Contractul cu Bechtel ramane in picioare

Sambata, 17 Septembrie 2005, ora 03:02
900 citiri

Traian Basescu a anuntat, joi, dupa o intalnire la San Francisco cu conducerea companiei Bechtel, ca lucrarile la Autostrada Bors-Brasov vor continua, dar contractul cu aceasta companie "trebuie pus la punct asa cum trebuie". Basescu a spus ca guvernul anterior "s-a pretat la a-si escroca partenerii", intrucat anexele hotararii privind constructia autostrazii "nu au trecut prin guvern". Aceste anexe contineau datele tehnice si costurile acestei investitii. Potrivit lui Basescu, in aceste conditii, Ministerul Transporturilor, desi are bani in cont, nu poate efectua plati catre Bechtel. "Eu nu fac procese de intentie companiei Bechtel, eu le-am spus astazi care-i marea problema de legalitate", a spus seful statului roman atunci cand a fost intrebat cum de a acceptat firma americana aceasta situatie. Traian Basescu a mai spus, la o discutie cu studentii romani de la universitatile Stanford si Berkeley, ca lucrarile la autostrada Brasov-Bors vor continua intr-un ritm mai lent, intrucat resursele statului vor fi dirijate catre Culoarul IV paneuropean, Nadlac-Sibiu-Pitesti-Bucuresti. Intrebat daca si conducerea Bechtel a fost de acord cu opiniile sale, Basescu a spus razand: "Poti sa nu dai dreptate unui... presedinte?"

Presedintele critica modul de privatizare a companiei Petrom

Presedintele Traian Basescu a reluat, joi, la San Francisco, criticile la adresa modului in care a fost privatizata compania Petrom. "Apreciez ca fiind o greseala abandonarea de Romania a exploatarii rezervelor petroliere ale subsolului tarii noastre", a afirmat seful statului. Basescu le-a explicat studentilor romani de la universitatile Stanford si Berkeley ca, in Romania pretul barilului este mai mare ca in SUA si datorita modului diferit in care a fost privatizat Petrom. El a sustinut ca Romania isi poate acoperi consumul intern din cele 6,5 milioane de tone de petrol produse anual. Dupa privatizarea Petrom, petrolul din productia interna a fost insa valorificat ca si cum "ar fi fost importat din Golf, in varful catargului", le-a spus Basescu studentilor.

Guvernul cere companiei Bechtel sa negocieze cu bunavointa

Autoritatile romane nu doresc decat sa aduca in legalitate contractul pentru constructia autostrazii Brasov-Bors, iar compania Bechtel trebuie sa inteleaga asta si sa negocieze cu bunavointa, a spus ieri Calin Popescu Tariceanu. Premierul a precizat ca proiectul Coridorului IV de transport paneuropean este prioritar pentru Romania, iar lucrarile vor continua in functie de posibilitatile financiare ale tarii si numai dupa ce se vor rezolva problemele juridice. Tariceanu a reamitit ca anexele contractului semnat de Cabinetul Nastase cu firma Bechtel pentru constructia autostraii Brasov-Bors nu au fost aprobate prin hotarare de guvern, asa cum era normal, fapt care creeaza probleme din punct de vedere legal. "Noi nu putem face derogari de la lege", a mai spus premierul.

Geoana: "Basescu a primit lumina de la licuriciul cel mare"

Miron Mitrea, ministru al transporturilor la data semnarii contractului cu Bechtel, l-a contrazis pe presedintele Traian Basescu, sustinand ca exista baza legala pentru efectuarea de plati catre compania care construieste autostrada Transilvania. "Cred ca l-au incurcat putin consilierii", a spus Mitrea ironic, precizand ca HG 1394/2003 aproba indicatorii tehnico-economici ai investitiei, HG 1393 aproba finantarea contractului si, in plus, exista si hotararea de guvern prin care s-a aprobat contractul si care "pune cap la cap" toate aceste lucruri. Potrivit lui Mitrea, in baza acestui contract au fost efectuate deja plati si anul trecut, si in acest an, ceea ce ar fi fost imposibil fara o baza legala. "Pot sa-i dau o veste foarte buna domnului presedinte, seful Guvernului nostru: are baza legala, pe aceasta baza legala a facut in acest an plati si poate sa faca in continuare. Dar are o singura mica problema, nu are bani", a afirmat fostul ministru. El a precizat ca in bugetul Ministerului Transporturilor fusesera alocate 300 de milioane de dolari pentru acest proiect, dar actuala putere a considerat proiectul nepotrivit si a decis sa realoce aceste fonduri altor ministere. "Aerul american face bine investitiilor in Romania", a glumit Mitrea, apreciind ca americanii au reusit sa faca ceea ce fosta putere nu a putut: sa-l convinga pe Basescu de oportunitatea proiectului autostrazii Transilvania. "Fiind la New York si avand intalniri importante, probabil ca presedintele Basescu a primit lumina de la licuriciul cel mare", a comentat si presedintele PSD, Mircea Geoana, glumind pe seama faptului ca Basescu nu a avut programate la summitul ONU nici un fel de intrevederi oficiale cu alti sefi de stat si de guvern.

In legatura cu Petrom, Nastase spune ca se va spovedi la Cotroceni

PSD nu a fost de acord cu declaratiile facute la San Francisco de Traian Basescu referitoare la privatizarea Petrom. "Presedintele tarii nu are nici caderea, nici instrumentele pentru a analiza vreun contract", a declarat Geoana, acuzandu-l pe seful statului ca "incearca sa puna pe seama PSD cresterea pretului titeiului pe plan mondial". Adrian Nastase, s-a autoabsolvit de orice posibila vina, sustinand ca respectivul contract a fost avizat de specialistii in domeniu, iar ministrul economiei de atunci, Dan Ioan Popescu, a prezentat deja toate clauzele. "Nu cunosc toate clauzele si nici nu le-am urmarit", a spus Nas-tase. Intrebat daca are ceva sa isi reproseze in legatura cu acest contract, presedintele exe-cutiv al PSD a raspuns ironic: "Atunci cand o sa ma hotarasc sa ma spovedesc, o sa merg la Cotroceni".

Rediscutarea contractului Petrom, o problema costisitoare

"In cazul in care punem sub semnul intrebarii anumite clauze din contractul de privatizare al Petrom - aprobat prin lege -, ne putem astepta la o reactie din partea societatii OMV pentru nerespectarea clauzelor contractuale.

Trebuie sa fim foarte rezervati cand abordam acest subiect", a spus Tariceanu.

Premierul a recunoscut ca anumite clauze contractuale "nu sunt extrem de favorabile" pentru noi, dar a tinut sa atraga atentia ca daca Romania va anula o alta intelegere de privatizare, ar induce o stare de neincredere in randul investitorilor straini si ar dovedi o stare de instabilitate a mediului de afaceri.

Adevarul