Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial Mircea Cosea. Painea noastra cea de.. doar 365 de zile

Editorial Mircea Cosea. Painea noastra cea de.. doar 365 de zile


Decizia Guvernului de a reduce TVA la paine poate genera multe semne de intrebare atat din punctul de vedere al oportunitatii cat si al rezultatelor obtinute.

Ne putem intreba daca este oportun sa iei o astfel de masura in conditiile unei fragile echilibrari macroeconomice si a unei iesiri din recesiune la limita erorii statistice, daca vom avea parte de o reala reducere a preturilor in contextul unei piete haotice si intens atomizate sau daca haiducia trecerii pierderii de venit de la paine la accizarea articolor de lux va pastra deficitul bugetar in limitele dorite.

Noaptea fiind un sfetnic bun a determinat, probabil, si Guvernul sa-si puna astfel de intrebari caci daca ieri reducerea TVA-ului era o masura cu caracter definitiv, azi s-a anuntat ca ea nu va functiona mai mult de un an, dupa care se va vedea daca va fi stopata, continuata sau chiar extinsa si la alte alimente.

Cu alte cuvinte, vazand si facand. Desi o decizie guvernamentala ar trebui sa fie mai ferma si mai precisa, bazata pe prognoze si analize complexe, prudenta cu care se actioneaza nu o consider o greseala daca avem in vedere unele particularitati importante pe care painea le are in calitatea sa de produs/marfa intr-o economie de tipul si starea celei romanesti.

Faina, apa, sare, drojdie si evaziune

Painea este unul dintre cele mai simple produse din istoria omenirii dar cu cel mai complex rol in evolutia acesteia. Trei elemente /materii prime sunt necesare pentru fabricarea painii obisnuite (standard) de consum general: faina, apa si sare. Ar mai fi si drojdia dar acesta este optional doar pentru tipul de paine dospit. Simplitatea compozitiei si al tehnologiei de fabricatie determina una dintre cele mai importante caracteristici ale painii intr-o economie de piata: un grad extrem de ridicat al concurentei.

Intrarea pe piata painii este mult mai usoara decat pe piata altor produse deoarece nu exista grade de concurenta marcate de schimbarea compozitiei, de forma de prezentare, de fiabilitate, de utilitati de service si intretinere, de multiplicarea functiilor sau de simplificarea modului de utilizare.

Painea (standard) mai are doua caracteristuci esentiale si definitorii : este cel mai reprezentativ element al consumului de masa, se fabrica permanent si in flux continuu, in mari cantitati si fara stocuri. Datorita acestor caracteristici, productia si desfacerea creaza o piata puternic atomizata, cu un numar imens de producatori, cu o mare diversitate de capacitate de productie si cu o distributie teritoriala de tip global, pe intreaga suprafata a tarii. Din punct de vedere al business-ului, efectul acestor caracteristici este clar: o marja mica de profit.

Ca in orice economie de piata, marja mica de profit obliga in mod pervers producatorii sa recurga la practici evazioniste pentru a se mentine in piata.

Zelul cu care marii producatori de paine din Romania lupta pentru TVA de 9% se explica prin dorinta de a elimina micii producatori care, spre deosebire de ei (marii producatori sunt mai usor monitorizati si nu pot evita plata obligatiilor la buget), practica evaziunea determinand o concurenta neloiala.

Ar fi o naivitate sa se creada ca marii producatori doresc doar reducerea evaziunii. Speranta acestora este ca prin reducerea evaziunii sa elimine micii producatori (incapabili sa mai faca fata concurentei) ramanad lideri de piata. Este, astfel, o masura de concentrare a productiei prin eliminarea producatorilor mici, dificil de explicat in contextul declaratiilor oficiale de sprijinire a IMM-urilor.

Reducerea TVA la paine fara o reforma structurala a unei intregi agriculturi invadata intre 60-70% de evaziune este doar o picatura intr-un pahar care va raporta un posibil succes fiscal dar cu un anume pret social.

Nu trebuie sa se inteleaga ca suntem partizanii evazionismului ca mijloc de supravietuire a IMM-urilor dar atragem atentia asupra faptului ca reducerea TVA nu poate fi ferita de efecte sociale daca nu este acompaniata de masuri de relaxare a fiscalitatii (ex: reducerea CAS) ce ar oferi mijloace sanatoase de supravietuire a micilor intreprinzatori.

Regenerarea evaziunii

Chiar daca am presupune ca masura ar fi bine aplicata (in realitate este imposibil atata timp cat statul nu dispune de mijloace si instrumente de monitorizare si control a tuturor producatorilor de paine din toate colturile tarii) si am asista la o reducere a evaziunii ar trebui sa se tina cont si de (paradoxal) de efectele perverse ale acestui eventual succes. S-ar putea inregistra pe parcursul unui an fiscal o reducere a evaziunii in acest sector (modesta) dar ea se va regenera.

Explicatia o gasim tot in particularitatile produsului paine. Astfel, consumul zilnic, in cantitati mari si in stare proaspata va obliga marii producatori sa generalizeze metodele de producere industriala a painii, care evident, vor aduce prejudicii calitatii (fapt de necontestat prin experienta la nivel mondial).

Consumul traditional de paine are, mai ales in Romania, particularitati calitative si sortimentale care va forta revenirea la oferta de paine de calitati si sortimente traditional consumate, prin reaparitia micilor producatori, favorizati, asa dupa cum am aratat, de facilitatile de intrare pe piata painii.

Daca s-ar fi studiat cu atentie cazul TVA la paine in alte tari s-ar fi vazut experinta Frantei care s-a izbit de acest "ecou" de regenerare inca din perioada anilor '70 ai secolului trecut.

Exista deci pericolul unui cerc vicios

Experienta altora arata ca operatiuni de reducere a TVA la un singur produs au sansa redusa de reusita. Mai ales in cazul unui produs cum este painea. Este de dorit ca astfel de reduceri sa fie aplicate unui mix de produse cu coeficienti de elasticitate diferiti (coeficientul de elasticitate arata variatia consumului in functie de pret. La paine, de exemplu, variatia pretului nu determina si o variatie a consumului. Nu acceasi situatie este in cazul carnii, pestelui, uleiului, legume si fructe).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2768 ori