Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) sustine ca Legea comertului cu produse alimentare, promulgata de catre presedintele Traian Basescu, va putea duce la cresterea preturilor la produsele alimentare si la blocaje financiare atat de partea retailerilor, cat si a furnizorilor, precizeaza NewsIn.
De asemenea, potrivit AMRCR, alte efecte negative ce ar putea fi cauzate de aceasta lege sunt scaderea investitiilor in comert, a locurilor noi de munca sau chiar pierderea locurilor de munca.Legea comertului cu produse alimentare - Codul de Bune Practici- a fost aprobata in 16 septembrie cu 198 de voturi pentru, cinci contra si sapte abtineri. Prin acesta se elimina taxa de deschidere de magazin care varia intre 1.000-15.000 de euro.
De asemenea, prin aplicarea Codului de Bune Practici va fi eliminata si taxa de remodelare, taxa fixa care se solicita pentru modernizarea magazinelor existente, care varia intre 1.000 si 5.000 de euro. Aceasta este scoasa prin introducerea unui articol ce interzice taxele ce nu au legatura cu actul de comert.
Serviciul de vanzare garantata, care reprezinta un procent din cifra de afaceri si se solicita pentru garantarea vanzarii produselor in reteaua respectiva este de asemenea eliminat. Acesta putea reprezenta 0,5-0,75% din cifra de afaceri lunara. In plus, este scos serviciul de gestionare a gamei care putea fi de pana la 2% din cifra de afaceri lunara.
Taxa de listare furnizor, magazin care putea ajunge pana la 15.000 de euro potrivit Codului de Bune Practici poate fi diminuata ca urmare a competitiei reale intre KA (retea de logistica).
Prin legea Codului de Bune Practici, taxarea de listare a articolelor, care putea ajunge pana la 500 euro pe produs, se va putea diminua ca urmare a competitiei reale intre KA (retea de logistica). Serviciul de marketing, care se solicita pentru mercantisarea produselor, alocare de spatiu la raft si prezentarea produselor la raft, asigurarea de reclame, ce putea ajunge pana la 10% din cifra de afaceri lunara, se estimeaza ca va fi diminuat cu 2-4%. In ceea ce priveste serviciul centralizat de cumparare, care putea fi intre 0,5% si 2% din cifra de afaceri lunara, se estimeaza o diminuare intre 0,3-1% din cifra de afaceri lunara.
Serviciul de distributie nationala, taxa cuprinsa intre 2,5-5% din cifra de afaceri lunara ramane neschimbata. Aceasta taxa se solicita pentru asigurarea vanzarii la nivel national in intreaga retea a KA.