Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Privatizarea Tarom: Cat de greu apasa pierderile

Privatizarea Tarom: Cat de greu apasa pierderile


Privatizarea companiei Tarom este greu de indeplinit, pe fondul indeciziilor politice, proastei administrari si din cauza pierderilor uriase pe care le genereaza in fiecare an.

Cifrele seci cu care se poate "lauda" recent Tarom sunt urmatoarele: anul trecut compania a inregistrat pierderi de 60,9 milioane de euro (262 milioane de lei), in conditiile in care a transportat aproximativ 2,2 milioane de pasageri, sub nivelul prognozat.

In ultimii patru ani, Tarom a acumulat pierderi in valoare de 181 milioane de euro. Mergand mai departe, in 2004, cand compania urma sa beneficieze de un ajutor din partea statului in valoare de 600 de milioane de euro, pierderile anuale (2003) erau de 14,5 milioane de dolari, la o cifra de afaceri de 220 milioane de dolari.

Oficialii Tarom sperau, in acel moment, ca din 2005 compania va deveni profitabila. Intr-adevar, Tarom a obtinut un profit de 3 milioane de dolari, la o cifra de afaceri de 250 milioane de dolari.

Directorul general al Tarom de atunci, Gabriel Dumitrescu, spunea ca investitorii nu sunt foarte interesati de preluarea Tarom din cauza ca aceasta inregistreaza profituri mici.

In 2008, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) includea Tarom in planul de privatizare. Privatizarea Tarom nu s-a realizat, chiar daca fiecare Guvern al Romaniei o trecea pe lista sa de prioritati.

Citeste si- FMI: Privatizarea Tarom si CFR Marfa, prioritatea Romaniei

In decembrie 2011, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) a semnat cu asocierea S.S.I.F. Carpatica Invest si S.S.I.F. Swiss Capital contractul pentru intermedierea ofertei publice secundare de vanzare a 20% din pachetul de actiuni prin Bursa de Valori Bucuresti al companiei aeriene TAROM.

Ce ar trebui sa urmeze

Tarom asteapta, in urmatoarea perioada, doua schimbari majore: manager privat si listarea la Bursa.

Intr-un prim pas, statul roman va incerca o oferta de privatizare a 20% din actiunile operatorului aerian national. Daca aceasta nu este atractiva, statul ar putea oferi la vanzare chiar pachetul majoritar de actiuni.

Oficialii romani sunt optimisti in ceea ce priveste interesul investitorilor pentru Tarom. Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, a declarat recent ca mai multe firme importante din Orientul Mijlociu si Asia s-au aratat interesate de privatizarea Tarom.

Citeste si - TAROM, in vizorul companiilor din Orientul Mijlociu si Asia - Oficial MTI

Seful delegatiei FMI la Bucuresti, Erik de Vrijer, considera ca privatizarea Tarom, cu o oferta publica secundara, de 20% din actiuni, ramane o prioritatea pentru acest an. Cu toate acestea, seful misiunii FMI admite ca "nu este usor sa vinzi o companie aeriana in acest moment".

Citeste si - De ce va fi listarea Tarom un esec

Cum o duc alti operatori europeni

Austrian Airlines, Lufthansa, Air France KLM sau Turkish Airlines, aplica planuri de restructurare, iar unii anunta chiar profit. Neatins, obiectivul ambitios al companiei Tarom pentru anul trecut era profit zero.

In opinia specialistilor, pierderile Tarom vor fi diminuate printr-un control mai bun al costurilor, prin identificarea de noi rute profitabile si printr-o acoperire mai buna a retelei interne.

Tarom opereaza cu aproape 20 de avioane, modele ale Airbus, Boeing sau ATR. Avioanele companiei aeriene Tarom au zburat anul trecut cu 61% din locuri ocupate pe rutele externe, pe care a transportat 1,2 milioane de pasageri.

Tarom concureaza pe ruta Bucuresti-Londra cu compania traditionala British Airways, pe Bucuresti-Istanbul cu low-costul Pegasus si Turkish Airways, dar si pe alte rute are concurenti puternici, pe langa operatorii low-cost.

Management privat in cateva luni

Consultantii sunt de parere ca Tarom va avea rezultate pozitive doar dupa ce va trece la management privat.

"In acest moment, procesul de recrutare si selectie se afla in desfasurare, fiind in perioada in care facem cunoscut acest proiect si asteptam depunerea candidaturilor. Estimam ca identificarea directorilor generali si a membrilor Consiliilor de Administratie se va incheia in urmatoarele luni", a declarat Horatiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de servicii de consultanta in resurse umane, PwC Romania, care se ocupa de procesul de recrutare cu avocatii D&B David si Baias si head-hunterul George Butunoiu, potrivit ZF.

Compania TAROM este detinuta dupa in proportie de 96,97% de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Restul actionarilor sunt Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti (1,59%), ROMATSA R.A 1,35% si Societatea de Investitii Financiare "Muntenia" (0,09%).

In prezent, TAROM opereaza peste 50 de destinatii proprii si destinatii deservite de parteneri.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2200 ori