Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

UPDATE Speriat de efectele accizei, Ponta o amana cu 3 luni. Basescu: Ramane deschisa calea dialogului

UPDATE Speriat de efectele accizei, Ponta o amana cu 3 luni. Basescu: Ramane deschisa calea dialogului


Ceea ce a inceput ca un razboi politic intre presedintele Basescu si premierul Ponta se transforma intr-o adevarata problema sociala. Nemultumiti de acciza suplimentara introdusa de Guvern la benzina, transportatorii au intrat in greva si au blocat mai multe drumuri importante din tara, printre care si centura capitalei.Premierul Ponta a facut un pas inapoi si anunta o amanare cu trei luni pentru acciza la motorina. Masura se va aplica, totusi, doar la benzina.

Pozitia comunicata de Guvern cu privire la renuntarea temporara la aplicarea accizei pentru motorina creeaza conditii pentru continuarea discutiilor, a declarat presedintele Traian Basescu.

"Consider ca pozitia comunicata de Guvern cu renuntarea temporara la aplicare accizei la motorina creeaza conditii pentru continuarea discutiilor. Astept revenirea premierului si voi fi oricand gata sa continuam aceasta discutie", a spus Basescu, la Palatul Cotroceni.

El a subliniat ca este deschisa calea dialogului pe aceasta tema cu premierul Ponta.

Analistul financiar, Mircea Cosea ii da dreptate presedintelui si crede ca acciza putea fi eliminata din buget. Potrivit analistului, autoritatile opteaza pentru cea mai "primitiva si grosolana" forma de a obtine bani la bugetul de stat.

Peste 86.000 de camioane ar putea ramane pe loc, incepand de luni, 9 noiembrie, in urma deciziei transportatorilor de a-si opri activitatea pe termen nelimitat, nemultumiti de atitudinea recenta a ministerului de resort, a declarat Augustin Hagiu, consultant in transporturi si presedinte al Confederatiei Nationale Rutiere (CNR).

Transportatorii rutieri de marfuri reclama, totodata, masura anuntata de Guvern, de scumpire a carburantilor, o data prin cresterea accizei, dar si prin noua taxa de 7 eurocenti + TVA, introdusa in pretul carburantilor.

"Transportatorii autohtoni nu pot intelege si nici nu pot accepta explicatiile lipsite de logica prin care Guvernul incearca sa justifice abuzul comis. Astfel, "amortizarea" celor sapte eurocenti pe fondul presupuselor predictii privind scaderea cotatiei internationale a barilului este o aberatie si un non-sens, atata timp cat, intr-o asemenea situatie, in tarile europene pretul carburantilor va fi mai mic decat in Romania, fapt ce arunca si mai mult transportatorii romani in afara competitiei din piata europeana si regionala", se spune intr-un comunicat de presa remis de CNR.

Transportatorii, tot mai departe de concurentii din strainatate

Mircea Cosea, profesor in Economie si analist financiare crede ca transportatorii au motive intemeiate sa inceapa o greva, in conditiile in care ei intampina oricum foarte multe problema din cauza infrastructurii rutiere si a taxelor pe care sunt nevoiti sa plateasca.

"Aceasta acciza la benzina complica foarte mult lucrurile in Romania pentru transportatorii deja sunt in dificultate. Lipsa unei infrastructuri corespunzatoare determina cresterea costurilor pe care le au de suportat. Au dificultati mari pentru ca nu suntem in Schengen si sunt nevoiti sa stea la cozi interminabile pe la granite si pericliteaza si transportul marfurilor, dar si costurile cresc. Au taxe mai mari decat in alte tari pentru ca in benzina deja exista o taxa pentru drum, o taxa ecologica si altele. Acciza la benzina le ingreuneaza foarte mult situatia in sensul pierderii competitivitatii fata de alte tipuri de transport din Romania si fata de transportatorii straini", a declarat pentru Business24 Mircea Cosea.

In plus, Cosea crede ca Romania va avea de pierdut si la nivel macroeconomic din cauza grevei transportatorilor.

"O sa avem dificultati si la exportul pe care o sa il facem. In conditiile in care principalul nostru produs de export este automobilul pe care il transportam pe rampe, pe sosele, deci aici se reflecta costurile", a completat Mircea Cosea.

Clientul final, cel care suporta toate "taxele suplimentare"

Ba mai mult decat atat, potrivit lui Cosea tot clientul final va fi cel care va trebui sa suporte din propriul buzunar noua acciza pe carburanti.

"Pana la urma, acciza de la benzina se reflecta in ultimul produs si ultimul serviciu pentru ca carburantul este varful lantului trofic al activitatii economice, toata lumea mananca si se hraneste cu carburant, altfel nimic nu s-ar putea face. Dar, chiar daca este utila aceasta taxa pentru o eventuala investitie in autostrazi, banii se puteau lua si din alte parti. Romania are si alte posibilitati de a completa eventuala eliminare a accizei la benzina", a precizat Cosea.

Potrivit profesorului in Economie, ministerul responsabil cu bugetul alege o metoda primitiva de a creste veniturile statului.

"Cred ca ministerul bugetului ar trebui sa aiba mai multa imaginatie si mai mult curaj sa treaca la alte masuri de acoperire a banilor pe care i-ar pierde din accizarea benzinei. De ce accizeaza benzina? Pentru ca este o politica bugetara primitiva, grosolana, inapoiata. Accizarea benzinei este cea mai simpla forma de a lua banii. Nu necesita nici imaginatie si nici profesionalism din partea celor care colecteaza taxe si concep bugetul. Este o taxa care se ia cu japca, ea nu trece prin filtre de logica bugetara la nivelul Ministerului de Finante. Cred ca este cazul ca in conceptia bugetului sa apara forme mai moderne, mai elitiste de elaborare in lumina bugetelor europene", a adaugat Mircea Cosea.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1162 ori
Citeste mai multe despreaccize basescu buget basescu