Privatizarea Tarom prinde aripi. Cat de lung va fi zborul?

Vineri, 16 Decembrie 2011, ora 18:59
2763 citiri
Privatizarea Tarom prinde aripi. Cat de lung va fi zborul?
Privatizare Taromprivatizare tarom

Privatizarea Tarom considerata, de catre stat, singura solutie pentru companie, prinde contur. Pachetul de 20% din actiunile Tarom va fi pus la vanzare pe Bursa, iar statul se asteapta sa primeasca minim 20 de milioane de euro si maxim 60 de milioane de euro.

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a semnat cu asocierea S.S.I.F. Carpatica Invest si S.S.I.F. Swiss Capital contractul pentru intermedierea ofertei publice secundare de vanzare a 20% din pachetul de actiuni al companiei aeriene TAROM, a anuntat vineri MTI.

Oferta castigatoare, respectiv comisionul de intermediere, este de 1,99% din valoarea totala a tranzactiei cu actiuni Tarom. Pachetul de actiuni emise de TAROM reprezinta 20% din capitalul social al acestei societati comerciale si va fi lansat pe Bursa de Valori Bucuresti (BVB).

Guvernul a stabilit cu FMI, in aceasta vara, sa inceapa procedurile de vanzare a unui pachet de actiuni ce reprezinta 20% din capitalul social al Tarom. Executivul a convenit cu Fondul ca pachetul de 20% sa fie vandut pana la finele acestui an, urmand ca ulterior, atunci cand conditiile pietei o vor permite, sa fie cedat controlul companiei.

In Europa, toate companiile de transport aerian sunt private. Singurele exceptii se afla in Finlanda si Portugalia, unde companiile Finnair si TAP Portugal apartin statului. In contextul acesta, este dificil de spus in ce masura privatizarea a doar 20% din Tarom poate reprezenta o salvare pentru firma nationala romaneasca.

Pe plan mondial, transportul aerian reprezinta un business controlat de Air China, Emirates si de companiile americane. In Europa, in urma reorientarii jucatorilor, vor ramane cele trei mari grupuri: Lufthansa, British Iberia, Air France KLM. Toate trei sunt listate la bursa, iar ultimele doua au fost formate din companii privatizate.

Lufthansa, British Iberia si Air France KLM se zbat sa reziste pe piata, in timp ce firmele de dimensiuni medii, precum Alitalia, incearca sa supravietuiasca. Cele mici, cum ar fi Sabena (Belgia), Swissair (Elvetia) si Air Liberte (Franta), dispar din nomenclatorul liniilor aeriene.

Privatizarea, riscanta

Statul trebuie sa fie foarte atent in privinta privatizarii Tarom, pentru ca o privatizare esuata este aproape un echivalent pentru faliment. Compania de stat greceasca Olimpic a dat faliment cu pierderi enorme, in timp ce Malevul unguresc a facut o gaura in bugetul statului de peste 96 de milioane de dolari. Atunci statul ungar a intervenit pentru a salva compania de transport aerian de la faliment.

British Airways si compania aeriana spaniola Iberia au semnat un acord de fuziune pentru crearea unei noi companii, a treia ca marime din Europa, dupa Lufthansa si Air France-KLM, anul trecut, in aprilie.

Noua companie se numeste Consolidated Airlines Group, iar British Airways detine 55% din actiuni. Cele doua companii colaboreaza inca din 1999. In acelasi an, dupa privatizarea Iberia, BA a cumparat 13% din actiunile companiei spaniole.

Guvernul rus a anuntat ca are de gand sa scoata la vanzare, pe bursa, participatia in cea mai mare companie aeriana locala, Aeroflot, in urmatorii trei - cinci ani, in cadrul unui program de privatizare amplu.

Oficialii rusi se asteapta sa obtina 30 de miliarde de dolari in urma vanzarii primelor active de stat, in timp ce, din transa a doua a privatizarilor, s-ar putea obtine minim 25 si maxim 50 de miliarde de dolari.

Guvernul a vrut sa vanda Tarom in 2000, dar compania romaneasca nu a trezit interesul investitorilor, iar privatizarea a esuat. Operatorul roman are o mare problema, pentru ca majoritatea companiilor aeriene s-au unit de mult timp.

Daca nu se va asocia cu unul dintre acesti "giganti ai aerului", situatia Tarom va fi din ce in ce mai dificila. Mai ales ca subventionarea bugetelor micilor operatori de la bugetul de stat tinde sa devina o trista amintire.

Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul roman da cu o mana, dar ia cu doua, mai ales ca vrea sa creasca taxele din nou in 2025
Guvernul a aprobat o schema de ajutor de stat pentru activitati productive si pentru industria prelucratoare, o schema mult asteptata pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de...
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Schimbări în topul orașelor unde trăiesc cei mai mulți miliardari. În prezent, există 3.279 de super-bogați la nivel global
Mumbai a devenit capitala asiatică cu cel mai mare număr de miliardari, depăşind Beijingul, potrivit unei liste a bogaţilor la nivel mondial, realizată de Hurun Research Institute, transmite...
#privatizare tarom, #companie stat privatizare, #privatizare bursa, #companie listat bursa , #Rezultate financiare