Despre curajul in afaceri

Miercuri, 10 Noiembrie 2010, ora 17:13
1533 citiri
Despre curajul in afaceri

In cel mai recent interviu acordat de Richard Branson revistei Entreprenuer, omul de afaceri britanic a vorbit despre zilele in care credea ca e asemeni lui David in batalia contra lui Goliat.

Miliardarul este de parere ca orice antreprenor care ar avea curajul sa-l infrunte pe Goliat cu o prastie si doua pietricele, ar fi avertizat de ceilalti antreprenori ca nu exista nici o posibilitate de a-l infrange pe acel monstru.

Branson povesteste ca a jucat pentru mult timp in cariera sa rolul lui David si ca a iubit fiecare minut din acea etapa.

"Intotdeauna am crezut ca a fi mic este mult mai frumos. Afacerile la inceput de drum capata avantaje surprinzatoare atunci cand intra in competitie cu acele firme care au in spate un trecut glorios".

Tot ce trebuie sa faci este sa afli care sunt punctele slabe ale concurentei.

Magnatul isi aminteste ca in 1984, atunci cand micul Virgin Atlantic a avut prima confruntare cu puternicul British Airways, sansele de reusita nu au fost de partea lor. Si asta deoarece bancherii au fost atat de indiferenti asupra perspectivelor incat au refuzat cererea de imprumut in ultimul minut.

Insa, potrivit miliardarului britanic, arsenalul lor ieftin a fost incarcat cu arme surprinzatoare si extrem de neconventionale. Probabil una din cele mai eficiente arme a fost agilitatea de care au dat dovada, parte integranta a culturii lor corporative, in mare parte datorita dimensiunii reduse a companiei.

British Airways a fost coplesit de procesele decizionale greoaie, ierarhice care au facut dificila orice schimbare, obligandu-i astfel fie sa schimbe directia, fie sa caute finantare.

Mentorul sau in acele vremuri era legendarul antreprenor Sir Freddie Laker.

Branson povesteste ca acesta i-a spus odata ca numai un prost se razgandeste. Astfel nedorind sa fie considerat un prost, a urmat sfatul lui.

Branson spune ca in momentul in care clientii sau personalul grupului Virgin au spus ca nu le place un anumit lucru, s-a venit imediat cu alte idei.

Potrivit lui Branson, dimensiunea redusa a flotei, doar cateva avioane, le-a permis sa ofere clientilor o experienta pe care chiar si jucatori mai mari, pur si simplu nu isi puteau permite sa o ofere cu flotele lor mari.

De exemplu, pentru pasagerii de la clasa business, compania a pus la dispozitia clientilor o limuzina care sa-i transporte atat spre cat si de la aeroport.

Concurentii ar fi trebuit sa ofere acest serviciu la fiecare ruta globala, nu numai la cateva rute, pentru a concura cu Virgin, insa aceasta a fost o propunere mult prea scumpa pentru ei.

Miliardarul se gandeste ca daca ei ofera limuzine clientilor de la clasa business, ce ar trebuie sa faca concurenta pentru clientii de la prima clasa - sa le trimita cate un Rolls Royce?

"Ei bine nu. Nu le-a luat prea mult timp sa inteleaga ca nu ar fi reusit fara serviciul nostru de limuzine, si 25 de ani mai tarziu, acesta ramane un punct de vanzare unic pentru Virgin".

Pentru un director executiv acest lucru ar trebui sa fie o mandrie, insa Branson spune ca nu crede ca o companie a grupului Virgin a fost vreodata cel mai mare jucator din sectoarele in care a intrat.

La sfarsitul anilor '80, Virgin Records a fost cu siguranta cea mai mare denumire independenta din industrie, dar a fost departe de a fi cea mai mare denumire per-ansamblu.

Branson a divizat compania in niste companii mai mici, avand grija sa pastreze viu simtul competitiei si al urgentei.

Potrivit lui Branson, Virgin Records a atras nume mari precum The Rolling Stones, care stiau ca alaturi de Virgin, n-ar fi fost niciodata doar o alta super trupa de pe o lista de super-benzi.

Insa, dupa spusele miliardarului, singurul domeniu in care este probabil cel mai mare jucator este cel al turismului spartial.

Virgin Galactic nu se potriveste modelului pentru care a fost gandit.

"Catre infinitate si dincolo de ea" este potrivit lui Branson mai mult despre cum sa fii indeajuns de curajos, vizionar sau pur si simplu nebun incat sa lansezi o noua afacere in sector.

Branson recunoaste ca nu impartaseste ideea cum ca daca o companie este mare trebuie sa fie si foarte buna.

Cu toate acestea, potrivit lui Branson daca privim in jur, unele dintre cele mai bune dintre ele, cum ar fi Apple, ajung unde isi propun prin comercializarea unor produse apreciate de catre consumatori, fiind agili si luptand cu concurenti mult mai mari.

Succesul neasteptat al Apple a dus la o crestere spectaculoasa - in ziua de azi, acele lupte pentru supravietuire par o amintire indepartata.

Asadar, magnatul este de parere ca Steve Jobs trebuie sa lupte din greu pentru a pastra toate elementele culturale, care vor face din compania sa una la fel de receptiva ca a concurentilor sai.

Dacă “fiecare gospodină trebuie să știe să conducă statul”, orice bucureștean trebuie să știe să conducă PMB
Dacă “fiecare gospodină trebuie să știe să conducă statul”, orice bucureștean trebuie să știe să conducă PMB
Lenin a fost un vizionar, iar una din maximele lui, pe care o regasiti in titlu, pare a fi valabila si in Romania zilelor noastre... Aceasta este o radiografie a momentului politic actual, cu...
Numărul românilor ce vor să lucreze în străinătate este tot mai mic. Studiul care arată proporția tinerilor dornici să mai plece
Numărul românilor ce vor să lucreze în străinătate este tot mai mic. Studiul care arată proporția tinerilor dornici să mai plece
Un număr tot mai mic de români caută un loc de munca în altă țară și numărul este în scădere de șase ani. Un studiu realizat la nivel global a dezvăluit că românii ar prefera să...
#afaceri, #branson, #concurenti, #curaj , #stiri Steve Jobs