Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Romania ar putea plati avioanele Gripen dupa 10 ani, beneficiind intre timp de pachetul de investitii

Romania ar putea plati avioanele Gripen dupa 10 ani, beneficiind intre timp de pachetul de investitii
Oferta SAAB facuta Guvernului roman pentru avionul de vanatoare Gripen ar aduce investitii directe si indirecte de cel putin 100% din valoarea contractului si s-ar materializa in 10 ani, timp in care Romania ar putea beneficia de o perioada de gratie de la plata avioanelor, spun reprezentantii SAAB.Romania ar putea beneficia de o "perioada de gratie de pana la 10 ani inainte de a incepe efectuarea platii" pentru avionul de lupta JAS Gripen produs de compania suedeza SAAB, in cazul in care Guvernul roman va decide sa achizitioneze acest tip de avion pentru a inlocui cele 48 de MIG-uri Lancer din dotarea fortelor aeriene romane, ce vor fi casate in 2010, a declarat marti la o conferinta de presa Richard Smith, director de marketing pentru Romania al Gripen International.


Contractul ar putea fi semnat fie intre Guvernul roman si SAAB, fie intre guvernele celor doua tari, ultima varianta fiind mult mai avantajoasa din punctul de vedere al ratei dobanzii, a precizat Smith.



Oferta SAAB pentru programul de achizitii "Avionul multirol" ar fi cea mai avantajoasa pentru economia Romaniei, deoarece ar include si un pachet de investitii directe si indirecte (offset), "ce ar acoperi 100% din valoarea contractului, din care 25% ar fi investitii in domeniul apararii". "Obligatia de offset ar urma sa fie indeplinita in 10 ani", a declarat Orjan Borgefalk, vicepresedinte SAAB pentru cooperare industriala. Potrivit declaratiilor ministrului apararii Teodor Melescanu, valoarea contractului este estimata la 3,5 miliarde de euro.



Borgefalk a subliniat ca politica Gripen este de a investi in afaceri viabile, bazate pe regulile economiei de piata, care sa dureze si dupa ce conditiile contractuale de offset expira. "In mod traditional, offseturile au o reputatie proasta, pentru ca subventioneaza afaceri care nu sunt viabile economic si care mor odata ce programul de investitii se incheie. Politica noastra este de a gasi investitii viabile, si aici nu vorbim doar de SAAB, ci si de companii precum Volvo. Aceste investitii vor continua sa creasca si dupa ce termenii contractuali ai offsetului vor expira", a spus Borgefalk.



Investitiile ar putea include companii suedeze precum SAAB, Volvo, ABB, Ericsson, Electrolux sau Husqvarna dar si alte companii straine partenere sau furnizoare pentru pentru avionul Gripen, cum ar fi americanii de la General Electric, Goodyear sau Honeywell.



Experienta SAAB privind offseturile a fost una de succes in Ungaria, Cehia si Africa de Sud, valoarea totala a investitiilor facute la pachet cu achizitionarea de avioane Gripen ridicandu-se la 20 de miliarde de euro, a precizat Borgefalk.



O posibila investitie din pachetul offset ar fi Avioane Craiova, unde SAAB a cumparat deja caietul de sarcini. "Acum doua saptamani, insa, AVAS a amanat organizarea licitatiei pentru aceasta privatizare. Dar noi am semnat deja memorandumuri de intelegere cu Avioane Craiova si cu Romaero, pentru ca stim dupa discutiile avute cu oficialii romani ca industria aeronautica de aici este importanta. Vom aduce locuri de munca in fabricarea de avioane Gripen aici in Romania, daca vom fi selectati", a spus Richard Smith. El a precizat ca Guvernul roman a refuzat o oferta facuta de SAAB de a forma un joint-venture la Avioane Craiova, ce ar fi urmat sa fie achizitionat in intregime de compania suedeza in cazul semnarii unui contract pentru avionul Gripen.



In cursa pentru programul de achizitii "Avionul multirol", SAAB se afla in competitie cu americanii de la Lockheed Martin, constructorul avionului de vanatoare avioane F-16 si cu consortiul european Alenia care construieste Eurofighter Typhoon. In ultimii doi ani de cand este prezenta in Romania, SAAB a furnizat detalii tehnice Guvernului roman privind avionul Gripen, iar in luna ianuarie, Executivul de la Bucuresti a trimis o "solicitare suplimentara de informatii", mai ales in ce priveste aspectele comerciale si financiare, a declarat Richard Smith, anticipand ca o decizie finala privind achizitionarea de avioane multirol va fi luata in cursul acestui an.



"Daca Guvernul de aici a primit de la ceilalti aceeasi cantitate de informatii despre avioane si arme, despre aspectele comerciale si de finantare, ciclul de viata al avionului etc. - in mod normal ar trebui sa fie deja in pozitia de a decide ce sa cumpere", a conchis Torbjorn Edberg, vicepresedinte SAAB International.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1531 ori