Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

5 recorduri in afacerile cu biotehnologii

5 recorduri in afacerile cu biotehnologii
Producatorii mondiali de medicamente investesc sume mari pentru dezvoltarea gamei bazata pe biotehnologii.


Roche si Genetech cu o valoare de piata apreciata la 42,6 miliarde dolari



 



Compania  Roche din Elvetia a cumparat o parte din firma Genetech, la inceputul  anilor ’90. La vremea aceea, Genetech  inca se mai straduia sa lanseze prima gama de produse farmaceutice pe piata. Roche le-a permis sa  continuie  cercetarile  intr-un regim independendent,  iar rezultatele obtinute au fost spectaculoase.  



 




Astfel  laboratorul  de  oncologie – concentrata de la Genetech  a produs 10 medicamente de tip biotehnologic care s-au vandut foarte bine: rituxan pentru limfomul non-Hodgkin (un tip de cancer), herceptin pentru cancerul la san si avastin, un potential blockbuster, aflat inca in faza testelor, dar care va putea fi folosit pentru aproximativ 30 de feluri de cancer.



 



In prezent, Roche si-a propus sa achizitioneze si restul companiei Genetech.  Aceasta a refuzat insa oferta initiala, considerata prea mica de reprezentantii companiei cu sediul in sudul San Francisco.



 



Dupa ce revista americana Fortune a plasat Genetech in fruntea listei din 2006 cu cele mai bune companii din America, unde ti-ai dori sa lucrezi, angajatii Genetech au spus ca nu isi doresc  sa faca parte din Big Pharma.

Tot Fortune apreciaza valoarea cumulata pentru Roche si Genetech la 42,6 miliarde dolari.



 



AstraZeneca a cumparat MedImmune



 



Judecand dupa cifra de vanzari, gigantul britanico-suedez AstraZeneca este a cincea companie mondiala, dar Steven Silver, analistul S&P (Standard & Poor's), crede ca are probleme la capitolul inovatii.



 



Un produs de top realizat in laboratoarele AstraZeneca, a fost tratamentul pentru ulcer (Nexium) care generase  vanzari de 5,5 miliarde dolari, anul trecut.



 



In pofida succesului inregistrat de Nexium, producatorul avea nevoie de alta gama de medicamente.  In acest scop, MedImmune a contribuit la dezvoltarea vaccinului Gardasil, impotriva HPV (Human Papilloma Virus, o boala cu transmitere sexuala foarte raspandita).

MedImmune este prezenta pe piata cu ale trei produse, inclusiv spray-ul nazal FluMist, un remediu pentru gripa.



 



Takeda a preluat Millennium pentru 3 miliarde dolari



 



Takeda, cel mai mare producator de pilule din Japonia are o valoare estimata de revista americana Fortune la 8.45 miliarde dolari. Cu toate acestea, compania japoneza nu reprezinta decat jumatate din Pfizer sau GlaxoSmithKline.  



 




Pfizer este la ora actuala  prima companie farmaceutica din lume fiind urmata de GlaxoSmithKline, liderul pietei din Romania. GSK a investit in 2005 691 milioane dolari in proiecte sociale, echivalentul a 5,6% din profitul neimpozitat.



 



Urmand exemplul altor firme straine, Takeda incearca sa recupereze teren folosindu-se de slabiciunile dolarului.



 



Millennium a reprezentat investitia anului, fiind preluata de firma nipona pentru 3 miliarde dolari. Alte achizitii au fost:  sucursala Amgen din Japonia, cumparata cu putin peste 1 miliard dolari in februarie si TAP Pharmaceuticals, o unitate care apartine Laboratoarelor Abbott (Abbott Labs) pentru 1.5 miliarde dolari in martie.



 



 Fabricat de catre Millenium pentru combaterea cancerului de sange, Velcade este similar cu  principalul concurent, Revlimid de la Celgene. Potrivit aceluiasi analist de la S&P, Steven Silver, noile cercetari arata faptul ca s-ar putea crea cel mai bun tratament, daca s-ar combina Velcade si Revlimid.



 



Intrucat brevetul pentru Prevacid (capsulele foarte apreciate de pacientii care sufera de ulcer si totodata cel mai bine vandut medicament de la Takeda) expira anul viitor, pentru compania japoneza, unirea Velcade cu Revlimid ar putea insemna o crestere substantiala a vanzarilor.  



 



Bristol-Myers Squibb si ImClone Systems:  valoare apreciata de 4,3 miliarde dolari






Miliardarul american Carl Icahn a cumparat un pachet important din actiunile  ImClone si imediat a dispus inceperea cercetarilor pentru un nou medicament. Producatorul de pastile Bristo-Myers colabora deja cu ImClone la antidotul pentru cancer Erbitux  si detinea la acea data 16.6% din firma.



 



Erbitux este in prezent testat pentru mai multe alte tipuri de canceri, pe langa cel de gat si de colon pentru care este deja folosit. Desi cu potential, acest produs de la ImClone este singurul aprobat, celelalte aflandu-se inca in fazele intermediare de testare.



 



Ca sa primeasca un pret de top, orice preparat biotehnologic trebuie sa contina ingrediente aprobate in proportie de 90%, conform avocatului Steven Wilcox de la firma Ropes& Gray din Boston. Momentan, ImClone nu are nimic care sa corespunda standardului, a adaugat Wilcox, citat de revista Fortune.



 



Intre timp, farmacistii de la Bristol-Myers lucreaza pentru a contracara competitia celui mai bine vandut medicament al companiei – Plavix, care a inregistrat vanzari de 3,9 miliarde de dolari, plasandu-se astfel pe locul 4 in topul celor mai cautate medicamente din Statele Unite. Disponibil sub forma de capsule roz,



Plavix este utilizat la pacientii adulti, pentru prevenirea evenimentelor aterotrombotice (probleme provocate de cheagurile de sange si rigidizarea arterelor).



In topul realizat de revista americana Fortune, valoarea apreciata pentru bristol-Myers Squibb si ImClone Systems se ridica la 4,3 miliarde dolari.







Eisai doreste sa se dezvolte pe piata americana



 



Cu o valoare neta de 3,4 miliarde, compania farmaceutica japoneza, Eisei cauta o piata de dezvoltare in America. Acelasi lucru il face si  rivalul sau din Japonia, Takeda.



 




Eisei a inceput afacerile in colaborare cu Pfizer, la sfarsitul anilor ’90, fabricand Aricept, un medicament pentru Alzheimer. Din cauza brevetului de inventie care va expira in 2010, firma japoneza cauta noi metode prin care sa isi pastreze statutul obtinut din lumea celor mai mari producatori de produse farmaceutice.



 



Initial, MGI fusese conceput ca un magazin agricol biotehnologic in 1949, dar si-a schimbat profilul, orientandu-se catre medicamente pentru oameni in anii 1980. A vandut  preparate care ajutau pacientii bolnavi de cancer sa scape de efectele secundare ale tratamentului, cum ar fi, de pilda, greata cauzata de chimioterapie.

Dupa ce a achizitionat MGI Pharma, Eisei spera ca va reusi sa construiasca propria sectie de oncologie.



 






Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3492 ori