Varianta finala a taxei auto

Marti, 29 Mai 2007, ora 02:00
1647 citiri

Ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, a transmis, luni, varianta finala a grilei privind taxa auto comisarului european pentru fiscalitate si uniune vamala, Laszlo Kovacs.

Ministrul Vosganian a declarat luni, la Slatina, ca, in urma scrisorii adresate de Comisia Europeana, s-a procedat la modificarea proiectului de lege privind taxa auto, saptamana trecuta avand loc o noua runda de discutii cu reprezentantii CE.

Vosganian a precizat ca, in varianta finala, sunt mentinute aceleasi principii privind restituirea autovehiculului in cazul in care acesta se vinde in strainatate, posibilitatea contestarii taxei, exceptarea anumitor autovehicule - destinate persoanelor cu dizabilitati sau autovehicule industriale - de la plata taxei, precum si principiile de calcul al acesteia.

Comisia Europeana urmeaza sa exprime un punct de vedere oficial cu privire la taxa auto, iar abia apoi proiectul de lege, care urma sa intre chiar luni in dezbaterea Parlamentului, va fi trimis Legislativului, a precizat Varujan Vosganian.

O delegatie a Ministerului Economiei si Finantelor (MEF) a prezentat, pe 22 mai, la Bruxelles, expertilor forului comunitar, propunerile oficiale ale MEF cu privire la taxa speciala auto.

Din discutii, a reiesit oportunitatea ca modificarile respective sa fie adoptate de catre Parlamentul Romaniei pana la sfarsitul actualei sesiuni parlamentare', se precizeaza intr-un comunicat al MEF.

Grila

Noua grila orientativa propusa de Ministerul Economiei si Finantelor pentru taxa auto prevede reducerea la jumatate a taxei pentru masinile non-euro vechi de 20 de ani, cu o capacitate de 1.600 cmc, in timp ce pentru un autoturism de 3001 cmc, vechi de 15-16 ani, taxa se reduce cu mai mult de trei ori.

Pe de alta parte, taxa ramane neschimbata pentru autoturismele noi, Euro 4, cu capacitati cuprinse intre 1400 - 3000 cmc nou.

Guvernul a adoptat, in aprilie, modificarile modului de calcul a taxei de prima inmatriculare, potrivit carora cuantumul taxei va scadea pe masura ce varsta masinii creste. Una dintre masurile propuse se refera si la extinderea de la sase ani la 15 ani a limitei de varsta pentru care se face diferentierea intre masini.

Guvernul a stabilit si modalitatea prin care cei care decid sa revanda masina intr-un alt stat membru vor primi inapoi o parte din taxa platita. 'Atunci cand o masina este importata si are o vechime de cinci ani si se socoteste ca durata ei de viata e de 15 ani, atunci taxa speciala va avea in vedere o perspectiva de poluare de 10 ani.

Daca dupa cinci ani proprietarul autovehiculului decide sa-l vanda intr-o alta tara membra UE, atunci acestuia i se va restitui partea din taxa aferenta perioadei in care masina nu se mai afla pe teritoriul Romaniei', a precizat, la vremea respectiva, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.

Cat priveste procedura de contestare a taxei in eventualitatea in care un proprietar nu este multumit de nivelul acesteia, el se poate adresa Registrului Auto Roman /RAR/, care va fi implicat ca autoritate tehnica autorizata.

Reprezentantii Comisiei Europene au transmis Romaniei, in martie, instiintarea privind declansarea procedurii de infringement (incalcarea Tratatului Uniunii de catre Romania), dupa ce, la inceputul acestui an, guvernul a fost informat in legatura cu faptul ca taxa incalca prevederile UE. Romania avea la dispozitie doua luni pentru a modifica taxa, astfel incat sa fie conforma cu normele UE.

Conform art 226-228 din Tratatul UE, atunci cand Comisia Europeana considera ca un stat membru a incalcat dreptul comunitar, ii trimite acestuia o scrisoare formala de notificare, cerandu-i sa furnizeze observatii in termen de doua luni.

Daca tara respectiva nu inceteaza incalcarea dreptului comunitar, iar informatiile transmise nu sunt satisfacatoare pentru Comisie, aceasta emite un aviz motivat, ale carui prevederi trebuie indeplinite de statul membru in termen de doua luni. In caz contrar, Comisia Europeana aduce cazul in fata Curtii Europene de Justitie, a carei decizie este obligatorie.

Daca statul membru nu respecta decizia CEJ, Comisia poate, dupa trimiterea unei noi notificari formale si a unui nou aviz motivat, sa aduca respectiva chestiune in fata CEJ pentru a doua oara, cerand impunerea unei sanctiuni financiare (amenzi), conform articolului 228 din Tratatul CE.

Pana in prezent, Comisia Europeana a mai folosit procedura de infringement referitoare la taxa auto impotriva Poloniei, Greciei, Olandei, Finlandei, Ungariei, Ciprului si Danemarcei. Ungaria a fost condamnata de CEJ si obligata la restituirea sumelor platite ca taxe auto neconforme cu acquis-ul comunitar.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)