Masinile mici, mai periculoase decat cele mari

Vineri, 17 Iulie 2009, ora 16:02
5567 citiri
Masinile mici, mai periculoase decat cele mari

In timp ce ecologistii promoveaza legi ce obliga producatorii de masini sa scoata pe piata masini mai mici si mai usoare pentru a face economie de combustibil, cei ce promoveaza siguranta soferilor ridica problema ca indeplinirea acestor cerinte va duce la producerea unor masini mai putin sigure in caz de impact. Si ar pute avea dreptate.

Un raport emis de Institutul pentru Asigurarea Sigurantei pe Autostrazi (IIHS) lauda planul presedintelui Obama de a ajuta standardele de economie de combustibil pentru masini, prin folosirea unui sistem bazat pe dimensiune, care inlatura stimulentele pentru constructorii de masini ce produc numai masini mici. Raportul, preluat de Forbes, sustinea ca masinile mici sunt mult mai periculoase in accidente frontale decat masinile mai mari.

Analiza aprofundata: Cele mai sigure masini in 2009

"O masina insuficient conceputa, de dimensiune mare sau medie ar putea sa ofere o oarecare protectie fata de cea mai bine gandita masina de mici dimensiuni, dar asta este ceva ce nu vei putea constata numai uitandu-te la rezultatele obtinute la crash-test," spune David Zuby, vicepresedinte pentru studiului autovehiculelor pentru IIHS. "Deci toate fiind egale, daca te intereseaza siguranta atunci iti trebuie o masina mai grea".

Statisticile sustin afirmatiile lui Zuby's. Rata mortalitatii in masinile mai mici, implicate in accidente cu mai multe masini este de doua ori mai mare decat cea a celor din masini mari, potrivit datelor IIHS. In accidentele cu o singura masina implicata, 11 persoane la 1 milion au fost ucise in masini mari in 2007, comparat cu 35 la 1 milion in masini mici. In masinile de dimensiuni medii, rata mortalitatii pentru accidente cu o singura masina este cu 17% mai mica decat pentru masini mici.

Noul raport este notabil mai ales pentru ca in mod obisnuit testele efectuate de  National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) au loc folosind un perete fix si o singura masina- nu doua masini ce se ciocnesc.

Legile fizicii

IIHS,a facut un experiment de ciocnire frontala intre 2 masini, una mica si una de dimensiuni medii. Institutul a ales modelele din 2009  Honda Fit si Accord, Smart Fortwo si Mercedes C-Class, si Toyota Camry si Yaris. Nu a analizat masini SUV sau de dimensiuni mari pentru a vedea in ce masura cresterea dimensiunilor si greutatii ar putea afecta comportamentul in timpul accidentelor, potrivit raportului.
 
Autovehiculele de la Daimler, Honda si Toyota au castigat locul in cadrul studiului pentru ca au modele de dimensiuni mici cu foarte bune ratinguri- cele mai mari acordate de IIHS- in testul de ciocnire frontala la viteza de 40 mile cu perete stationar. Dar Fiat, Fortwo si Yaris s-au comportat prost in testul coliziunii frontale cu masini de dimensiuni medii, potrivit raportului.



Dimensiunile sunt importante pentru ca masa, impreuna cu acceleratia, determina forta impactului. Ranile depind de fortele ce actioneaza asupra ocupantilor masinii, nu pe cat de putin este afectata in exterior masina. Forta de impact declanseaza doua atribute cheie: greutatea vehiculului ce se ciocneste, care determina cata viteza va fi absorbita in timpul inpactului, si dimensiunea vehiculului, ce determina deseori cat de aproape de partea frontala a vehiculului este soferul - un indicator esential al gravitatii ranilor la membre si piept.

"Atunci cand desfasuram crash testele, observam ca cele mai afectate autovehiculele sunt cele in care fortele asupra manechinelor din interior sunt mult mai mari," spune Zuby. Cu alte cuvinte, ocupantii masinii mai mici au un risc mai mare de ranire.
 
In ciocnirea dintre C-Class si Fortwo, de exemplu, Smart s-a lovit de C-Class si s-a intors 450 de grade inainte de a ateriza, iar panoul si volanul au trecut prin peretii masinii. C-Class nu a suferit decat avarii minore la cutia de viteze din zona pasagerilor.

Este adevarat, testele IIHS sunt mult mai dure decat standardele de siguranta guvernamentale, asa observa sustinatorii masinilor mici. Smart Fortwo indeplineste toate standardele SUA pentru crash-teste, inclusiv 5 stele pentru ratingul de ciocnire laterala. A castigat de asemenea cele mai mari note pentru impact frontal si lateral si de la IIHS.

"Oamenii conduc masini mai mici pentru multe motive, nu numai pentru economia de combustibil, asa cum afirma IIHS," a spus Schembri intr-un raspuns scris asupra raportului.  "Oamenii aleg masini mici pentru ca sunt in general mai ecologice, au o valoare mai buna, ofera mai multe optiuni in timpul mersului si sunt usor de parcat. Dar exista si multi consumatori care ne spun ca sunt pur si simplu mai distractiv de condus".

Raportul IIHS noteaza de asemenea ca sistemele avansate de prevenire a accidentelor si protectie in timpul impactului, cum ar fi programul de stabilitate electronica si un grilaj din otel aflat pe Smart, ajuta la atenuarea rezultatelor impactului.

Honda Fit s-a comportat putin mai bine decat Accord (Fit este cea mai sigura masina de mici dimensiuni vanduta in SUA, potrivit notelor IIHS), dar capul manechinului a lovit volanul prin airbag, iar cercetatorii au inregistrat un "grad inalt de risc de ranire la picioare in accidente reale de aceeasi severitate".

O declaratie scrisa de la Honda ca raspuns la raport spune ca Honda s-a preocupat in mod special de compatibilitatea intre masini de diferite dimensiuni si inaltimi. A facut asta prin dezvoltarea unei structuri pentru toate masinile din 2009 care ajuta la absorbirea energiei impactului frontal prin redirectionarea ei spre elementele structurale din partile superioare si inferioare.

Declaratia nota, de asemenea, ca testele IIHS se desfasoara in conditii "neobisnuit de dificile si extreme" conduse "la viteze mai mari decat in cazul accidentelor frontale reale intre  doua automobile".

Yaris, in ciocnirea sa cu Camry, a pierdut o usa, iar capul manechinului s-a lovit de volan. Ranile la cap si gat, plus taieturi adanci la genunchiul drept al manechinului, au fost de asemenea inregistrate.
 
Brian Lyons, directorul de comunicare pentru siguranta si calitate pentru Toyota, declara ca adevarata intrebare pentru o "evaluare clara a sigurantei" este cat de bine se comporta sistemele de siguranta ale vehiculului in accidente reale. Potrivit datelor NHTSA, el spune ca mai putin de 0.06% din toate accidentele frontale au loc cu severitatea inregistrata de IIHS. "Testul IIHS este echivalent cu o viteza de aciocnire de 80-mph (cu masina din sens opus venind cu 40 mph), o viteza si o energie mai mare decat 99.1% din accidentele din viata reala" a spus Lyons intr-un raspuns scris la acest raport. "Potrivit NHTSA, siguranta vehiculelor in toate clasele de masini este in continua imbunatatire, in mare parte datorita optiunilor active si pasive de siguranta dezvoltate de industria automobilelor.

Un mediu fericit

Masinile mici au multe calitati admirabile: sunt accesibile, folosesc cantitati mici de benzina, emit mai putine carbon si sunt mai usor de parcat. Dar daca sunteti preocupati de siguranta, sunt si alte cai de a economisi combustibil decat sa cumperi un Smart Fortwo, spune Christie Hyde, purtator de cuvant pentru AAA.

Tehnologia hibrid si turbocharger, care ofera motoarelor mai mici posibilitatea de a produce mai multa putere, poate ajuta masinile mai mare sa mearga la fel de eficient ca si cele mici, spune ea. Alegerile sunt intradevar multe, si nu exista o singura masina care sa se potriveasca tuturor, este de acord Zuby. Dar sunt destule, spun de el, care ofera atat eficienta la consum cat si siguranta.

Gabriela Garjoaba

 

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Dotează igienic intrările în spațiul tău de business, pentru o bună curățenie și siguranță!
Indiferent de domeniul de activitate, în afaceri, igienă și siguranța nu ar trebui să fie niciodată neglijate. Exista anumite in care acest aspect este cu atat mai important, intrucat...
AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare. Cu ce specificații tehnice vin
AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare. Cu ce specificații tehnice vin
AMD a dezvăluit noua sa gamă de procesoare, AMD Ryzen PRO Seria 8000 pentru desktop-uri și Seria 8040 pentru laptopuri. Noile procesoare sunt proiectate pentru a îmbunătăți semnificativ...
#accident, #masini, #siguranta, #teste , #stiri Toyota