Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Colectarea primelor contributii la pensiile private obligatorii ar putea incepe in noiembrie-decembrie 2007

Colectarea primelor contributii la pensiile private obligatorii ar putea incepe in noiembrie-decembrie 2007

Colectarea primelor contributii in sistemul pensiilor private obligatorii (pilonul II) ar putea incepe in noiembrie - decembrie 2007, a declarat joi pentru Rompres presedintele Casei Nationale de Pensii si alte Drepturi de Asigurari Sociale /CNPAS/, Mihai Seitan.

El a apreciat ca procesul elaborarii normelor de aplicare a legii privind pensiile obligatorii administrate privat, autorizarea societatilor de administrare si alegerea societatilor de catre participantii in sistem nu se poate incheia mai devreme de lunile octombrie - noiembrie.

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private /CSSPP/ trebuie sa elaboreze in termen de trei luni legislatia secundara, respectiv a normelor de aplicare a legii privind fondurile de pensii administrate privat, dupa ce presedintele Traian Basescu a semnat pe 10 ianuarie decretul privind promulgarea legii pentru modificarea si completarea legii nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. Actul normativ reglementeaza pensiile private obligatorii (pilonul II) si completeaza reforma sistemului de pensii private in Romania, inceputa prin implementarea legii nr.204/2006 privind pensiile facultative (asa-numitul pilon III).

'Dupa aparitia legii in Monitorul Oficial, zilele acestea, urmeaza ca CSSPP sa treaca la elaborarea normelor de aplicare, in termen de trei luni, dar cred ca se pot face si mai repede pentru ca o buna parte din aceste norme sunt comune cu cele de la pilonul III, deja finalizat. Sunt diferente pe linia autorizarii firmelor, care necesita niste prevederi speciale', a spus Mihai Seitan.

Presedintele CNPAS a apreciat totodata ca nivelul comisioanelor a fost stabilit echilibrat, astfel incat sa fie diminuata presiunea acestora pe castigurile participantilor in sistem, dar sa nu reduca interesul firmelor de administrare.

'Comisioanele au fost reanalizate si au fost modificate nivelurile prevazute in forma initiala a proiectului de lege, adoptat de Guvern si apoi de Senat. S-a majorat putin comisionul direct din contributii, deoarece au fost adaugate si alte comisioane care initial erau separate (comisioanele pentru depozitar, auditor), dar a fost micsorat la jumatate comisionul pentru activul net', a precizat Seitan.

Comisionul de administrare se constituie prin deducerea unui cuantum din contributiile platite, dar nu mai mult de 2,5% cu conditia ca aceasta deducere sa fie facuta inainte de convertirea contributiilor in unitati de fond, precum si prin deducerea unui procent din activul net total al fondului de pensii administrat privat, dar nu mai mult de 0,05% pe luna, stabilit prin prospectul schemei de pensii.

Sistemul pensiilor private se bazeaza pe capitalizarea sumelor individuale ale persoanelor, care sunt investite de administratori profesionisti, cu capital privat, scopul fiind asigurarea unei pensii private, care suplimenteaza pensia acordata de sistemul public.

In sistemul de pensii obligatorii administrate privat (unul din cei doi piloni ai pensiilor private, alaturi de pensiile facultative), trebuie sa contribuie in mod obligatoriu persoanele sub 35 de ani care contribuie si in sistemul public, iar facultativ pot participa si cei de pana in 45 de ani, deja asigurati si care contribuie in sistemul public.

Baza de calcul, retinerea si termenele de plata a contributiei la fondul de pensii sunt aceleasi cu cele stabilite pentru contributia la asigurari sociale.

La momentul inceperii activitatii de colectare, cuantumul contributiei este de doi la suta din venitul salarial (baza de calcul), iar in termen de opt ani va ajunge la sase la suta, prin cresteri de 0,5 puncte procentuale pe an. Practic, aceste sume sunt transferate de angajator din contributiile la asigurarile sociale platite catre stat.

Potrivit legii, un fond de pensii trebuie sa aiba minimum 50.000 de participanti si se constituie prin contract de societate civila. Numarul minim de participanti prevazut trebuie realizat in perioada primilor trei ani de la data constituirii fondului de pensii. In cazul schimbarii locului de munca, domiciliului sau resedintei intr-o alta tara, participantii pot opta intre a plati in continuare contributiile la un fond de pensii din Romania sau a plati contributii la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective, daca aceasta nu contravine legislatiei acestei tari.

In cazul in care se constata scaderea numarului de participanti si mentinerea acestuia sub minimul legal, timp de un trimestru, Comisia retrage, prin decizie, autorizatia unui fond de pensii.

Decizia de retragere a autorizatiei fondului de pensii, scrisa si motivata, se comunica administratorului, in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia. Administratorul este obligat sa inceteze orice activitate aferenta fondului de pensii, de la data luarii la cunostinta despre retragerea autorizatiei acestuia. De la data la care Comisia retrage autorizatia unui fond de pensii, se aplica prevederile referitoare la administrarea speciala.

Administratorul unui fond de pensii private poate investi in instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite in lei la o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei institutii de credit straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei si care nu se afla in procedura de supraveghere speciala ori administrare speciala sau a carei autorizatie nu este retrasa. Investitia nu poate depasi un procent mai mare de 20 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii. In titluri de stat, emise de Ministerul Finantelor Publice din Romania, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, se poate investi in procent de pana la 70 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii, iar in obligatiuni si alte valori mobiliare emise de autoritatile administratiei publice locale din Romania sau din statele membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, aceasta poate fi de pana la 30% din valoarea totala a activelor fondului de pensii.

De asemenea, plasamentele pot fi in valori mobiliare tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate din Romania, statele membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 50 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii, titluri de stat si alte valori mobiliare, emise de state terte, in procent de pana la 15 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii, obligatiuni si alte valori mobiliare, tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate, emise de autoritatile administratiei publice locale din state terte, in procent de pana la 10 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii, obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine neguvernamentale, daca aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate si indeplinesc cerintele de rating, in procent de pana la 5 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii, titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv in valori mobiliare din Romania sau din alte tari, in procent de pana la 5 la suta din valoarea totala a activelor fondului de pensii.

In functie de natura emitentului de instrumente financiare in care administratorul poate investi, numai 5 la suta din activele unui fond de pensii pot fi investite intr-o singura societate comerciala sau in fiecare categorie de active ale acesteia, iar 10 procente din activele unui fond de pensii pot fi investite in activele unui grup de emitenti si persoanele afiliate lor.

Comisia calculeaza si publica lunar, pe site-ul propriu, urmatoarele informatii: rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 24 de luni, rata de rentabilitate a fiecarui fond de pensii private pentru ultimele 24 de luni si rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii stabilita de catre Comisie. In cazul in care rata de rentabilitate a unui fond de pensii private este mai mica decat rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii din Romania, pentru patru trimestre consecutive, Comisia retrage autorizatia de administrare a administratorului respectiv, aplicand procedura privind administrarea speciala.

Persoana care nu a aderat la un fond de pensii in termen de 4 luni de la data la care este obligata prin efectul legii este repartizata aleatoriu la un fond de pensii de catre institutia de evidenta.

Administratorul este obligat sa elaboreze si sa transmita Comisiei, pana la data de 15 aprilie, un raport anual, care ofera o imagine reala si corecta a fondurilor de pensii administrate, care sa cuprinda situatiile activelor si pasivelor, ale veniturilor si cheltuielilor pentru fiecare fond de pensii, contul de profit si pierdere privind activitatea proprie, situatia comisioanelor platite pentru depozitar, administrator si alte situatii privind cheltuielile solicitate de Comisie, numarul de participanti la fiecare schema de pensii administrate privat.

Suma totala cuvenita pentru pensia privata nu poate fi mai mica decat valoarea contributiilor platite, diminuate cu penalitatile de transfer si comisioanele legale.

In cazul schimbarii locului de munca, a domiciliului sau resedintei in alta tara, stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, participantul si beneficiarul pastreaza dreptul la pensia privata castigata in cadrul schemelor de pensii private din Romania si aceasta se plateste in acel stat, in cuantumul ramas dupa scaderea tuturor taxelor si cheltuielilor aferente platii.

In termen de patru luni de la acordarea autorizatiilor administratorilor, Comisia organizeaza si urmareste desfasurarea si incheierea procedurii de alegere si aderare la fondurile de pensii de catre participanti, iar in termen de 30 de zile calendaristice de la incheierea procedurii de alegere, se repartizeaza, din oficiu, participantii ce nu si-au definit optiunea la fondurile de pensii.

Dupa definitivarea operatiunii de repartizare din oficiu a participantilor la fondurile de pensii, administratorii incep colectarea contributiilor.

Organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor reglementate si supravegheate de Comisie se stabilesc prin lege speciala, in termen de trei ani.

La sfarsitul lunii octombrie 2006, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a demarat procesul de autorizare a entitatilor care vor administra fonduri de pensii facultative (pilonul III de pensii), proces care este estimat sa dureze intr-o prima etapa trei luni.

Fondurile de pensii facultative vor putea fi administrate de trei tipuri de entitati - societatile de pensii nou constituite avand ca unic obiect de activitate colectarea, administrarea si investirea contributiilor, societatile de asigurari care functioneaza in baza autorizarii Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) si, respectiv, societatile de administrare a investitiilor, autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM).

Potrivit estimarilor presedintelui CSSPP, Mircea Oancea, in 2007 aproape 300.000 de persoane vor participa la fondurile de pensii facultative, numarul acestora urmand sa creasca cu inca 200.000 in 2008. Totalul contributiilor pe pilonul III se va situa in jurul sumei de 100 milioane euro, la sfarsitul celui de-al doilea an de implementare.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1006 ori