TAROM-ului i se cântă prohodul de mai bine de un deceniu. De-a lungul timpului, compania de transport aerian a fost implicată în diverse scandaluri, generate de managementul defectuos.
Numărul prea mare de angajați, angajările pe bază de nepotism și/sau carnet de partid, salariile prea mari, datoriile prea mari, scenariul falimentului, posibilitatea privatizării s-au numărat printre controversele care s-au legat de TAROM, în special în ultimii zece ani.
Ziare.com a discutat cu Ministerul Transporturilor (MT) despre TAROM, pe marginea celor mai importante subiecte referitoare la compania de stat.
În prezent, MT nu se mai gândește la falimentul TAROM. Compania de stat de transport aerian ar urma să devină profitabilă, în anii următori, datorită direcțiilor venite de la Comisia Europeană, susțin cei de la Transporturi.
„Cota de piață a TAROM variază în funcție de piața relevantă, definită prin combinația dintre tipul de produs/serviciu și zona geografică. Conform datelor Institutului Național de Statistică, compania a consemnat o cotă de piață de 10% în cazul traficului național intern de pasageri în anul 2023.
Strategia companiei pentru termen mediu, în perioada 2024 – 2026, se aliniază cu planul de redresare autorizat de Comisia Europeană, prin care TAROM urmărește eficientizarea operațiunilor cu obiectivul principal de reveni la profitabilitate", a transmis MT.
Ce achiziții va face TAROM
Se pregătesc investiții importante la TAROM. Călătorii ar urma să beneficieze de zboruri care să se alinieze din punct de vedere calitativ cu concurența.
„Planul de redresare se bazează pe patru mari zone de acțiune, începând cu înnoirea flotei de aeronave, astfel că pentru următorii 1-2 ani au fost semnate contracte pentru primele două avioane Boeing 737 Max 8, urmând ca apoi să fie adăugate încă două avioane similare. Perspectiva pe termen mediu-lung presupune înlocuirea treptată a întregii flote.
Odată cu eficientizarea operațională se urmărește și creșterea eficienței comerciale prin optimizarea rutelor de zbor și adaptarea politicilor comerciale, asigurând astfel o conectivitate bună pentru aeroporturile locale și din regiune. La nivel de organizație sunt reorganizate procese și se reconfigurează activități de mentenanță a aeronavelor, iar digitalizarea companiei continuă împreună cu restructurarea. Astfel, serviciile furnizate se vor moderniza și vor avea o abordare centrată pe client, concentrându-se pe obținerea de venituri suplimentare durabile.
Nu în ultimul rând, este necesară optimizarea costurilor odată cu modernizarea flotei, pentru un echilibru funcțional în utilizarea resurselor și reducerea cheltuielilor", au mai precizat reprezentanții ministerului condus de către Sorin Grindeanu (PSD).
De asemenea, MT a prezentat pentru Ziare.com datoriile cu care se confruntă cei de la TAROM.
„Compania urmărește o tendință de îmbunătățire a acestui indicator, astfel că față de anul 2022, când au fost raportate pierderi de 274 milioane lei, în 2023 pierderile s-au redus semnificativ, cu 174 milioane lei, ajungând la circa 100 milioane lei.
Acest progres în limitarea pierderilor companiei este o consecință directă a implementării planului de redresare autorizat de Comisia Europeană, obiectivul final fiind revenirea la profitabilitate", a transmis Ministerul Transporturilor.
Câți angajați are TAROM, în 2024
În ultimii cinci ani, numărul de angajați ai TAROM a scăzut cu aproape 40%.
„Compania Națională de Transporturi Aeriene Române are în prezent un colectiv de circa 1.129 de angajați. Principalele direcții din cadrul companiei sunt Direcția Operațiuni Zbor cu 384 de angajați, Direcția Tehnică cu 273 de angajați și Direcția Operațiuni Sol cu 209 angajați.
În intervalul menționat, compania s-a adaptat constant la dinamica din sectorul aviatic și la cerințele pieței, astfel că și organigrama și structura organizatorică au fost influențate de schimbările intervenite în flotă sau rutele de zbor.
Un moment important este reprezentant de anul 2020, când a fost inițiat un proces de redefinire a organigramei, necesar pentru a optimiza operațiunile companiei și a asigura o mai bună eficiență în contextul planului de redresare, care a dus la reducerea numărului de salariați de la circa 1.800 în 2019 la 1.129 în prezent, în 2024.
TAROM urmărește evoluțiile curente și previzionate, astfel că între principalele elemente considerate în dimensionarea activității sunt variația volumului de activitate anticipat și analiza gradului de încărcare a personalului. Astfel, dimensionarea a avut în vedere și o serie de măsuri de optimizare a structurii organizatorice, precum comasarea structurilor organizatorice, redefinirea rolurilor, realocarea responsabilităților și externalizarea anumitor activități", a precizat Ministerul Transporturilor.
VEZI AICI ce salarii au piloții și însoțitorii de zbor de la TAROM.
...citeste mai departe despre "Cât de posibil este scenariul falimentului TAROM. Datoriile și salariile pe care le încasează angajații companiei de stat" pe Ziare.com