Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Majorarea salariului minim, o pacaleala. De ce vei avea si mai putini bani pentru benzina

Majorarea salariului minim, o pacaleala. De ce vei avea si mai putini bani pentru benzina


Salariul minim pe economie creste in 2014, insa romanii nu vor profita prea mult de pe urma acestei majorari. Simultan, Guvernul a decis majorarea accizei la benzina, care va influenta, in final, toate preturile de pe piata. Business24 iti prezinta cat castiga si cat pierd romanii, in urma ultimelor negocieri cu FMI.

Victor Ponta a anuntat cresterea salariului minim in doua etape in decursul anului 2014, la 900 de lei (202,57 euro). Procentual, majorarea este importanta, de 12,5%.

Suma ne indeparteaza de cel mai mic salariu minim de la nivelul Uniunii Europene, care apartine Bulgariei si este de 158,50 euro, potrivit ultimelor date Eurostat, actualizate la finalul lunii septembrie. Totusi, Romania ramane pe penultimul loc la nivel european. In Ungaria, de pilda, salariul minim garantat de stat este de 332,37 euro, ca sa nu mai vorbim de tarile din varful clasamentului. De exemplu, pe primul loc se afla Luxemburg, cu 1,874 euro, suma care ramane de 9 ori mai mare si dupa majorarea romaneasca din 2014.

Majorarea accizei la benzina nu ne lasa sa ne bucuram de majorarile salariale

Chiar si asa, daca luam in calcul o inflatie temperata, ca in ultimul an, romanii care se afla in aceasta categorie de venituri aveau o sansa sa se bucure de un ban in plus in 2014. Nu este insa cazul. Guvernul a decis sa ii scuteasca de o victorie simbolica, pe soferii romani. Daca sistemul de taxare ar ramane neschimbat, accizele la benzina ar urma sa scada pentru prima oara dupa multi ani. Insa se schimba, bineinteles, in favoarea bugetului, nu a consumatorilor.

Accizele nu se vor mai calcula in functie de cursul de schimb de la data de 1 octombrie (in acest scenariu, accizele ar fi urmat sa scada cu 1,65% in 2014), ci se vor actualiza cu rata inflatiei.

In plus, Guvernul a decis aplicarea unei majorari fixe de 7 eurocenti/litrul de benzina sau motorina, ceea ce este echivalent cu o crestere de 7% a pretului. Actualizat si cu rata inflatiei, procentul poate creste.

In prezent, un litru de benzina se comercializeaza cu un pret mediu de 5,49 lei sau 1,236 euro, potrivit Energu.eu. Dupa majorare, va fi de 1,306 euro, iar Romania va depasi Polonia (1,294 euro) la pretul benzinei si se va apropia vertiginos de tariful practicat in Luxemburg (1,351 euro), tara cu cel mai mare venit minim din Uniunea Europeana.

In conditiile in care nu exista un acord al companiilor petroliere pentru amortizarea costurilor majorarii accizei la carburanti, mediul de afaceri atrage atentia asupra efectelor pe care le poate produce pe piata o astfel de masura, si anume o scumpire in lant a produselor cu cateva procente.

"Cresterea accizelor se va transfera intr-o crestere a costurilor de transport de cel putin 5%. Sa nu uitam faptul ca aceste costuri vor afecta si pretul final al produselor cu cateva procente", a declarat Liviu Rogojinaru, purtator de cuvant al Consiliului National pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii din Romania.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2340 ori