Toyota a anuntat o scadere de 28% a profitului net in trimestrul al patrulea al anului fiscal, cauzata de pierderi financiare si de aprecierea yenului, estimand o scadere peste asteaptari in ceea ce priveste profitul anual, odata cu incetinirea pietei auto din SUA.
Toyota, numarul unu mondial in productia de
autoturisme, se extinde rapid in China, Rusia si Orientul Mijlociu
pentru a contracara o incetinire a pietelor importante din SUA, Japonia
si Europa de Vest.
Deprecierea cu peste 10%
a dolarului fata de yen si cresterea preturilor la bunuri sunt pe cale
sa submineze cresterea grupului pe pietele emergente si vanzarile
robuste la modelele Yaris, Prius si Sedan.
"Estimarile privind un profit operational de 1,6 mii de miliarde yeni
pentru anul curent sunt cu mult sub asteptarile pietei", a declarat
analistul UBS Securities, Tatsuo Yoshida, citat de NewsIn.
Profitul net al Toyota in perioada ianuarie-martie a fost de 316,8
miliarde yeni (3 miliarde dolari), cu mult sub estimarile medii ale
analistilor chestionati de Reuters, de 342,3 miliarde yeni.
Profitul operational a scazut cu 30,5% la 396,7 miliarde yeni, in timp
ce veniturile au crescut cu 3,8% la 6,57 mii de miliarde yeni.
Profitul net in primul trimestru a crescut cu 4,5% la 1,72 mii de miliarde yeni.
Toyota a estimat ca in 2008 profitul net va scadea cu 27,2% la 1,25 mii
de miliarde yeni, iar profitul operational va scadea cu 29,5% la 1,6
mii de miliarde yeni, punand capat celor sapte ani de rezultate record.
Compania Honda Motor a estimat luna trecuta o scadere de 18% a profitului net in perioada 2008-2009.
Nissan Motor urmeaza sa anunte rezultatele financiare saptamana viitoare.
Toyota, la fel ca si rivalii sai, si-a redus estimarile privind cererea
pentru autoturisme in SUA in 2008 la 15 milioane unitati.
Initial, compania estimase vanzari in crestere cu 1-2% fata de cele 16,1 milioane unitati in 2007.
Compania Toyota, ce si-a facut aparitia in China, a doua piata de
autoturisme la nivel mondial, destul de tarziu, estimeaza o crestere de
40% in 2008, la 700.000 autoturisme.
Compania urmareste sa produca un nou autoturism low-cost pentru pietele
emergente din India si Brazilia, unde nu concureaza cu rivali precum
Volkswagen sau Suzuki.
Toyota este evaluata la aproximativ 180 miliarde dolari, aproape la fel
de mult ca Volkswagen si Daimler AG la un loc.