Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

De ce tanarul Steve Jobs ar fi astazi somer

De ce tanarul Steve Jobs ar fi astazi somer

Stilul dominant de management la nivel de executiv in ziua de astazi nu este unul clar conturat. Filosofiile industrialiste sunt puternic inradacinate in gandirea celor aflati la conducere, iar teama de "instabilitate" are efecte negative puternice asupra rezultatelor finale. Tocmai de aceea, un om de talia lui Steve Jobs ar avea slabe sanse de a gasi un job in ziua de astazi, cand exista mari indoieli cu privire la oamenii creativi care imbratiseaza idei cu un anumit grad de risc pentru companie, informeaza publicatia Forbes.

steve jobsUn studiu realizat de PWC a demonstrat ca majoritatea executivilor din SUA sunt tot atat de "obositi" de tensiunea de pe piata muncii cauzata de reducerile de personal ca si restul lumii si ca dorinta de revenire ia proportii si pentru aceasta "parte a baricadei" din conflictele cauzate de criza.

Potrivit studiului, companiile cauta inovatia pentru a-i ajuta sa amplifice competitivitatea si sa construiasca noi piete.

Acesta nu este singurul studiu pe aceasta tema, iar rezultatele par sa repete aceeasi teorie.

Toata lumea dezbate problema inovatiei si dezvoltarii, insa putine sunt companiile in care dezideratele se concretizeaza.

In loc sa depuna eforturi pentru dezvoltare, majoritatea companiilor se limiteaza sa faca ceea ce au facut si in ultimii ani, intrebandu-se de ce exista atat de putine rezultate imbunatatite.

Desi era industriala s-a sfarsit, companiile continua sa faca angajari dupa aceeasi mentalitate


Stelian Panescu, Director General Smart Sigma sustine ca "in era industriala angajarile se faceau ca si acum, adica se cautau competentele dorite (ma refer la tarile industrializate) si se presupunea ca oamenii sunt normali, adica disciplinati si obedienti. Creativitatea se bazeaza pe contestarea actualului, pe dorinta de mai bine, pe rebeliune in ultima instanta, deci oamenii creativi erau considerati ca potriviti doar in medii mai excentrice cum ar fi cercetarea, arta, firmele care traiau din creatie (moda, publicitate, etc)".

"Cu alte cuvinte, daca lumea a trecut in era postindustriala, nu inseamna ca s-a schimbat brusc mentalitatea, mai ales cea legata de 'resursele umane'. Se aleg de la inceput lucratorii stupului si viitoarele 'regine', studentii de exceptie de la scolile de varf", a declarat acesta pentru Bloombiz.ro.

Mai mult decat atat, desi incepem sa percepem nevoia de inovatie, putini sunt cei care chiar stiu cum sa o obtinem iar problemele pornesc de la modul in care echipele de management selecteaza liderii companiilor.

Un alt studiu realizat de Scientific American a confirmat faptul ca gandirea industrialista s-a pastrat inca la nivel de management al marilor corporatii si nu numai.

Desi cei 1500 de Directori Generali intervievati au declarat ca cea mai importanta calitate necesara pentru a atinge succesul este creativitatea, in momentul in care s-au realizat angajarile propriu-zise si promovarile in cadrul companiilor, oamenii creativi au fost ignorati, in favoarea celor aparent mai pragmatici.

Credintele, interpretarile, presupunerile si strategiile echipelor de conducere influenteaza procesul de selectiie in favoarea oamenilor mai putin creative


Factorii care influenteaza procesul de selectie in favoarea oamenilor mai putin creativi sunt, potrivit lui Stelian Panescu, conformismul si normalitatea sau mediocritatea.

"Pentru a angaja oameni creativi trebuie sa ai un mediu propice, e ca la bonsai.

Marile companii angajeaza indiscutabil tot felul de ciudati pentru ca si-o pot permite. Un tip inovator cu adevarat, capabil sa scoata idei de milioane, este foarte asemanator cu unul care poate scoate idei fara valoare. Creativitatea nu poate fi separata in 'adevarata' si 'falsa' ea inseamna generarea de idei. Ce se intampla ulterior cu acestea e de cel mai multe ori o problema de sansa", a declarat Panescu.

Teama de necunoscut impiedica majoritatea companiilor sa lase managementul in mana unei persoane care oscileaza si isi asuma riscuri pentru a atinge succesul si tocmai de aceea aleg oameni care vor merge pe calea sigura, deja cunoscuta, de a controla lucrurile.

Expansivitatea aparent fara o ratiune clara, caracteristica oamenilor creativi, ii sperie pe multi manageri de nivel superior.

Ei prefera solutiile conservatoare prin care pot tine, incet dar sigur, compania sub control, potrivit publicatiei Forbes.

Ideile marete palesc de multe ori in fata ideii de executie consistenta, regulata, care aduce un castig sigur companiei.

Toate acestea sunt argumente des intalnite atunci cand angajatorii aleg un candidat cu o experienta mediocra si cu o creativitate limitata, refuzand un candidat cu rezultate mult mai bune si idei creative prin care ar putea rezolva orice problema, indiferent ce se intampla pe piata.

Aceasta abordare insa, nu mai da rezultate in ziua de azi, spun specialistii.

Ce s-ar intampla daca Steve Jobs ar aplica pentru un job in compania ta?

"Nu stiu ce sanse avea in anii '70 sau '80 un 'tanar Steve Jobs' sa obtina un loc de munca, dar astazi un tip care s-a lasat de facultate nu prea cred ca ar avea o sansa deosebita sa fie angajat, cu atat mai putin sa promoveze. Iata de ce oamenii de succes au ales calea antreprenoriatului si nu pe cea a urcarii ierarhiilor", afirma Stelian Panescu.

In urma cu 20 de ani boardul Apple l-a concediat pe Steve Jobs si i-a relocat postul unui angajat mai "profesionist", dar mai putin creativ, John Scully.

Scully a fost si el ulterior concediat pentru ca a investit foarte mult pentru inovativul gadget Newton, primul PDA, iar in locul sau a fost plasata o echipa de management care sa scape de noul produs si sa isi reorienteze intreaga atentie asupra Macintosh.

Ambele decizii de management au avut efecte negative asupra Apple si doar dupa intoarcerea lui Steve Jobs in companie succesul a inceput sa apara.

Odata cu revernirea lui Jobs si initiativele sale de a inlocui managementul de tip industrial cu cel de tip inovativ, compania Apple a inceput sa "infloreasca".

Exista foarte multe exemple de companii care au suferit un esec major in lupta de a-si pastra filosofiile invechite de management, dar si de companii care au fructificat inovatia si care au avut rezultate de o larga vizibilitate.

Jeff Bezos a transformat complet ideea de publishing, odata cu introducerea catorva idei inovatoare, printre care se numara si tableta Kindle.

Valoarea Google a crescut din momentul in care fondatorii si echipa de management au redefinit modul in care cititorii obtin stirile si ideea de reclame ca suport pentru continutul cautat.

Intreaga piata social media se bucura de tot mai multi utilizatori si, implicit, castiguri din reclame. Totul se datoreaza trecerii de la mediile traditionale la ceva creativ, iar asta ii pune in lumina reflectoarelor pe Directorii Generali ai Facebook, Twiter si LinkedIn.

Apple, in mod special, este pe cale de a deveni cea mai valoroasa companie din lume, datorita noilor produse inovatoare lansate pe piata.

Luand toate aceste exemple in considerare, specialistii te sfatuiesc sa te gandesti de doua ori inainte de a implementa un anumit stil de management si de a judeca gandirea avangardista pe care unii dintre managerii tai par sa o aiba.

Angajarea si promovarea inovatiei, inceputul drumului spre succes

E nevoie de creativitate pentru a recunoaste oportunitatile care apar pentru compania ta, sa le dezvolti si sa implementezi solutii noi cat mai repede cu putinta.

Pentru a face fata noilor tehnologii, noilor modele de afaceri si noilor competitori trebuie sa dai dovada ca esti capabil sa te adaptezi in orice situatie, sa intelegi ce inseamna inovatia si sa inveti "din mers", sustin specialistii citati de Forbes.










Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2426 ori