Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Tarom este in aer, dar aeroporturile prind aripi. Vezi cum au evoluat profiturile

Tarom este in aer, dar aeroporturile prind aripi. Vezi cum au evoluat profiturile


In timp ce compania Tarom trece printr-o perioada de turbulente, din cauza schimbarilor din boardul de conducere, aeroporturile gestionate de stat obtin performante. Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB) a obtinut, in primele noua luni ale anului, un profit brut de trei ori mai mare decat cel bugetat.

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, infiintata prin fuziunea societatilor care gestionau aeroporturile bucurestene din Otopeni si din Baneasa, a inregistrat un profit brut de 76 de milioane de lei (aproape 17 milioane euro), in conditiile in care ritmul de crestere a traficului a fost mai mare decat cel inregistrat la nivel european.

Traficul pe aeroporturile bucurestene a ajuns la aproape 6 milioane de pasageri

Numarul de pasageri de pe cele doua aeroporturi bucurestene ale Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti a ajuns la aproape 5,9 milioane, dupa ce, in 2012, a fost de 7,54 milioane de pasageri.

In acelasi timp, numarul de decolari si de aterizari a fost, in intervalul ianuarie-septembrie, de peste 73.000, dupa ce anul trecut au fost de 98.600.

Traficul aerian pe cele doua aeroporturi ale Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti a avut o evolutie mai buna comparativ cu cel de pe aeroporturile din Uniunea Europeana.

Pe cele doua aeroporturi bucurestene, traficul de pasageri a crescut cu 1%, in timp ce statisticile publicate de catre Airport Council International (ACI), in primele opt luni ale acestui an, numarul pasagerilor de pe aeroporturile Uniunii Europene a crescut cu 0,3% fata de aceeasi perioada din 2012.

Pentru acest an, Asociatiei Aeroporturilor din Romania estimeaza ca numarul de pasageri va stagna, dupa ce in primele sase luni, traficul de pe aeroporturile din Romania s-a redus usor.

Veniturile companiei, in crestere

In acelasi timp, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a inregistrat, in primele noua luni ale anului curent, venituri totale de 488 milioane lei, in crestere cu 7,5% fata de aceeasi perioada a anului 2012. Pentru intregul an, compania estimeaza venituri totale de 650 milioane lei.

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti si-a inceput activitatea la data de 5 februarie 2010 si asigura coordonarea operationala si managementul celor doua aeroporturi ale Capitalei.

CNAB a fost infiintata prin fuziunea societatilor care gestionau aeroporturile bucurestene, respectiv Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti si Aeroportul International Bucuresti Baneasa Aurel Vlaicu.

Traficul de pasageri pe aeroportrile CNAB a crescut si anul trecut

Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti a inregistrat anul trecut pe cele doua aeroporturi un trafic total de 7,54 milioane pasageri, in crestere cu 1,3%, si aproximativ 98.600 de aterizari si decolari.

Anul trecut, 84% din numarul total al pasagerilor Aeroportului Henri Coanda au avut ca origine sau destinatie aeroporturi din statele Uniunii Europene, iar 68% aeroporturi din statele Schengen.

Pe Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti opereaza 32 de companii aeriene, care transporta pasageri catre 68 de destinatii. In anul 2012, pe acest aeroport au inceput sa opereze doua noi companii aeriene, TAP Portugal si Flydubai.

In primavara anului trecut, pe aeroportul din Otopeni si-au transferat operarea curselor aeriene companiile Blue Air, Wizzair si Germanwings de pe Aeroportul International Bucuresti Baneasa Aurel Vlaicu.

Aeroporturile din Romania, in proces de modernizare

Trei aeroporturi din Romania vor fi modernizate, primind acordul de la Comisia Europeana pentru modernizare cu fonduri europene. Suma disponibila este de 118 de milioane de euro si va fi investita in aeroporturile din Iasi, din Craiova si din Oradea.

Proiectele pentru modernizarea acestora se incadreaza in conditiile impuse de programul european POS Transport, iar Comisia Europeana a recomandat sa treaca in etapa a doua, constand in evaluarea la nivelul fiecaruia dintre cele trei proiecte, in vederea pregatirii acestora pentru finantare.

Aeroportul International Iasi va deveni european dupa 23 de ani, proiectul care va fi depus avand o valoare de aproximativ 60 de milioane de euro.

Aceasta suma va acoperi decontarea lucrarilor pentru constructia noii piste si finantarea realizarii caii de rulare, a platformei marite si a unui nou terminal, care va avea o suprafata de minim 3.600 de metri patrati, adica de trei ori mai mare fata de cel recent construit. Prin aceste noi capacitati de procesare a pasagerilor, aeroportul din Iasi va putea sa suporte un trafic de doua milioane de pasageri pe an.

Consiliul Judetean Bihor a demarat inca de la inceputul anului procedura pentru modernizarea pistei Aeroportului Oradea, desi autoritatile judetene au primit abia acum unda verde pentru depunerea unei cereri de finantare.

Anul trecut, Aeroportul Oradea a avut o cifra de afaceri de 4,9 milioane lei (peste un milion de euro) in crestere usoara fata de 2011, cand a avut afaceri de 4,4 milioane lei ( aproape un milion de euro).

In prezent, pe pista aerogarii oradene pot ateriza in conditii de siguranta doar avioane mici, ceea ce face ca Oradea sa ramana in continuare fara curse externe. Dupa modernizare, vor putea ateriza si avioane Airbus si Boeing, de clasa mediu-curier.

In Aeroportul Craiova, autoritatile au investit deja 10 milioane de euro. Proiectul cu finantare europeana pentru modernizarea Aeroportului Craiova vizeaza infrastructura de miscare iar suma este de peste 24 de milioane de euro, bani atrasi de catre Consiliul Judetean Dolj si Aeroportul Craiova.

Un alt aeroport, cel din Timisoara vrea sa dezvolte un terminal intermodal, care sa asigure o conexiune intre aeroport si mijloacele de transport rutier, cu scopul cresterii numarului de pasageri, proiectul necesitand costuri de peste 110 milioane de euro.

La aeroportul din Cluj-Napoca a fost inaugurata o noua pista pe 26 octombrie, investitie de aproape 40 de milioane de euro, sustinuta de Consiliul Judetean si care va duce la cresterea traficului de pe aeroport cu 5% pe an. Cifra de afaceri a aeroportului clujean a atins, anul trecut, 4,94 milioane de lei (peste un milion de euro), in scadere cu aproape 500.000 de lei fata de 2011, cand a avut afaceri de 5,4 milioane de lei (1,2 milioane euro).

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2251 ori