Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Afacerile se fac intre vecini

Afacerile se fac intre vecini
Aderarea Bulgariei la Uniunea Europeana a avut parca un efect surprinzator asupra afluxului de investitii straine in regiune. In loc de informatii privind zeci de intreprinderi noi in Bulgaria, primele stiri economice se refera in principal la companiile straine care au anuntat ca isi vor inchide fabricile din Bulgaria si le vor transfera in una din tarile vecine.

Motivul - Europa Centrala si de Est este deja o piata care incheie tranzactii fara a plati taxe vamale si n-are nici un sens ca una si aceeasi companie sa aiba productie in doua state vecine (spre exemplu, "Unilever", care a avut pana anul trecut fabrici in Bulgaria si Romania).

In pofida acestei tendinte negative la inceput pentru economia bulgara, exista insa si alti factori care vor avea o influenta benefica asupra dezvoltarii atat a companiilor bulgare, cat si a investitiilor straine din tara. Aderarea Bulgariei si Romaniei la Uniunea Europeana a deschis usile unei noi piete, cu un potential nefolosit pana in prezent - posibilitatea ca societatile bulgare sa patrunda pe piata romaneasca si invers. Deja isi fac simtita prezenta si primele incercari ale companiilor straine, care pana acum au lucrat doar in Romania, sa faca pasul spre sud, dupa deschiderea granitelor, si sa patrunda si pe piata bulgara.

Romania - o piata mare, multe posibilitati

Astfel percep tara care a intrat impreuna cu noi in UE o mare parte din companiile bulgare (pentru alimente si bauturi, cosmetica si detergenti, comert si produse semiprelucrate, chiar si tehnica). Si nu o percep doar, ci multi dintre antreprenorii bulgari actioneaza conform planului. "Intentionam sa vedem cum merge exportul produselor "Devin" in Romania si Grecia. Avem deja negocieri cu parteneri din aceste state. Pentru noi acesta va fi un proces greu, pentru ca si concurenta este mare.

Insa noi avem ambitia de a patrunde puternic pe ambele piete. Salonic este la 130-140 de kilometri de fabrica, iar acest oras are o piata de 2 milioane de locuitori si o mare putere de cumparare. Bucurestiul este la 60 de kilometri de Ruse, unde avem o baza a noastra. Acest oras are 4 milioane de locuitori, cu o putere de cumparare destul de mare, iar numai aceste doua orase sunt inca o intreaga piata bulgara", astfel a explicat managerul companiei de imbuteliere a apei minerale Devin, Tvetan Lajanski, planurile pe termen scurt ale societatii privind patrunderea pe pietele vecine.

In timp ce Devin, in prezent, isi pregateste drumul spre nord, producatorul bulgar de chimicale, menaj, cosmetice si alimente "Ficosota" desfasoara deja o intensa activitate in Romania. Deocamdata, compania nu intentioneaza sa investeasca in productia de acolo, insa edifica o retea comerciala stabila a propriilor produse. "Strateagia e de a impune marci proprii in toate statele din regiune", a explicat, recent, unul dintre intemeietorii "Ficosota Sintez", Krasen Kiurkciev.

Unul din marii producatori de lapte din Bulgaria intentioneaza, de asemenea, sa inceapa sa isi exporte marca "May day" pe piata romaneasca, a anuntat proprietarul companiei, D. Djabra. Societatea produce si acum lapte pentru Romania, dar sub marcile unor lanturi comeciale de acolo. "Impunerea propriei marci pe piata romaneasca nu se va face usor, insa e o sansa pentru companiile din Bulgaria", a spus acesta.

In sens invers

Cu toate ca Bulgaria e o piata mai mica decat cea romaneasca, cateva companii romanesti percep piata bulgareasca ca pe un potential mediu de afaceri. Deja e finalizata tranzactia privind achizitionarea firmei bulgare "Agrima" de la "Quadrant" - companie care s-a impus in ultimii ani pe piata bauturilor racoritoare din Romania. "Quadrant" este infiintata de investitori israelieni si, initial, a fost reprezentant al Pepsi pentru Romania, iar dupa cativa ani Pepsi Americas a cumparat afacerea.

Vanzarea s-a realizat in doua etape - in anul 2005, "Quadrant" a vandut 49% din afacerea sa pentru suma de 51 de milioane de dolari, iar un an mai tarziu, a vandut si celelalte 51% cu suma de 98 de milioane de dolari. Compania are doua capacitati de productie in Romania si un rulaj de 153 de milioane de euro pentru anul 2006, ceea ce e o crestere de 25% in comparatie cu anul 2005.

In prezent, "Quadrant" a demarat afacerile in Bulgaria, dupa ce miercuri, Comisia pentru Protectia Concurentei a permis achizitionarea a 99% din societate, care este reprezentant al Pepsi pentru Bulgaria. In urma cu cateva luni, pe piata bulgara au inceput sa se vanda si sucurile "Oranjina", care se produc in Romania. Sucurile sunt o marca a companiei internationale "Cadbury Schwepps", care are fabrica in Romania.

Pana la sfarsitul anului se asteapta ca si alte companii sa inceapa sa desfasoare o activitate intensa pe cele doua piete. Spre exemplu, recent, Fondul Equest a anuntat ca a devenit proprietarul retelei romanesti de electrocasnice "Domo", care are peste 200 de magazine, iar de un an a intrat si pe piata bulgareasca.

In acelasi timp, fondul detine si reteaua bulgara de electrocasnice "Tehnopolis". Managerul "Equest", Gheorghi Krumov, a anuntat ca una din variantele viitoarei dezvoltari a celor doua lanturi este fuziunea acestora si unirea sub o singura marca. Impreuna cu o alta companie de comercializare a electrocasnicelor in Serbia, care reprezinta portofoliul fondului, el se ocupa de dezvoltarea uneia dintre cele mai puternice retele de specialitate din regiune.

Ce s-a intamplat cu cei care au plecat

"Unilever" si-a unit si modernizat unitatile de productie in Romania, concentrandu-si productia la Ploiesti. Concomitent, compania internationala si-a inchis fabrica de margarina de la Dobrici, in urma strategiei sale de a-si concentra productia in centre regionale. Scopul fabricii de la Ploiesti este de a imbunatati distributia si logistica companiei pentru intreaga regiune. Inca de atunci, specialistii in piete au anuntat ca motivul pentru care compania a ales Romania in defavoarea Bulgariei consta in diferenta dintre dimensiunile pietei. Potrivit informatiilor presei din Romania, avantajele de a investi la Ploiesti constau in cheltuielile mici pentru mana de lucru, pamantul ieftin si locul strategic din centrul Romaniei, ceea ce inlesneste distributia si logistica.


Diferenta dintre cele doua piete se poate vedea si din activitatea "Unilever" de anul trecut. Rulajul din Bulgaria a fost de 20 de milioane de euro. In anul 2006, in Romania, compania a realizat vanzari in valoare de 163 de milioane de euro, ceea ce reprezinta cu 18% ai mult decat in anul precedent. Numarul angajatilor din Romania se ridica la 650-700 de persoane, in timp ce la fabrica de la Dobrici au lucrat circa 100 de oameni.
In prezent, compania are trei fabrici in Romania - pentru detergenti (Dero, Omo, Vola) pentru margarina (Delma, Rama, iar de acum si Kaliakra) si pentru sosuri Knorr.(Articol de Zornita Markova).

<b>Bloombiz</b>

(Sursa: <a href=http://rador.srr.ro/ target=_blank>Rador</a>)




Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1674 ori