Liberalii spun ca ministrul Berceanu este "anti-transporturi si pro-furt" si ii cer demisia

Miercuri, 23 Iunie 2010, ora 13:38
1364 citiri
Liberalii spun ca ministrul Berceanu este "anti-transporturi si pro-furt" si ii cer demisia

Motiunea simpla depusa de PNL impotriva detinatorului portofoliului Transporturilor Radu Berceanu, intitulata "Ministrul anti-transporturi si pro-furt", reclama slabele performante in domeniu si solicita demisia democrat-liberalului, informeaza NewsIn.

"Urmare a performantei dezastruoase a ministrului transporturilor si infrastructurii in 2009 si 2010, din cauza blocarii cu intentie a proiectelor din acest domeniu necesare Romaniei, noi, semnatarii prezentei motiuni simple, solicitam demisia domnului Radu Berceanu din functia de ministru al Transporturilor si Infrastructurii", se arata in textul motiunii.

Potrivit unei decizii a CCR din 2007, in eventualitatea adoptarii motiunii simple, premierul nu este obligat sa il demita pe cel incriminat. Curtea a considerat ca, in general, o motiune simpla are efecte in plan politic, iar nu juridic, facand parte din categoria instrumentelor de control parlamentar.

Decizia CCR a fost data dupa ce Regulamentul Senatului a fost atacat in momentul in care s-a adoptat motiunea simpla impotriva Monicai Macovei, iar opozitia de atunci a cerut demiterea ei, asa cum se cerea in motiune. In ceea ce-l priveste pe Radu Berceanu, liberalii il numesc "ministrul anti-autostrazi".

"La capitolul autostrazi, ministrul Radu Berceanu se poate compara cu ceilalti colegi ai sai fosti ministri ai transporturilor: Basescu, Boagiu si Dobre - cu totii caracterizati de o aversiune impotriva constructiei autostrazilor. Dupa finalizarea cu iz electoral a primilor 42 de km din Autostrada Transilvania in decembrie 2009 (care, in treacat fie spus, ar fi fost finalizati inca din 2008 daca Romania nu ar fi avut ghinionul de a-l avea la conducerea ministerului transporturilor in 2005 si 2006 pe ministrul Dobre), anul 2010 a adus acest proiect in impas", sustine motiunea.

"Am constatat insa ca, daca domnul Berceanu, in calitate de ministru, tot nu face drumuri, macar incearca sa deturneze fonduri publice catre clientela propriului partid.

Curtea de Apel Bucuresti a decis sa anuleze contractul de consultanta pentru constructia autostrazii Medgidia - Constanta, dupa ce domnul ministru Berceanu nu a atribuit contractul firmei de pe locul I (care a venit cu pretul de 7,2 milioane de lei) ci firmei de pe locul IV (pentru pretul de 11,9 milioane de lei).

Astfel, constructia autostrazii Medgidia - Constanta, care trebuia sa se desfasoare in forta inca din 2009, a fost intarziata semnificativ", mai acuza liberalii.

PNL precizeaza si ca Berceanu este "un expert in sistarea programelor guvernamentale initiate de altii", dar si ca "s-a folosit de proiectele de infrastructura in scop electoral".

"In campania pentru alegerile europarlamentare, Radu Berceanu a anuntat lansarea procedurii de licitatie pentru studiul de fezabilitatea necesar constructiei autostrazii Targu-Mures - Iasi. Bineinteles ca nu a fost demarata nicio licitatie si totul a fost o promisiune aruncata in ochii alegatorilor. Ulterior, ministrul Berceanu a declarat, la Iasi, in data de 30 noiembrie 2009, in campania pentru alegerile prezidentiale, ca licitatia privind studiul de fezabilitate urmeaza sa fie lansata la inceputul anului 2010, pentru ca acesta sa fie definitivat in vara anului 2010", se arata in motiunea PNL. Liberalii mai critica si prestatia ministrului in privinta absorbtiei fondurilor europene.

"Din cele cateva miliarde de euro, alocate de catre Uniunea Europeana ca finantare nerambursabila pentru constructia autostrazilor Nadlac - Arad, Timisoara - Lugoj, Lugoj - Deva, Orastie - Sibiu, precum si pentru reabilitarea a catorva sute de kilometri de drum national aflate pe reteaua trans-europeana de transport, domnul ministru Radu Berceanu a reusit performanta de a nu cheltui niciun euro! Aceasta in ciuda faptului ca in mai 2007 (adica de mai bine de trei ani!) a fost semnat contractul pentru pregatirea proiectelor tehnice pentru toate aceste autostrazi", se mentioneaza in textul motiunii.

"Ministrul Berceanu a avut de la cine invata in privinta blocarii proiectelor de infrastructura rutiera. In 1997, Traian Basescu, ministrul transporturilor la acea vreme, dicta oprirea tuturor lucrarilor la autostrada Bucuresti - Constanta. In 2005, ministrul Dobre bloca lucrarile la autostrada Brasov - Bors si anula contractul pentru constructia autostrazii Bucuresti - Brasov. Actualul ministru a reusit chiar sa-si depaseasca mentorii: indata ce a ajuns la conducerea ministerului transporturilor si infrastructurii a oprit orice progres in privinta constructiei unei retele de aproximativ 1000 de kilometri de drumuri expres cu caracteristici de autostrada. Astfel, nenumarate proiecte, care aveau realizate studii de fezabilitate cu liste de cantitati, fiind asadar pregatite pentru constructie prin sistemul design-build si finantare din mediul privat, au fost anulate instantaneu de catre ministrul Berceanu. Printre acestea enumaram drumurile expres Pitesti - Craiova, Arad - Oradea, Fagaras - Sibiu, Turda - Alba - Iulia - Sebes, Baia Mare - Satu Mare - Petea, precum si autostrada de centura a municipiului Cluj-Napoca", critica liberalii. PNL atrage atentia si asupra "dezastrului la calea ferata".

"Niciodata in istoria cailor ferate din Romania, infrastructura feroviara nu a fost intr-o stare atat de dezastruoasa (...) Paradoxal, niciodata in istoria Romaniei, CFR nu a dispus de atat de multi bani pentru infrastructura feroviara", sustin liberalii.

"Ca si in cazul celorlaltor tipuri de infrastructura, adversitatea ministrului fata de orice proiect de infrastructura aeroportuara este evidenta. Ministrul Berceanu se opune constructiei Aeroportului International Brasov, cu toate ca fezabilitatea acestui proiect a fost demonstrata de nenumarate studii, iar finantarea ar urma sa fie asigurata de autoritatile locale si din surse private. In loc sa incurajeze constructia unui aeroport care ar deservi o zona importanta a tarii, cu obiective turistice importante (Valea Prahovei, orasele medievale Brasov si Sighisoara, precum si multe localitati continand cetati si biserici medievale din Transilvania, majoritatea incluse in Patrimoniul Cultural Universal UNESCO), domnul Berceanu, din postura sa de ministru al "anti-transporturilor", ameninta: "Garantez ca nu se va realiza acest aeroport".

Si aceasta doar pentru ca presedintele Consiliului Judetean Brasov are ghinionul de a nu fi membru PDL", spun liberalii.

"Hotie la drumul mare - marca Berceanu: prietenii de la Golden Blitz decontamineaza un hectar de teren de pe amplasamentul autostrazii Brasov - Bors pentru 24 de milioane de euro! Furtul din banul public a atins cote nemaiintalnite in mandatul ministrului Berceanu. Un exemplu reprezentativ este acordarea unui contract in valoare de 16 milioane de euro pentru curatarea de substante toxice a unui teren de un hectar de pe aliniamentul viitoarei autostrazi Transilvania unui consortiu de firme din care face parte si firma Euroconstruct '98 Trading SRL. In schimb, in loc sa finalizeze decontaminarea la timp, consortiul de firme-capusa au agreat cu domnul Berceanu un act aditional in valoare de 8 milioane de euro. Valoarea contractului ajunge asadar la 24 de milioane de euro!", critica PNL.

Liberalii amintesc si de "recentul incident din vama Nadlac, cand staff-ul AC/DC a fost nevoit sa plateasca o mita negociata de circa 2500 de euro pentru a fi lasati sa plece din Romania".

"Astfel, imaginii Romaniei peste hotare i s-a mai adaugat inca o pata, caci toata presa internationala a rasunat in urma acestei stiri, mai ales ca sesizarea asupra abuzurilor din Vama Nadlac catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale a fost facuta printr-o adresa din partea Ambasadei Romaniei la Paris. Domnul ministru Radu Berceanu a si recunoscut ca aceasta intamplare nu e singulara, ca s-a mai intamplat si in lunile premergatoare momentului. Abia dupa doua saptamani, doar patru angajati de la Vama Nadlac au fost concediati, desi este cunoscut faptul ca afacerile din Nadlac sunt de mult timp prospere cu stiinta si sub supravegherea conducerii PDL-iste si spre castigul acesteia", sustin initiatorii motiunii simple. Lipsa oricarei strategii in transporturi, "neseriozitatea si lipsa de viziune" a ministrului Transporturilor sunt alte critici aduse lui Radu Berceanu. 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#autostrazi, #berceanu, #constructie, #infrastuctura, #sistare demisie , #stiri Traian Basescu