Basescu, Bechtel si Autostrada Transilvania: ''Duca-se inainte si asta este!''

Luni, 27 Martie 2006, ora 05:15
856 citiri

Presedintele Traian Basescu este de parere ca lucrarile la Autostrada Transilvania pot continua, dar crede in continuare ca este un proiect prost. A"Pozitia mea fata de acest subiect este ca un lucru prost inceput va merge prost, dar daca tot merge, lasa-l sa mearga inainte. Coridorul IV paneuropean nu-i pe acest traseu, dar daca a inceput, duca-se inainte si asta este!A", a declarat Traian Basescu la Cluj-Napoca. In opinia presedintelui, contractul cu compania americana Bechtel trebuie desecretizat, pentru ca proiectul se plateste din bani publici. A"Din pacate, a fost negociat initial cu clauze de secretizare. La negocierile de anul trecut doar au fost ajustate niste clauze. Din cate am inteles s-a facut o reducere de 150 de milioane, dar fondul contractului ramaneA", a spus seful statului. Traian Basescu a precizat ca nu s-a ocupat in mod special de acest subiect, drept pentru care nu cunoaste extrem de bine datele problemei.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si cei ai companiei americane Bechtel au incheiat negocierile privind constructia autostrazii Transilvania la sfarsitul lui 2005, dupa ce au fost aduse clarificari asupra modelului scrisorii de garantie, compania americana intelegand ca scrisoarea trebuie sa fie conforma cu legislatia romaneasca.

A"Scrisoarea era aplicabila numai in Anglia, astfel incat, daca am fi dat un avans companiei americane si daca din 30 de milioane euro acestia ar fi cheltuit 15 milioane euro, restul nu ar fi putut fi recuperati deoarece nici o banca din Romania nu ar fi luat in calcul o astfel de garantieA", a explicat ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre. Bechtel a A"intratA" astfel pe legislatia romaneasca, fiind de acord cu plata unui avans anual de 30% din valoarea lucrarilor la autostrada Brasov - Bors, suma urmand sa fie justificata la sfarsitul anului.

Initial, acordul intre cele doua parti prevedea acordarea unui avans de 250 milioane de dolari (circa 213 milioane euro) care sa fie justificati la sfarsitul lucrarilor. Costurile totale pentru autostrada in lungime de 415 kilometri sunt evaluate la circa 3,8 miliarde euro, din care 2,2 miliarde euro pentru lucrari.

Renegocierea contractului a adus o economie de 126 milioane de euro. In bugetul pe 2006 sunt prevazuti 100 milioane de dolari care vor fi virati companiei constructoare in luna aprilie, cu posibilitatea unei rectificari bugetare de pana la 300 milioane de dolari. Guvernul are disponibilitatea de a plati toate lucrarile care se pot face in cursul acestui an, pentru a recupera timpul pierdut. Din cauza renegocierilor contractului dintre Ministerul Transporturilor si Ministerul Finantelor, pe de o parte, si compania Bechtel, pe de alta, lucrarile au stagnat timp de un an de zile. Lucrarile la autostrada Brasov - Bors au inceput pe 16 iunie 2004.

Cronica Romana