Pentru a fi lider, un patron de media trebuie sa investeasca in oameni

Joi, 16 Noiembrie 2006, ora 13:55
1789 citiri

Noul director general al grupului Catavencu vorbeste pentru prima oara, intr-un interviu acordat NewsIn, despre obiectivele pe care si le-a fixat pentru urmatorii patru ani, printre care se numara dublarea cifrei de afaceri, realizarea unor achizitii strategice si deschiderea unor noi nise de piata.Dragos Stanca, in varsta de 32 de ani, are 11 ani de experienta in presa si a fost instalat de mai putin de o luna la conducerea trustului Catavencu, parte din Realitatea Media Group. In doi ani si jumatate, cat a fost director general al PubliMedia (divizia de presa scrisa a Media Pro) - pe care a parasit-o la sfarsitul lui octombrie a.c.- cifra de afaceri a companiei a crescut cu 130%.

Grupul Catavencu - al carui business vrea Stanca sa il dubleze pana in 2010 - detine in acest moment 10 titluri, printre care "Academia Catavencu", "Cotidianul", "Tabu", "24 FUN" si "Idei in Dialog". Potrivit lui Stanca, compania va lansa, in urmatoarele luni, cateva titluri noi.

Rep: Unde se situeaza acum grupul Catavencu - in termeni de audienta cumulata si cifra de afaceri - si care sunt tintele de crestere pe termen mediu (1-3 ani)? Avand in vedere ca sunt produse cheie, gen "Cotidianul" sau "24 Fun", care nu beneficiaza de date SNA, poti face referire la tirajul vandut.

Dragos Stanca: Exista o strategie clara de auditare BRAT si includere in SNA la nivelul fiecarui produs, in functie de momentul in care consideram ca businessul respectiv a ajuns la maturitate. Cifra de afaceri a operatiunilor de publishing Catavencu tinde la 8 milioane de euro in acest moment. Planul de afaceri pana in 2010 prevede cel putin dublarea acestei cifre - target pe care il vad realizabil chiar cu un an mai devreme decat atat.

Rep: La instalarea in functie, vorbeai despre niste obiective de dezvoltare a trustului pana in 2010. Care sunt acestea?

DS: Dezvoltarea trustului se va produce pe trei directii. Prima ar fi consolidarea brandurilor existente si extinderea lor prin produse-satelit, de genul "Generatia Asteptata" a ziarului "Cotidianul" sau "Academia de Gashca". In paralel, vom lansa branduri noi, atat print cat si online, unde exista un potential urias, inca neexploatat, si vom viza achizitii strategice.

Rep: Despre ce achizitii este vorba? Care sunt potentialele tinte?

DS: Este vorba despre acele produse care sunt compatibile cu intentiile de dezvoltare ale grupului. Atat produse de presa scrisa, cat si online. Nu pot detalia, din motive ce tin de negocieri, aflate in derulare. Despre tintele de achizitii, pot spune ca ne uitam la companiile curate din punct de vedere financiar, care au pierderi recuperabile pe termen scurt si/sau potential mare de dezvoltare. Sau sunt deja pe profit operational.

Rep: Cum comentezi zvonurile privitoare la intentia Catavencu de a cumpara Business Media Group? Informatia dateaza inca de pe vremea cand Catavencu negocia o posibila vanzare catre fondul de investitii SocGen, ca ipoteza de dezvoltare.

DS: Orice varianta este posibila in viitor. Oficial, in momentul acestei discutii, nu s-a demarat nimic in ce priveste achizitia grupului.

Rep: Dintre trusturile autohtone existente sau in formare - PubliMedia, Intact, Realitatea, Adevarul Holding - care crezi ca ar fi cel mai apetisant pentru achizitii din partea marilor grupuri internationale in perioada urmatoare (un an-doi)? De ce?

DS: In businessul de media, lucrurile se schimba foarte rapid de la un an la altul. Cred ca cea mai buna achizitie ar fi, acum, PubliMedia. Bine, poate sunt si subiectiv, stiind ce am construit acolo si banuind ce va urma... Pe locul al doilea ca intentie de achizitie - sau la egalitate cu PubliMedia - as plasa Intact. Cele doua companii au cote de piata sensibil egale. Peste doi ani insa, eu cred ca situatia se va schimba. Facand referire strict la business-ul de print, parerea mea este ca grupul Catavencu va fi atunci cel mai apetisant pentru o discutie cu un investitor strategic.

Rep: Cum arata actuala structura de top management a grupului Catavencu, dupa perfectarea achizitiei sale de catre Realitatea, in luna septembrie?

DS: Grupul are doua linii de business, cea de radio - de care se ocupa Calin Husar - si cea de publishing, pe care o gestionez eu. Sorin Vulpe, care era directorul general al Catavencu inainte de numirea mea, este presedintele grupului, deci supervizeaza ansamblul afacerilor grupului. Estimez ca o integrare completa a business-ului Catavencu in grupul Realitatea - al carui management este asigurat de Sorin Enache si Sergiu Toader - se va produce in maximum doi ani. Oricum, din punct de vedere al relatiilor profesionale, formale si informale, actionam si lucram deja in echipa, ca o singura entitate.

Rep: Ai adus in discutie managementul Realitatea. Cum va functiona noua companie, in termeni de management operational? Dar in termeni de management strategic, cum se va produce sinergia produselor din print cu cele din audio-vizual?

DS: La nivel operational, afacerile celor doua entitati sunt deja integrate. E clar ca la nivel de vanzari, spatiul de publicitate se va vinde pe toate mediile. La nivel financiar si editorial, se va lucra cat mai sinergetic posibil. In ce priveste managementul operational al companiei in ansamblul sau, fiecare director general al unei entitati isi asuma deciziile pe care le ia. Cand e vorba de deciziile legate de dezvoltarea in ansamblu a grupului - deci de managementul strategic al companiei - Realitatea are un consiliu director.

Rep: Care va fi primul tau produs la Catavencu?

DS: Prima lansare este cea a unui produs unic din foarte multe puncte de vedere: prima revista glossy pentru femei, gratuita. Se numeste "J'Adore" si o vom lansa in decembrie, intr-un tiraj de 50.000 de exemplare, minimum. Acesta este un produs care se afla deja in lucru atunci cand am venit eu aici, deci nu se poate spune ca imi apartine. M-am alaturat echipei - formata de Alin si Otilia Stanciu, care au lansat deja un proiect pilot de succes, la Cluj. Insa primul meu proiect aici va fi undeva la inceputul anului viitor. Stiu ca e enervant ca sunt evaziv, dar mai ales in domeniul nostru, "abuzul de transparenta dauneaza grav businessului". Pot spune ca primele doua lansari vor fi produse care nu au un corespondent in piata actuala. Sunt, desi ma feresc de acest termen, produse revolutionare pentru nisele lor.

Rep: Revenind la "J'Adore", ideea de produs glossy si distributia gratuita nu sunt lucruri care sa se bata cap in cap?

DS: Asa pare, insa este vorba despre un model de business total nou. Revista se va gasi in acele locuri in care femeile isi fac cumparaturile, in centrele de frumusete pe care le frecventeaza, etc. Va viza bugetele mici de publicitate, clientii care nu dispun de bugete suficiente pentru alte canale de comunicare. E potential de crestere pe acest segment. Estimez ca ponderea clientilor directi in acest nou produs va fi de circa 70%.

Rep: In ce masura Catavencu / grupul Realitatea va dezvolta si produse mass-market, data fiind orientarea grupului pentru produse de calitate?

DS: Daca ne referim la calitatea audientei, respectiv la publicul din categoriile D si E (studii medii si primare, venituri mici, etc), atunci pot spune ca acest tip de public nu il tintim deocamdata in planurile noastre de dezvoltare. Cel putin, nu acum. Prin tiraje insa, tintim masele mari. Dar care, cred eu, sunt tot mai putin dispuse sa plateasca un pret de coperta.

Rep: Ce veti face cu produsele neperformante? Despre "Cotidianul", de pilda, se spune ca ar fi in continuare pe minus?

DS: Din fericire, nici un produs al grupului nu inregistreaza pierderi masive. "Academia Catavencu", "24 Fun" si "Tabu" sunt profitabile. Cash-flow-ul companiei este asigurat de aceste produse. "Cotidianul" pierde, dar nu masiv. Pierderea este controlata si in limitele bugetate. Oricum, a ajuns sa vanda circa 35.000 de exemplare zilnic dupa demararea campaniei cu cartile (in fiecare zi de miercuri "Cotidianul" ofera ca supliment o carte, la un pret special - n.r.). Exista un mare potential aici, pe care il vom exploata cum se cuvine.

Rep: Cum a evoluat performanta produsului "Academia Catavencu" dupa anuntul achizitiei trustului de catre Realitatea, de la sfarsitul lui mai?

DS: Produsul nu a fost absolut deloc influentat. Si-a urmat aproape cu precizie elvetiana cifrele bugetate. Sorin Ovidiu Vantu a mai avut actiuni la "AC" si nu a intervenit in deciziile editoriale. Nu o va face nici acum. Si, chiar daca isi va dori, nu poate. Contractual. Parerea mea este ca nici in urmatoarele rezultate ale SNA - pe perioada data - nu se vor vedea scaderi de audienta, eventual in afara celor normale pentru perioada verii.

Rep: Cum arata business plan-ul tau pentru Catavencu pentru anul fiscal 2007-2008: cifra de afaceri, profit net?

DS: Nu este facut inca, acum se discuta bugetele pentru la anul. Undeva la mijlocul lui decembrie va fi pus la punct. Dar, cum spuneam, pentru 2010 vizam o cifra de afaceri de peste 15 milioane de euro.

Rep: Cum comentezi demisiile de la PubliMedia dupa plecarea ta?

DS: Ce s-a intamplat acolo arata faptul ca, uneori, echipele conteaza mai mult decat proprietarii de media. Conduita acestora in raport cu angajatii - manageri sau executivi - poate influenta destul de mult bunul mers al unui business. Asta se va vedea, din pacate, in evolutia companiei in anul 2007. Indragesc mult produsele pe care le-am cladit acolo, impreuna cu fostii - de fapt, unii dintre ei, actuali si viitorii - colegi si sper ca PubliMedia sa faca o figura buna pe piata de publishing si in continuare.

Rep: In opinia ta, care sunt acele lucruri de care ar trebui sa tina cont un antreprenor media pentru a fi / ramane numarul unu?

DS: Sa inteleaga ca resursa umana creativa este cel mai important activ, real, al unei companii de media. De aici vine intrarea pe noi nise de piata si cucerirea acestora. Cu alte cuvinte, pentru a fi numarul unu, un patron de media ar trebui sa investeasca in oameni, in primul rand. Nu ma refer numai la partea materiala, ci si la cea sentimentala. Invatamintele de anul acesta si din trecutul recent - migrarile in masa si a unor oameni-cheie de la un trust la altul - sunt, cred, destul de importante pentru investitorii in media. Si mai cred ca atitudinea lor fata de angajati se va schimba. S-a schimbat si se va mai schimba. In bine.

NewsIn