Inginerii si designerii japonezi nu au inventat masini, ei le-au redefinit de nenumarate ori. Cu toate acestea, nu este usor de alcatuit un top al celor mai importante 10 masini pe care le-au produs. Impactul, nu performanta, pretul sau totalul vanzarilor, este cel care a determinat clasamentul.
Locul 10 - Toyota Corolla 1966
Mai bine de 40 de ani Toyota Corolla s-a dovedit un mijloc de transport fiabil,
dar deloc atragator.
Toyota
a fost adusa in S.U.A. in 1968 si a ajuns pe locul 2 in topul importarilor 2
ani mai tarziu. Modelul Corolla a fost cea mai
vanduta masina din lume intre 1974 si 1977.
Cu zeci de milioane de Corolla pe drumurile din toata lumea, impresiile
despre noul model din 2009 sugereaza ca ar fi unul dintre cele mai bune,
reprezentand in acest fel una dintre cele mai populare masini japoneze din
Locul
9 - Honda Civic 1973
Hondei
Civic a inceput ca o reinterpretare a lui Austin Mini, dar nu a durat mult si a
devina o legenda.
In tot acest timp, masina a trecut testul de confort, raport pret-calitate, rafinament, si
fiabilitate.
S-au fabricat de la VAN-uri, la
masini cu 2 locuri, dar cea mai dorita pentru entuziasti este Sedan-ul R din
2008.
Locul
8 - Toyota 2000GT 1967
Toyota a fost prima companie care a produs o masina sport in adevaratul sens al cuvantului: 2000GT, din 1967. A depasit zeci de recorduri de viteza si
rezistenta, lucru care s-a vazut in pretul destul de piperat de peste
7.000 de dolari la momentul respectiv.
De asemenea a fost si masina lui James Bond in "You only live twice". Cele doua masini cabrio facute pentru film se
pare ca au devenit decapotabile din cauza faptului ca actorul Sean Connery era
prea inalt pentru coupe.
In ciuda productiei destul de scazute, doar 337 de
masini, modelul 2000GT are inca o rezonanta destul de mare in ziua de azi, un
model facut la comanda costand in jur de un sfert de milion de dolari.
Foto: Toyota 2000GT Convertible din filmul James Bond "You Only Live Twice"
Locul
7 - Subaru Impreza WRX 1992
Inspirat
de catre Impreza, vestitele castigatoare de raliuri, celebrul model WRX a fost tinut
departe de America, ajungand intr-un tarziu in 2002, desi influenta sa s-a
vazut de mai devreme.
Subaru
Impresa WRX a trimis mesajul clar ca o masina sport nu trebuie sa fie neaparat
definita prin 2 usi si un motor mare.
Fiecare model are fanii lui, dar multi sunt de parere ca modelele STi
din 2004-2005 sunt cele mai aratoase si cele mai interesante de condus.
Locul
6 - Mitsubishi Lancer Evolution 1992
Nu
este de mirare sa vedem ca Subaru WRX si Mitsubishi Evolution se afla unul langa altul in acest clasamentul, datorita
naturii competitive.
Aceasta
masina de curse de strada, confera o experienta noua, ceea ce este un lucru bun
in clasa ei de masini.
Loialistii nu au
nici o problema in a realiza din ceva bun, ceva si mai bun, facand ca masinile lor
sa mearga foarte repede.
Bazat pe un
stil si o expertiza cat se poate de noi, modelul Evolution X din 2008 pare a fi
unul dintre cele mai bune pana acum, conform AskMen.
Locul
5 - Acura NSX 1991
Putine
masini produse in japonia au putut fi numite "exotice". Modelul Acura NSX, insa le-a indeplinit pe
amandoua, reusind sa apara destul de entuziast intr-o revista de masini care a
considerat-o "cea mai buna masina sport care s-a produs vreodata". Bineinteles ca acest lucru se poate dezbate,
dar sunt cativa care vor confirma ca isi merita laurii.
Cu
un motor V6 montat central, NSX a atins
performante pe care alte masini le-ar fi atins numai cu un numar dulbu de
cilindrii.
Intre
modele din 1991 si 2005 nu s-au schimbat multe, dar unii sunt destul de
partiali pentru modelul din 1997, iar altii pentru cele mai noi, cu putere mai mare
si cu transmisie manula in 6 trepte.
Locul
4 - Mazda Miata 1990
Unii
soferi nu vor cadea niciodata in tentatia de a cumpara o Miata, considerandu-o
indoielnica. Foarte rau, pentru ca in
vara lui 1989, Mazda a readus la viata placerea soferilor pentru o masina mica,
de doua locuri, convertibila: modelul Miata.
Ca si modelele britanice ceva mai batrane cu
cateva decenii, Miata nu era foarte puternica, insa exceleaza la usurinta de a fi
condusa.
Daca
va doriti o masina de zi cu zi, uitati-va la editiile din a doua generatie
(1999-2005), in special modelul Mazda Speed din 2004 - 2005. Multi au spus ca ultimul model (2006-prezent)
nu are atata personalitate precum cele mai vechi, insa orice Miata va fi
intotdeauna usor de condus.
Locul 3 - Nissan Skyline GT-R 1969, 2008
Skyline este o masina
fabricata in 1957 de constructorul japonez Printul Motor Company, dar modelul a
trecut sub marca Nissan, cand cele doua societati au fuzionat in 1966. Desi nu se incadreaza in tipul filozofic al
masinilor nipone, Nissan Skyline GT-R este una dintre cele mi bune masini
japoneze produse vreodata. Performantele
acestui automobil au vorbit de la sine, iar Nissan s-a bazat pe acest atuu
destul de multi ani.
Skyline GT-R
nu a fost niciodata fabricata in afara Japoniei, iar singura piata de export a
fost Australia. Cele 100 de masini s-au vandut foarte greu si nu au mai fost
importate niciodata alete modele.
In ciuda
acestui fapt Nissan Skyline GT-R a devenit o masina sport de
referinta, in special in Marea Britanie,
Australia, Noua Zeelanda si Canada. A avut prezente notabile in vodeoclipuri,
filme si de jocuri video precum The Fast and the Furious si Gran Turismo.
Masina a fost numita de catre
BBC's Top Gear ca fiind singura contributie reala a Japoniei in domeniul Supercar-urilor.
Locul 2 - Lexus LS400 1990
In 1990 piata masinilor de lux a
fost luata prin surptindere de Lexus LS400, o masina mare, rafinata si cu o tehnologie de invidiat.
In primele patru luni de la lansar, circulau in Statele Unite peste 11.500 de masini Lexus LS 400, iar in 1991 Lexus se
aflat in topul masinilor de lux importate in America.
Lexus LS este
recunoscut ca fiind unul dintre cele mai sigure vehicule construite vreodata.
Presa vremii a considerat acest model chiar cea mai buna masina a anilor '90.
In 1996, Automobile Magazine a numit prima generatie LS ca find unul dintre
"cele mai importante 24 Vehiculele ale secolului 20," datorita impactului
pe care l-a avut asupra industriei de automobile.
Locul 1 - Datsun 240Z 1970
La inceputul
anilor '70 o multime de oameni isi doreau masini sport, dar constructorii nu le
dadeau prea multe sperante. Ocupanta locului 8, Toyota 2000GT reprezenta o
alternativa, dar era o raritate si costa o avere. Salvarea a
venit de la Datsun si noul 240Z.
240Z nu a fost o idee noua. Masini aratoase,
fiabile, atractive si ieftine au fost realizate de multi producatori inainte de
Z. Dar 240Z a facut un pic mai mult: toate
caracteristice de mai sus si le-a insusit la superlativ, facandu-si
proprietatii oamneni cu adevarat fericiti. Nici o alta masina nu a impresionat
un public atat de mare in asa putin timp.
Yutaka Katayama este considerat "Tatal lui
Z Car" si este responsabil pentru proiectarea si crearea de acest
legendarul vehicul. Ca recunoastere a contributiilor sale la lumea
automobilelor, in 1998 el a fost inscris in Automobile Hall of Fame.
Un articol de Gabriela Garjoaba