Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Strategii de business. Ideile "traznite" care au au dat anvergura unor mari companii nu prind si in Romania

Strategii de business. Ideile "traznite" care au au dat anvergura unor mari companii nu prind si in Romania


Succesul in afaceri depinde de multi factori, dar uneori, o decizie inspirata poate face diferenta dintre un business profitabil si un esec rasunator. Managerii unor companii de prestigiu, precum Microsoft, Apple sau Ford au luat, de-a lungul timpului, hotarari controversate, dar care au crescut exponential veniturile companiilor pe care le-au cladit, personal, de la zero.

Henry Ford a luat doua decizii care pareau imposibile intr-o epoca in care trusturile exploatau angajatii, iar sindicatele nu aveau de spus decat un cuvant formal. Ford a hotarat sa reduca programul de lucru al angajatilor cu o ora si a introdus, pentru prima oara in lume saptamana de lucru de cinci zile.

In acelasi timp, a dublat salariile, permitandu-le muncitorilor sai sa achizitioneze automobilele la care lucrau. In urma inovatiilor implementate de el, productivitatea angajatilor aproape ca a explodat.

Motivarea angajatilor romani, misiune imposibila?

In contextul actual, caracterizat de reduceri bugetare, disponibilizari si scaderi salariale, este dificil de introdus metode pentru eficientizarea angajatilor si pentru cresterea productivitatii. Dan Berteanu, general manager al firmei de recrutare Talent Stream, sustine ca piata muncii este caracterizata, mai degraba, de apatie si ca angajatii prefera sa lucreze la potentialul minim, daca sunt nemultumiti de salariile primite.

"Fenomenul mai degraba este ce sa faci ca sa nu ii demotivezi mai rau, decat sa ii motivezi", crede specialistul. Angajatii romani prefera siguranta unui loc de munca, desi acesta nu le ofera satisfactii depline, si nu isi asuma riscurile pentru un job nou, care le-ar putea oferi perspective mai bune.

"Performerii trebuie incurajati"

Pe de alta parte, angajatorii ar trebui sa fie atenti si sa incurajeze oamenii capabili de performanta, pentru ca ei isi aduc aportul la bunastarea companiei, pe termen lung, observa Silviu Hotaran, fost sef la Microsoft Romania si general manager GKTI Semper Human.

"Performanta este obtinuta de performeri si numai avand o concentrare pe performeri poti obtine performanta. In caz contrar, ii sacrifici pe acestia, iar rezultatele nu sunt sustenabile pe termen lung", atrage atentia Silviu Hotaran.

"Sunt lucruri de baza. Implicarea angajatilor este una dintre cele mai motivante metode, pentru ca le stimuleaza, in primul rand, creativitatea. Apoi le da sentimentul de proprietate: daca ideea mea devine decizia sefului.

Acest concept "a fost ideea mea" este un factor motivational incredibil. De asemenea, responsabilizarea angajatilor este foarte importanta. Nu in ultimul rand, angajatii trebuie sa primeasca feedback, chiar daca acesta este negativ si greu de oferit", adauga specialistul in leadership si recrutare.

Google, Microsoft si Colliers incurajeaza creativitatea

Incurajarea creativitatii de care aminteste Silviu Hotaran este una dintre "ideile revolutionare" pastrate de companii precum Google sau Microsoft si introduse recent, de firme precum Colliers.

La Google, angajatii au sesiuni dedicate creativitatii, iar la Colliers birourile clasice au fost inlocuite, de curand, cu canapele confortabile, spatii destinate relaxarii si mese lungi la care salariatii se pot aseza cu laptopurile.

Mediul de lucru informal contribuie la cresterea productivitatii angajatilor, chiar daca, aparent, un program mai flexibil pare ca genereaza o lipsa de interes din partea acestora.

Idei traznite cu efecte secundare profitabile

Decizii controversate pentru vremea la care au fost intorudse, dar care au dus la cresterea exponentiala a profitului au fost luate de lideri precum Steve Jobs sau Bill Gates. Omul care a cladit imperiul Apple nu era la fel de popular printre angajatii sai precum Henry Ford, fiind considerat, de multe ori, impulsiv si ostil.

Cu toate acestea, a stiut sa incurajeze creativitatea salariatilor sai si a stabilit cu atentie persoanele carora le-a incredintat conducerea unor departamente din cadrul companiei. Jobs a hotarat ca toate produsele realizate de Apple trebuie sa se diferentieze de cele lansate de concurenta si a reusit sa revolutioneze tehnologia prin gama "I" - iPod, iPhone, iPad.

Bill Gates a negociat la sange cu reprezentantii IBM si a reusit sa ii convinga pe acestia sa il lase sa vanda separat sistemul de operare MS-DOS, bazat pe QDOS, pentru IBM. Cand celelalte companii au inceput sa produca PC-uri pe banda rulanta, au avut nevoie de MS-DOS care a devenit, in scurt timp, o necesitate si a transformat Microsoft intr-una dintre cele mai profitabile companii din lume.

"Anihilarea concurentei"

Firma lui Robert Taylor era singura care vindea sapun lichid, in anii '70, doar pe plan local. Ingrijorat ca reprezentantii concurentei ii vor fura ideea si ca ii vor pune in pericol extinderea la nivel national, Taylor a cheltuit 12 milioane de dolari pe tot scotul de recipiente din plastic realizate de singurii doi producatori de pe piata. In felul acesta, s-a asigurat ca doar el va avea la indemana vasele de plastic pentru sapunul lichid.

Unilever a "zdrobit" P&G in Argentina

Unilever a inabusit intrarea pe piata argentiniana a rivalului Procter&Gamble, printr-o strategie de marketing. Cu putin timp inainte de lansarea Ariel, reprezentantii Unilver au promovat intens o reclama in care era filmata o toaleta, numita "Ariel del Plata" si in care numele se repeta obsesiv. Succesul detergentului in Argentina a fost "sabotat", pentru ca locuitorii statului sud-american au asociat produsul cu o toaleta.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3222 ori