Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Examinarea contractului EADS sa fie transparenta si rapida

Examinarea contractului EADS sa fie transparenta si rapida

Ambasadorul Republicii Franceze in Romania, Herve Bolot, a preluat conducerea misiunii diplomatice de la Bucuresti la inceputul anului 2005, intr-un moment sensibil in care presa sublinia A"racireaA" relatiilor dintre cele doua surori latine.Experienta diplomatica a lui Herve Bolot alterneaza posturile europene, africane si americane, multilaterale si bilaterale, culturale si economice.

Dupa declaratia ministrului francez de Externe Michel Barnier am avut impresia ca intre Romania si Franta s-a declansat un razboi mediatic.

Care sint A"reflexele neeuropeneA" ale presedintelui Traian Basescu, despre care a vorbit domnul Barnier?

Aveti dreptate sa vorbiti de un razboi mediatic pentru ca media l-a creat. Va reamintesc ca domnul Barnier a vizitat Romania in 25 februarie, dar aceasta fraza a aparut in 25 aprilie in A"Financial TimesA" si intreaga presa din Romania a preluat-o fara a verifica daca domnul Barnier a spus-o sau nu. Nimeni nu ne-a sunat pentru a verifica. Am asistat la intrevederea din 25 februarie si dl Barnier a spus lucruri pline de bun-simt, in opinia mea. Singurul sfat pe care l-a dat autoritatilor romane, vorbind in calitate de ministru de Externe si de fost comisar european, a fost ca partea romana sa isi stabileasca legaturi la toate nivelurile Comisiei Europene, sa-si multiplice contactele in asa fel incit dosarul Romaniei sa fie bine instrumentat. Ca toti oamenii de la Bruxelles sa-i cunoasca pe omologii lor romani este o munca de lobby. In legatura cu Tratatul de aderare, domnul Barnier i-a spus presedintelui Basescu: A"Tratatul ne obligaA". Si noi avem obligatii, bineinteles, si Romania, iar prima obligatie este aceea de a avea reflexe europene comune in toate problemele. Adica, atunci cind se ridica o problema intre noi, trebuie sa o vedem mai intii prin perspectiva europeana. Cred ca nu e nimic grav in aceasta declaratie, a fost un sfat mai degraba normal, nicidecum pe un ton de repros. De altfel, chiar presa romaneasca a scris despre vizita lui Michel Barnier ca a fost un succes. Deci cred ca a fost folosit corect cuvintul A"mediaticA" si de aceea imi permit sa spun ca, daca in presa ar fi mai putina pasiune si mai multa verificare a informatiilor, nu am mai fi avut despre ce sa vorbim. Fara indoiala, si puterea de influenta a A"Financial TimesA" a dat amploare subiectului.

Decizia apartine statelor membre

Europarlamentarii francezi nu s-au numarat printre criticii Romaniei. Este Franta multumita de progresele noastre?

Mai intii trebuie facuta o distinctie intre opinia europarlamentarilor si aceea a statului membru al UE. Decizia apartine statelor membre, Parlamentul European este consultat. Romania, mai ales in ultimele luni, a facut un efort remarcabil, in special la nivel legislativ, de reglementare. Dar as spune ca, in ciuda tuturor eforturilor, aparatul de stat, functionarii nu au inca obisnuinta de a reactiona imediat. E nevoie de mai mult timp pentru a intelege ceea ce se cere, ceea ce se propune, citeodata anumite reglementari, cum sint de exemplu cele privind concurenta, sint foarte complicate. Rapiditatea este insa necesara pentru ca termenele sint foarte strinse si mai este mult de lucru. In domenii mai specializate este nevoie de timp pentru a pune in aplicare reformele, ca in administratie.

Trebuie ascultate argumentele EADS

Credeti ca intentia autoritatilor romane de a anula contractul cu EADS este legitima?

Mai intii nu este vorba despre anulare, ci despre reconsiderare. In materie de contracte, noi avem o pozitie constanta. O companie a incheiat un contract cu statul roman. Daca noua echipa guvernamentala doreste sa examineze continutul unui contract, este total legitim, pentru ca ea este cea care solicita un serviciu si vrea sa obtina serviciul pe care si-l doreste. Este in final un contract intre un furnizor si un client. Dar pentru a mentine increderea si vointa companiei de a coopera, este foarte important ca procesul de examinare sa fie transparent, sa fie ascultate si argumentele furnizorului si mai ales sa fie rapid. Cu cit lasam sa treaca timpul, cu cit lasam oamenii sa discute, nu intotdeauna bine documentat, cu cit lasam indoiala sa se instaleze si vorbim cu subinteles ca acela sau acela nu a avut un comportament bun, ceea ce nu e adevarat, atunci ceilalti investitori sau furnizori isi spun: A"Trebuie sa fiu atentA". Trebuie sa stim ca unele companii, o data semnat un contract, isi rezerva in unitatile de fabricatie capacitatea de a produce ceea ce se cere in contract. Ce este de facut? Cum platim materialele, oamenii? Aceasta situatie are consecinte financiare si industriale. Deci examinarea trebuie sa fie transparenta, trebuie ascultate si argumentele celuilalt, trebuie sa fie echitabila si mai ales rapida. Relatiile intre state sint ca relatiile intre oameni. Daca o persoana intirzie mult sa dea un raspuns pe un subiect si lasa dosarul deschis, este nevoie de timp pentru a rezolva acest dosar. Atunci cind nu primiti raspuns, va intrebati ce se intimpla.

Care sint criticile investitorilor francezi fata de mediul de afaceri din Romania?

Ce vrea o companie pentru a investi? Vrea securitate. Cind iti risti banii pentru 20, 30 de ani, pentru ca sint proiecte care necesita mult timp, vrei securitate, fizica, dar mai ales securitate legislativa. Nu vrei ca reglementarile sa se schimbe in fiecare zi, ma rog, frecvent, astepti o fiscalitate previzibila, pentru ca atunci cind calculezi pretul unui produs calculezi si fiscalitatea, impozitele. Pentru a avea o viziune pe termen lung trebuie sa iei in calcul, tot pe termen lung, de exemplu, pretul energiei sau impozitele locale. Impozitele locale pot determina o companie sa prefere o anumita locatie alteia. Legislatia muncii este o piatra de incercare pentru o investitie. Jucam bine impreuna daca jucam dupa aceleasi reguli, de aceea este important sa existe un Cod al muncii, un Cod fiscal, clare si stabile. Lucrul cel mai clar insa, atit pentru investitorii francezi, cit si pentru cei de alte nationalitati este importanta Romaniei, o tara cu 22 de milioane de locuitori, o piata care este in sine interesanta. Populatia este dinamica, muncitoare, cu o buna formatie universitara. Sint atuuri, dar acestea capata valoare intr-un cadru economic, juridic, fiscal, favorabil.

Marea Neagra este mai putin o chestiune de strategie militara

Motivul invocat pentru orientarea politicii de securitate a Romaniei spre SUA a fost ca europenii nu sint foarte interesati de regiunea Marea Neagra.

Trebuie verificate faptele, sint istoric si geograf si ma intereseaza in primul rind faptele, ca si pe jurnalisti, de altfel. Am fost recent la Constanta, de ce? Pentru ca in portul Constanta venise o fregata franceza de lupta antisubmarina si de patrulare maritima. A venit intr-un program de cooperare si de antrenament cu Marina Romana. De obicei, pe Marea Neagra putem descoperi nave franceze, nu este nou interesul nostru pentru Marea Neagra, este istoric. Trebuie sa ne pastram luciditatea si sa facem o analiza la rece a amenintarilor si a solutiilor pe care le putem formula. Sintem cu totii gata sa participam la aceasta analiza si sa cautam raspunsurile la amenintari. Marea Neagra este mai putin o chestiune de strategie militara si mai mult de protectie impotriva noilor fenomene, care nu sint totusi atit de noi. Problema este sa definim corect amenintarea si sa ne adaptam cel mai bine raspunsul, pentru ca nimeni nu are raspunsuri absolute.

NATO trebuie adaptata

NATO exista, dar nu mai functioneaza. Care este proiectul Frantei pentru viitorul acestei organizatii?

Tratatul nord-atlantic a fost conceput ca o alianta impotriva a ceea ce a devenit Pactul de la Varsovia. Si aici e o problema de definire: amenintarea si-a schimbat complet natura, deci instrumentul trebuie adaptat. Pentru a vedea viitorul NATO trebuie mai intii sa vedem amenintarile, care este natura acestora, sa vedem daca avem de-a face cu amenintari militare sau balistice, trebuie sa ne punem aceste intrebari. Franta si Romania, spre exemplu, se confrunta in acelasi timp cu o criza a ostaticilor in Irak si este foarte dificil sa afli pe cine ai in fata. Pentru o problema ca aceasta nu exista un raspuns simplu.

UE a fost creata pentru a garanta pacea

Credeti ca Uniunea Europeana ar trebui sa aiba o organizatie de securitate diferita de NATO?

Da, are deja. Sintem toti membri NATO, problema este ca vedem NATO opusa Uniunii Europene.

Este adevarat ca americanii sint mai puternici in NATO, dar NATO este alianta noastra militara, cu obiective militare. Problema A"crizeiA" intre NATO si UE este ca trebuie sa definim nevoia pe care o avem de NATO. Uniunea Europeana a fost creata de la inceput pentru a garanta pacea. In momentul lansarii Tratatului de la Roma, imi aduc aminte ca tatal meu asculta radioul in camera surorii mele si a venit sa-mi spuna: A"Nu vom mai avea niciodata razboiA". Ideea lui Robert Shumman si a lui Jean Monnet este de a utiliza economia pentru a impiedica razboiul, ca arma a pacii. Am auzit pe cineva vorbind zilele trecute despre FMI. Si noi sintem actionari la FMI, sintem in ONU, in Consiliul de Securitate. Spre deosebire de NATO, care este o alianta militara, Uniunea Europeana este o organizatie in care incercam sa traim impreuna dupa aceleasi criterii, in continuitate si unitate geografica si istorica. Trebuie sa incetam sa mai vedem NATO si UE in tabere opuse, NATO si UE nu sint in acelasi joc, o echipa joaca baschet, alta fotbal.

29 mai, un rezultat dificil

Euroconstitutia, da sau nu?

Va fi un rezultat dificil. Ca reprezentant al statului, total neutru, nu va pot spune convingerile mele. Aici revin cu un aspect al vietii romanesti, unde jurnalistii au responsabilitatea de a explica, aveti un rol pedagogic in formarea opiniilor asupra problemelor europene, astfel incit cetatenii romani sa inteleaga mai bine de ce trebuie sa facem asa, de ce Romania a facut aceasta alegere. In Franta am ajuns intr-un moment in care oamenii se intreaba care va fi impactul institutiilor europene asupra propriei lor vieti. Agricultorii francezi, care au avut beneficii de pe urma politicii agricole comune, erau impotriva. Dar atunci cind le-am explicat ca tratatul constitutional este o garantie ca politica agricola comuna va continua, s-au mai gindit. Este dificil sa aliem interesele tuturor, sint mentalitati si comportamente diferite.

Cotidianul

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 896 ori