Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum sa-ti faci un plan de marketing

Cum sa-ti faci un plan de marketing
Planul de marketing trebuie sa fie un document clar, concis si bine gandit, care sa te ghideze de-a lungul programului tau de vanzari. Trebuie sa aiba drept obiectiv vanzarile si modalitatile prin care vrei sa vinzi. Planul de marketing este esential succesului tau in vanzari. Specialistii de la SMEToolkit.org va arata cum trebuie acest plan elaborat.

Un plan de marketing bun are 6 elemente principale, pe care le vom discuta in continuare.

1. Scopul

Scopul general al oricarui plan de marketing este maximizarea profiturilor afacerii tale. Dar ce inseamna asta? Daca esti un designer de haine pentru copii, scopul al fi "sa vinzi cat mai multe haine la un cost de productie cat mai mic per articol". Daca esti un consultant liber-profesionist, scopul tau ar putea fi "sa obtii cat mai multi clienti cu un cost cat mai mic de resurse".

2. Clientii tinta

Pentru a putea sa ajungi la clientii tai, trebuie in primul rand sa stii cine sunt acestia. Uita-te la caracteristicile lor comune. Vinzi companiilor sau indivizilor? Clientii tai se incadreaza intr-un anumit interval de varsta, o anumita zona geografica sau statut social/financiar? Cum cumpara clientii bunurile si serviciile de tipul celor pe care le oferi? Ce cauta la aceste bunuri si servicii?

3. Beneficiile pe care le aduc produsele sau serviciile tale

Nu vinzi un produs, nu vinzi un seviciu, ci vinzi beneficii. Beneficii pe care clientii le au de pe urma produselor tale. Trece-le in planul tau de marketing si vezi cum te departajeaza acestea de concurenta. Vezi ce este unic la produsele sau serviciile tale si la oferta ta. Poate fi design-ul produselor, faptul ca se integreaza bine pe piata, o tehnologie noua, un serviciu special etc.

4. Pozitionarea

Pozitionarea reprezinta identitatea ta pe piata, unde te afli tu in raport cu piata, cum vrei tu ca piata si cocurenta sa iti perceapa tie produsele sau serviciile. Bazeaze-ti pozitionarea pe produsele pe care le vinzi, pe cine iti sunt clientii si pe pozitionarile celorlalti jucatori de pe piata.

5. Tacticile si instrumentele tale de marketing

Descrie fiecare strategie de marketing si cum intentionezi s-o folosesti pentru a ajunge la clientii-tinta - publicitatea, relatiile publice sau promotiile, de exemplu, sunt astfel de tactici. Ele sunt armele strategiei tale de marketing, asa ca alege-le cu grija.

Iata o lista cu cateva tactici pe care ai putea sa le folosesti: publicitate (print, radio, TV), brosuri, circulare, anunturi de mica publicitate, cupoane de cumparaturi, vanzari prin posta, evenimente, fluturasi, programe pentru cumparatorii fideli, cadouri (tricouri, pixuri, agende etc.), panouri publicitare, newslettere, contacte si scrisori personale, PR, vanzarea catre cunoscuti, seminarii, sponsorizari. telemarketing, targuri etc.

6. Bugetul de marketing

Trateaza pe scurt si subiectul banilor - ce procent din vanzarile estimate vrei sa investesti in marketing. Poti face un program lunar, trimestrial sau anual. Cel mai bine e sa ai deja fixat acest procent inca de cand ti-ai facut planurile si declaratiile financiare. Procentul pentru marketing poate varia intre 5 si 50 la suta, sau poate chiar mai mult.

Exista cateva lucruri pe care trebuie sa le stii cand iti redactezi planul de marketing:

a. Planul trebuie sa fie simplu. Multi antreprenori se cramponeaza in detalii si nu mai stiu care le este scopul. Daca nu te complici, vei avea o harta buna pentru atingerea scopului pe care ti l-ai propus.

b. Pune planul pe hartie (adica nu ti-l formula doar in gand). Este important sa ai un document care sa-ti aduca aminte mereu de lucrurile pe care le ai de indeplinit.

c. Fii clar si direct. Daca nu esti sigur de ce ai scris, roaga pe cineva sa arunce o privire pe planul tau. Daca e bine scris, ei ar trebui sa-si dea repede seama care sunt obiectivele tale.

d. Nu-ti fa planul prea flexibil. Vei fi pregatit pentru diverse schimbari ale pietei, insa odata ce ai facut planul trebuie sa te tii de el - pana la urma acesta e motivul pentru care l-ai facut.

e. Uita-te pe plan la fiecare trimestru sau chiar luna. Asta nu inseamna ca trebuie si sa-l revizuiesti, doar sa-l evaluezi si sa vazi daca te tii de el.

f. Nu te opri din a te vinde! Odata ce planul e gata, treci la actiune. Tine-te de program, nu stagna, pentru ca doar asa ii dai afacerii tale ocazia sa infloreasca.

Bloombiz.ro Newsletter

Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 8512 ori