Constructorii auto au incurcat prioritatile. Cantitate inainte de calitate?

Duminica, 07 Martie 2010, ora 23:49
1737 citiri
Constructorii auto au incurcat prioritatile. Cantitate inainte de calitate?

Inca de la nasterea industriei auto, in primele decenii ale secolului 20, succesul a depins de dimensiuni, iar tot ce era mai mare era mai bun.

Acest lucru i-a asigurat pozitia dominanta si lui Henry Ford, a carui linie de asamblare celebra putea sa construiasca un numar mare de masini intr-un timp foarte scurt.

Dar acest lucru nu a fost valabil intotdeauna, cu atat mai putin in zilele noastre
cand doua marci de renume - Toyota si Hummer - au pierdut tocmai pentru ca au vrut prea mult si nu si-au dat seama ca marimea nu e intotdeauna buna, explica Newsweek.

Legendarul control al calitatii care a facut Toyota celebra a ajuns, insa, o amintire si este subiect de discutie pentru cei care investigheaza motivele pentru care aproape 10 milioane de autoturisme au avut nevoie de reparatii.

Eficienta si managementul financiar foarte bun care au caracterizat Toyota in ultimii ani i-au adus acesteia o cota de piata mai mare si i-au asigurat dezvoltarea. In 2007, depasea General Motors si devenea cel mai mare constructor auto din lume.

Totusi, ceva s-a pierdut pe drumul spre succes si a fost nevoie de aproape 10 milioane de masini pentru ca reprezentantii companiei sa isi dea seama care e problema.

"Ma tem ca ritmul in care am crescut a fost prea rapid. As vrea sa subliniez ca prioritatea Toyota este, prin traditie, in primul rand siguranta, in al doilea rand calitatea si in al treilea rand cantitatea. Aceste prioritati au devenit confuze", spunea recent presedintele Akio Toyoda, umil, in Congresul SUA.

Al doilea caz care demonstreaza ca "mai mare si mai mult" nu inseamna si "mai bun" este Hummer. Situatia uriasului este, insa, diferita de cea a Toyota. In cazul lui, nu cantitatea de masini pe care GM o producea era problema, ci chiar marimea masinii.

Hummer era pur si simplu prea mare, prea ineficienta si depasita de timpurile in care traim din cauza unui baril de petrol care nu demult ajunsese la 150 de dolari. Pe masura ce pretul energiei a crescut, iar tendinta de economisire si conservare s-a impus, Hummer s-a trezit ca nici propritarii nu isi mai permit setea lui de combustibil.

50 de ani pierduti in cateva luni

Daca dupa Hummer nu o sa planga decat Arnold Schwarzenegger si firmele de paza, Toyota are cu adevarat o problema de imagine de care ar putea sa scape abia peste 15 ani. Cel putin de atat a avut nevoie Audi pentru a recastiga increderea clientilor dupa rechemarile facute in anii 1980.

Constructorul german a fost acuzat atunci ca un defect de fabricatie al pedalelor de frana si de acceleratie a provocat 700 de accidente si sase decese.

Mai tarziu s-a demonstrat ca era o eroare umana si ca soferii loveau acceleratia in loc de frana, iar expertii consultati de media nu erau corecti, dar raul fusese deja facut. Vanzarile Audi au scazut cu 80% si abia in anul 2000 a revenit la nivelul la care se afla in 1985, potrivit Newsweek.

Toyota ar putea avea si mai mult de pierdut. Audi avea o cota de piata foarte mica in SUA, dar Toyota are 16% din piata americana. De asemenea, spre deosebire de Audi, Toyota chiar are un defect.

Impactul este si mai puternic pentru ca Toyota si-a creat, de-a lungul ultimelor decenii, o imagine de masina rezistenta si sigura pe care si-o permite oricine. Familii intregi de americani si-au cumparat Toyota, iar parintii le-au lasat mostenire copiilor, fiind siguri ca nu vor avea probleme cu ele.

Campaniile media au vizat exact aceasta categorie. Sloganul "I love what you do for me, Toyota!" si americanul care sarea fericit erau in antiteza cu celelalte reclame la masinile pentru barbati musculosi. Imaginile cu mame care conduc prin ploaie spre scoala la care invata copilul lor i-au convins pe americani care se pot simti in siguranta intr-o Toyota.

Cand oferta si modelele s-au diversificat, Toyota a devenit o masina pentru orice american care era dezamagit de companiile autohtone si care isi dorea o masina de incredere.

Rechemarea ii apropie de client daca e bine facuta

In aceste conditii, nu e de mirare ca rechemarile masinilor in service au provocat o isterie nationala. Increderea pe care o aveau americanii in Toyota a contat cel mai mult, in niciun caz defectele si nici numarul mare de masini chemate pentru reparatii.

De altfel, americanii sunt obisnuiti cu astfel de masuri luate de constructorii auto. In 2008, Ford a rechemat 14 milioane de masini, iar GM a rechemat 16 milioane de masini intre 1971 si 1981. Nici Ford si nici GM nu au pierdut, insa, clienti in SUA, ceea ce incearca sa faca si Toyota.

Pana acum pare sa aiba noroc deoarece defectiunea nici nu a fost inregistrata de asociatiile de consumatori datorita numarului mic de soferi care chiar au avut probleme. Mai mult, CNN a inceput o campanie in care intervieveaza soferi multumiti de Toyota.

Daca totul va merge bine, Toyota ar putea sa demonstreze ca o rechemare este o buna sansa de a imbunatati relatia cu publicul consumator. "Daca este reparat cum trebuie si din prima, oamenii devin de obicei si mai loiali", a afirmat un reprezentant al asociatiei de consumatori J.D. Power.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

Inundații severe în Dubai: Ce rol a jucat programul de însămânțare a norilor
Inundații severe în Dubai: Ce rol a jucat programul de însămânțare a norilor
Marți, o ploaie torențială a provocat inundații în diverse zone ale Dubaiului, transformând străzile în adevărate râuri și determinând închiderea temporară a celui de-al doilea cel...
Sony a lansat o nouă gamă de produse audio pentru iubitorii de muzică cu bas
Sony a lansat o nouă gamă de produse audio pentru iubitorii de muzică cu bas
Sony a lansat o nouă gamă de produse audio, sub denumirea ULT, destinată iubitorilor de muzică care preferă un bas puternic. Linia include patru produse: ULT Field 1, ULT Field 7, ULT Tower 10...
#constructori, #auto, #toyota, #hummer, #gm , #stiri Toyota