Cum scapi de "vampirii de energie" din compania ta

Luni, 13 Decembrie 2010, ora 18:29
3478 citiri
Cum scapi de "vampirii de energie" din compania ta

In orice echipa exista cel putin un angajat mereu nemultumit de tot ce se intampla in jurul lui si care reuseste sa-si indispuna zilnic colegii. Datoria managerului este sa supravegheze cat mai atent situatia si sa actioneze profesionist, inainte ca acest angajat sa cauzeze probleme mult mai mari companiei. 

Specialistii in Resurse umane au alcatuit pentru HumanResources.about.com o descriere in detaliu a angajatului problematic si ofera cateva sfaturi de gestionare a problemei, utila pentru orice manager aflat in aceasta situatie.

Acesta lipseste de la munca sub pretextul diferitelor boli si profita la maxim de politica timpului liber pe care compania o are, se afla mereu la limita dar niciodata nu greseste suficient de mult astfel incat sa fie concediat.

Angajatul problematic isi indeplineste sarcinile suficient cat sa nu isi piarda jobul, insa nu evolueaza profesional si nici nu contribuie in aceeasi masura cu ceilalti angajati.

Uneori isi indeplineste obiectivele dar exprima vadit o lipsa totala de entuziasm.

Unii astfel de angajati au obiceiul sa critice politicile companiei cat mai direct, atat in discutiile cu ceilalti colegi cat si prin e-mail sau in pauza de masa.

Altii sunt mereu nemultumiti de noile reguli ale companiei sau directivele acesteia, oricare ar fi acestea.

Oricare ar fi manifestarea pe care o alege angajatul, acesta nu va disparea fara o interventie serioasa si profesionista din partea ta.

Ce impact au angajatii problematici asupra colectivului

Impactul acestor angajati este unul complet negativ atat asupra colectivului cat si a atmosferei din birou.

Angajatii inteligenti depisteaza  si evita angajatul problematic pentru ca ei constientizeaza efectul acestuia asupra moralului si productivitatii echipei.

Insa cei care nutresc aceleasi sentimente cu acesta in ceea ce priveste compania si jobul lor, trec usor de partea cealalta a “baricadei”, si acest lucru va afecta puternic rezultatele echipei.

Daca ii permiti angajatului problematic sa isi pastreze atitudinea, ii vei demonstra acestuia ca are un comportament acceptabil.

In continuare, colegii nemultumiti intr-o oarecare masura vor fi si mai demoralizati de nedreptatea la care sunt supusi atunci cand ei trebuie sa munceasca foarte mult si colegului lor ii este acceptata indiferenta.

Mai mult decat atat, ei isi vor pierde respectul fata de management si increderea in companie, pentru ca cei din conducere nu reusesc sa rezolve o problema pe care toata lumea a remarcat-o.

Ana Ber, Senior Consultant Dr. Pendl & Dr. Piswanger Romania considera ca astfel de angajati au un impact negativ asupra climatului organizational intrucat demobilizeaza, demoralizeaza si distrug coeziunea echipei, fiind adevarati "vampiri de energie".

Angajatul problematic este doar responsabilitatea managerului

Tot ceea ce pot face angajatii “impotriva” comportamentului colegului lor este sa arunce remarci ironice, sa-l evite sau pur si simple sa discute problema intre ei.

Cel mai indreptatit sa controleze aceasta situatie este managerul si de el depinde intr-un final atmosfera generala in compania sa.

Cum te adresezi unui angajat problematic

Primul pas cand trebuie sa controlezi un angajat care cauzeaza probleme este sa iti dai seama ce nu a functionat cum trebuie, iar asta iti va oferi o perspectiva din interior asupra cauzelor comportamentului.

Unii angajati pot fi dezamagiti de evolutia jobului lor, iar entuziasmul de inceput se poate transforma in nemultumiri si frustrari, odata cu trecerea timpului.

Exista si angajati care se trezesc dimineata si se hotarasc ca vor sa aiba o zi urata la serviciu si care vor sa simta dezastrul lasat in urma lor cand pleaca de la birou, insa acesta sunt convinsi ca tu esti de vina pentru tot ce se intampla, si tot tu esti cel care trebuie sa rezolve problema, spun specialistii.

Odata constientizata sursa nefericirii, urmeaza un pas mai greu, acela in care trebuie sa-l convingi pe angajat sa faca ceva in legatura cu asta.

Cu angajatii problematici aceasta etapa este foarte dificila, de aceea pentru inceput trebuie sa il determini pe acesta sa isi asume responsabilitatea pentru reactiile sale, chiar daca acestea se datoreaza unei experiente proaste, din trecut.

Tot in aceasta etapa, esti nevoit sa faci alegerea dificila intre argumentele justificate si cele nejustificate.

Daca angajatul are argumente suficient de bune,  poti sa iti prezinti scuzele chiar daca nu esti direct implicat in experienta sa nefasta sau macar sa ii spui ca intelegi supararea lui.

Tot in acest context ai putea sa il intrebi ce anume din sistemul actual de lucru i-ar fi putut cauza esecul, spun specialistii.

In urma discutiei, ai putea constata insa ca este chiar greseala companiei ca a ales un candidat cu o experienta nepotrivita pentru nevoile acesteia.

Urmatorii pasi in rezolvarea problemei

Incearca sa il ajuti pe angajat sa isi dea seama care este potentialul sau de a atinge succesul si demonstreaza-i ca ai incredere in aptitudinile sale.

Stabileste impreuna cu angajatul cateva obiective pe termen scurt, contra timp si axate pe termeni comportamentali.

In acest context ii poti explica ce inseamna un comportament adecvat si sa il anunti ca actiunile sale vor fi monitorizate in continuare.

Asigura-te ca va indeplini sarcini placute pentru el, macar pentru o perioada de timp, te sfatuiesc specialistii.

Din perspectiva Anei Ber, lucrurile sunt putin mai sumbre iar solutia finala ar trebui sa fie concedierea.

“Angajatii cu astfel de probleme ar trebui sa mearga la terapie, pentru ca este o problema de comportament si de perceptie. 

Doar coaching-ul nu este suficient, pentru ca daca persoana respectiva nu este dispusa sa faca ceva si din punctul ei de vedere starea asta de nefericire continua este un "status quo" pe care il agreaza, oricat de bun ar fi managerul  sau oricat de bune ar fi programele din compania respectiva nu ar avea effect” a declarat consultantul pentru Bloombiz.ro.

#angajati, #companie, #energie, #manager, #vampiri , #stiri Terapia