Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Lockheed Martin se asteapta la un anunt al Romaniei privind achizitionarea de avioane F-16

Lockheed Martin se asteapta la un anunt al Romaniei privind achizitionarea de avioane F-16

Compania americana Lockheed Martin se asteapta "foarte curand" la un anunt privind achizitionarea de avioane de vanatoare F-16 de catre Guvernul Romaniei, a declarat intr-un interviu pentru NewsIn Rene "Rod" Rodriguez, director pentru dezvoltare de afaceri internationale al Lockheed Martin.Aflat la Bucuresti strict pentru "consultanta tehnica, nu pentru negocieri cu Guvernul roman", prin oferirea de detalii tehnice ale avionului de vanatoare F-16, veteranul Rene "Rod" Rodriguez, care a pilotat timp de 18 ani aparate F-16 in fortele aeriene americane, s-a aratat increzator ca Guvernul Romaniei va selecta oferta companiei Lockheed Martin pentru inlocuirea celor 48 de avioane MIG Lancer, ce urmeaza a fi casate in 2010, informeaza NewsIn. Programul de achizitii "Avionul Multirol" al Ministerului Apararii este evaluat la 3,5 miliarde de euro si va fi atribuit prin "dialog competitiv", a anuntat saptamana trecuta ministrul apararii Teodor Melescanu.


"Cred ca vom avea foarte curand un anunt, dar trebuie sa vedem ce se intampla", a spus Rodríguez. Argumentul principal invocat de reprezentantul Lockheed Martin pentru achizitionarea de F-16 - noi sau la mana a doua - este ca acest tip de avion de vanatoare este "standardul NATO la care se refera toate celelalte avioane", fiind cea mai buna tranzitie catre avionul F-35, singurul avion de generatia a 5-a care se construieste la ora actuala in lume. Rodriguez a subliniat ca aceste negocieri au loc intre Guvernul SUA si cel al Romaniei, Lockheed Martin oferind doar detaliile tehnice. "Nu suntem singurul fabricant american de avioane de vanatoare, dar Romania prefera F-16 altor produse ale concurentei noastre", a spus Rodriguez, facand referire la avionul Boeing F-18, de asemenea anuntat ca un concurent pentru programul de achizitii al Romaniei.


Referitor la acuzatiile formulate de liderul PSD Mircea Geoana, cum ca Romania nu ar avea nevoie de 48 de avioane, fiind un numar prea mare pe care armata romana nu si l-ar permite, Rodriguez a remarcat doar ca Polonia a cumparat 48 de avioane F-16 noi in urma cu patru-cinci ani, iar Grecia si Turcia au fiecare cate 200-250 avioane F-16.


Romania cumpara avioane sau offseturi?


Principalii rivali ai Lockheed Martin pentru acest program de achizitii al fortelor aeriene romane sunt suedezii de la SAAB - cu avionul JAS Gripen - care au oferit investitii de un miliard de euro in Romania in cazul achizitionarii de avioane Gripen, plus o oferta de offset (investitii si noi locuri de munca) ce ar urma sa acopere "cel putin 100% din valoarea contractului". Eurofighter Typhoon, rivalul construit de Alenia Aeronautica, BAE Systems si EADS, desi este cel mai scump, estimat la peste 80 milioane de dolari bucata, ofera de asemenea un offset de cel putin 80% din valoarea contractului.


Pretul unui F-16 in 2007 a fost de 45 de milioane de dolari, insa acesta variaza mult in functie de dotari si de anul de fabricatie, a declarat Rodriguez.


"Anul acesta ar fi un an foarte bun pentru clientii nostri de a cumpara avioane", a glumit Rodriguez, facand referire la rata de schimb euro-dolar. El a apreciat ca suma de 3,5 miliarde de euro este "mai mult decat suficienta" pentru a cumpara 48 de avioane F-16 noi, precizand ca antrenamentele, logistica si piesele de schimb sunt costuri suplimentare, care nu sunt acoperite de Lockheed Martin.


Reprezenantul companiei americane a precizat ca durata de livrare este de aproximativ trei ani din momentul contractarii avioanelor. MIG-urile din dotarea armatei romane vor fi casate in 2010.


Referitor la declaratiile premierului Tariceanu de saptamana trecuta, care a subliniat necesitatea ca si economia romaneasca sa poata fi antrenata prin acest program de achizitii, facand aluzie la ofertele europene de offset, Rodriguez a spus ca principalul atu in acest program nu trebuie sa fie beneficiile economice, ci calitatile avionului.


"As raspunde tot cu o intrebare: cumparati offseturi sau avioane de vanatoare? Lockheed Martin va face offset. Facem asta de peste 30 de ani si avem o cifra de 42 de miliarde de offseturi de succes in intreaga lume. In majoritatea tarilor in care vindem F-16 exista cerinte de offset. Pot sa va spun ca nu am platit nici o penalizare sau amenda pentru offseturile noastre. Respectam legislatia UE si  legile Romaniei si SUA pentru a respecta cerintele de offset de aici. Dar nu trimit oameni acum sa evalueze ce am putea cumpara aici. Facem afaceri serioase cu offseturile si incercam sa investim  si sa transferam tehnologie pentru afaceri viitoare de succes. Daca unii privesc offseturile pentru a salva ceva care nu functioneaza, nu e o solutie. Prin adaugarea offsetului, problemele vor fi poate rezolvate temporar, cat timp e offsetul acolo. Dar dupa aceea, totul se va prabusi", a subliniat Rodriguez.


El a precizat ca Lockheed Martin are deja programe de investitii in Romania, facand referire la cele 17 radare Lockheed Martin contractate de Ministerul Apararii ce vor fi construite cu participarea companiei romanesti UTI Systems, care va beneficia de dividende din vanzarea acestor produse pe piata internationala. "Am avut o experienta foarte buna cu Romania si credem ca e un loc excelent pentru afaceri", a spus reprezentantul Lockheed Martin.


Asistenta pentru avioane second-hand


"Sunt aici pentru a oferi sprijin in indeplinirea cerintelor de aparare stabilite de guvernul roman. Dar nu va pot spune ce vor cumpara, pentru ca aceste negocieri au loc intre guverne. Stiu ca exista multe speculatii - daca vor fi avioane noi sau second-hand. Orice vor decide, noi ii vom sprijini", a declarat Rodriguez.


Ministrul apararii Teodor Melescanu a declarat saptamana trecuta ca varianta achizitionarii de avioane second-hand nu a iesit din calcul, desi premierul Tariceanu a respins categoric aceasta optiune. In cazul in care guvernul va decide totusi sa achizitioneze F-16 la mana a doua, acestea nu vor fi cumparate de la Lockheed Martin, ci de la guvernele altor state, a explicat Rodriguez.


"Noi nu vindem avioane second-hand, pentru ca nu avem asa ceva. Acestea pot fi cumparate de la diferite guverne. Noi fabricam avioane noi, dar oferim si asistenta pentru avioanele in uz - avem 24 de tari care ne sunt clienti. Am vandut 4.400 de F-16, dintre care 50% armatei americane. Cel mai mare sistem de logistica din lume este cel al aviatiei americane, iar noi oferim asistenta acestui sistem. Piesele de schimb vin din acest sistem logistic. Unul dintre lucrurile la care trebuie sa va ganditi este ca am vandut acest avion mai multor tari de pe intregul glob. Dintre aceste 24 de tari, 14 tari au revenit de 52 de ori pentru a cumpara versiuni mai noi ale F-16. Cred ca poti intotdeauna sa vinzi ceva pentru prima data. Poti oferi un pret mai mic sau poti face si altceva sa vinzi respectivul produs. Dar cand un client se intoarce iar si iar, cred ca acest lucru demonstreaza ca este multumit", a argumentat reprezentantul Lockheed Martin.


Intrebat daca este o investitie perdanta achizitionarea de avioane second-hand, in conditiile in care romanii sunt "prea saraci pentru a-si permite lucruri vechi", dupa cum s-a exprimat premierul Tariceanu, reprezentantul Lockheed Martin a raspuns ca "depinde de model si de starea in care e. Desigur ca un avion nou costa mult mai putin pentru a fi intretinut decat unul deja folosit. Dar in sistemul logistic american exista piese de schimb pentru ca avionul sa fie intretinut mult timp. Cele mai scumpe parti sunt cele de schimb. Cand intri in sistemul F-16, ai in spate puterea celor 24 de parteneri. In schimb, la concurenta, nu stiu cate avioane au construit, poate cateva sute? Daca ai o baza de 4.400 de avioane in lume, apar multe companii care vor sa construiasca piese de schimb pentru aceste avioane. Asa ca trebuie sa concureze, ceea ce mentine preturile joase. Daca insa cumperi un avion dintr-o serie de 150-200 de avioane produse, imaginati-va cati fabricanti se vor inghesui sa produca piese de schimb. Iar cand ai doar o fabrica producatoare de piese de schimb, preturile vor fi foarte mari. Economia de piata demonstraza ca un F-16, chiar si unul uzat, va fi mai ieftin de intretinut decat un alt avion, pentru ca piesele de schimb fac parte din acea baza de 4.400 de avioane din 24 de tari, care obliga producatorii sa mentina preturile mici", a explicat Rodriguez.


Relatie speciala cu US Air Force


Achizitionarea de avioane F-16, noi sau la mana a doua, ar constitui o "punte" pentru tranzitia catre avionul de urmatoare generatie, F-35, dar atuul este mai ales relatia speciala cu fortele aeriene americane, a declarat Rodriguez.


"As spune ca F-16 este un pod catre F-35.  Armele sunt aceleasi, nu trebuie sa le inlocuiti, antrenamentele sunt comune. Toata lumea se concentreaza pe cat costa avionul, dar de fapt e mult mai mult de atat. Cumparati un intreg sistem, iar acesta include logistica, suport tehnic, antrenamente si un lucru si mai important - relatiile stranse dintre fortele aeriene romane si cele americane, cea mai puternica din lume. Aceasta relatie vine odata cu acest avion. Pe langa faptul ca e cel mai bun avion de a patra generatie la ora actuala, F-16 aduce si aceasta relatie extraordinara cu fortele aeriene americane. De aceea se negociaza intre guverne, nu de catre companie", a spus reprezentantul Lockheed Martin. El a mentionat ca in functie de necesitati, pilotii romani pot merge la antrenamente in SUA sau pilotii US Air Force pot veni in Romania pentru a oferi asistenta.


Rodriguez a subliniat si importanta interoperabilitatii cu celelalte zece state membre NATO care detin acest tip de avion: SUA, Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Portugalia, Italia, Grecia, Turcia si Polonia.


"Daca un pilot se urca intr-un F16 si aterizeaza in Turcia, tehnicienii de acolo stiu cum sa-l alimenteze si sa-i faca service, sa puna armele la bord. La fel in Norvegia, Polonia, Italia. Sunt aceleasi antrenamente, acelasi service, interoperabilitatea e perfecta. Orice altceva este deja o problema - la noi nu e asa, al nostru e putin altfel in cutare si cutare loc", a spus Rodriguez.


Intrebat daca nu este un moment prost pentru a cumpara F-16, cand Lockheed Martin va scoate in curand pe piata avionul F-35, cu tehnologie stealth (nedepistabil de radare - n.r.), Rodriguez a raspuns: "Pe langa cerintele actuale, trebuie sa priviti si in viitor, unde doriti sa ajungeti in 2025 in NATO. Este evident ca F-35 va deveni avionul standard pentru NATO, asa cum F-16 este acum. Asa ca trebuie sa luati o decizie cum sa ajungeti acolo. Iar asta e cel mai bun mod de a atinge acest tel, atat din punct de vedere economic, cat si al interoperabilitatii cu toate celelalte tari NATO care au F-16 - majoritatea fortelor aeriene majore au F-16. Franta si-a construit sistemul propriu de avioane, dar cate alte tari opereaza acest sistem? Majoritatea opereaza F-16 si vor opera F-35.Aceasta e realitatea", a conchis Rodriguez.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1437 ori