Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Facilitati IMM-uri: Cum devii neplatitor de TVA?

Facilitati IMM-uri: Cum devii neplatitor de TVA?


Majorarea pragului pentru care firmele trebuie sa plateasca TVA a intrat in vigoare de la 1 iulie, plafonul fiind ridicat de la 35.000 la 65.000 de euro sau 220.000 de lei. Din aceasta categorie fac parte aproximativ 60% din platitorii de TVA inregistrati in Romania.

Insa ce au, mai exact, de facut cei care vor sa nu mai plateasca taxa pe valoare adaugata?

Agentii economici care sunt deja inregistrati ca platitori de TVA pot face oricand o solicitare pentru a fi scosi din evidente. Contribuabililor care nu au depus niciun decont de TVA si nu au realizat achizitii ori livrari de bunuri si servicii, le este recomandat sa faca singuri o solicitare de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, pentru a evita anularea din oficiu a acesteia.

Daca acest lucru se intampla, agentii economici nu vor avea dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, dar vor avea, insa, obligatia de plata a taxei in situatia in care desfasoara activitati economice in perioada in care nu sunt inregistrati astfel.

Persoanele carora le-a fost anulata inregistrarea in Registrul persoanelor impozabile, nu vor mai beneficia, incepand cu 1 iulie 2012, de dreptul de deducere a taxei pe valoare adaugata pentru achizitiile respective, exceptie facand achizitiile de bunuri efectuate in cadrul procedurilor de executare silita.

Scutirea de plata a TVA poate fi solicitata atat de contribuabilii care s-au inregistrat ca platitori inainte de 2012, dar si in primele sase luni ale anului. Astfel, chiar daca la inceputul anului 2012, anumite persoane depaseau plafonul de scutire, iar acum se incadreaza in cei 220.000 lei, ele pot solicita renuntarea la plata TVA.

Solicitarile se depun la organele fiscale competente in primele zece zile ale fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila. Persoanele impozabile care solicita, in cursul anului 2012, scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA nu au obligatia de a efectua ajustarile de taxa corespunzatoare scoaterii din evidenta pana la data de 30 septembrie inclusiv.

Care sunt regulile?

Conform legii, contribuabilii trebuie sa nu fi depasit, pana la data solicitarii, cifra de afaceri de 220.000 de lei. In cazul in care, ulterior, cifra este depasita, acestia au obligatia de a notifica organele ANAF in termen de zece zile despre schimbarea provenita.

Conform regulilor actuale, persoanele impozabile care doresc inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare, inainte de inceperea activitatii, sunt considerate, astfel, din prima zi a lunii urmatoare celei in care i s-a comunicat decizia de aprobare. Conform unei noi propuneri a ANAF, acest lucru s-ar putea modifica, iar agentul economic va fi considerat platitor de TVA, incepand cu data comunicarii deciziei de aprobare.

Motivul schimbarii

Masurile propuse de guvern sunt motivate de cantitatea contributiei reale a celor 380.000 de agenti economici inregistrati ca platitori de TVA si care se afla, de fapt, sub acest plafon. Acestia reprezinta peste 60% din contribuabili, insa doar 1,3% din totalul veniturilor fiscale provin din aceste surse.

Desi oficialii ministerului spun ca motivul din spatele modificarii nu este degrevarea ANAF de sarcinile in surplus, analistii economici considera ca exact aceasta este sursa schimbarii.

"Cred ca, per total, este favorabil si pentru stat sa renunte la aceasta birocratie, pentru niste sume care nu sunt foarte mari, in comparatie cu veniturile totale din impozite si taxe sau chiar in comparatie cu veniturile din TVA", este de parere analistul economic Aurelian Dochia.

"Sunt si beneficii si non-beneficii pentru ca in momentul in care intri in aceasta zona de platitor de TVA ai si capacitatea de a deduce TVA la anumite elemente. In situatia in care, spre exemplu, cumperi un produs care sa te ajute in munca, un calculator pe care dai 5.000 de lei, ai capacitatea de a reduce TVA-ul pentru a nu suporta intreaga suma. Daca se ridica nivelul la peste 60.000 inseamna ca nu poti sa beneficiezi de un astfel de serviciu", a declarat economistul Ionel Blanculescu, pentru Business24, cu privire la modificarea Codului Fiscal.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 14488 ori