Noile posturi TV se impiedica de cablu

Marti, 07 Noiembrie 2006, ora 11:09
1884 citiri

Numarul foarte mare de canale TV ce urmeaza sa fie lansate in cursul anului viitor risca sa se confrunte, cel putin intr-o prima faza, cu probleme neasteptate legate de posibilitatile tehnice ale acestora de a atinge publicul vizat. Firmele de cablu lasa de inteles ca suprafragmentarea in nise a pietei de televiziune ar putea avea efecte nebanuite si chiar nedorite.Cel putin zece noi televiziuni urmeaza sa-si incerce norocul pe piata romaneasca incepand din aceasta iarna, sporind astfel cu aproximativ o treime, practic peste noapte, numarul de posturi romanesti incluse in pachetele puse la dispozitia clientilor principalelor companii de cablu. Majoritatea sunt prezentate drept posturi de nisa, iar dintre acestea cele mai multe intra pe nise deja stabilite de diverse alte posturi.

Cel mai ambitios proiect este Kanal D Romania, post generalist orientat spre divertisment, propus de turcii de la Dogan Group, cu o investitie (record in noul val) de circa 35 de milioane de euro in primul an si jumatate de functionare. Postul, anuntat inca de la mijlocul anului, e programat pentru lansare la sfarsitul acestui an, termen-limita ramas neschimbat pana saptamana trecuta, in pofida faptului ca, de ceva vreme, gurile rele de pe piata prezic o amanare considerabila.

Acestuia i se adauga un alt post generalist, Europa 1 TV, apartinand Lagardere, operat local de EDI Romania si Antena 2, cel mai nou proiect al Trustului Intact, un post TV dedicat dezbaterilor. Dupa care incepe avalansa de proiecte de nisa: Europa 2 TV, al aceluiasi Lagardere, destinat copiilor si tineretului; 9 plus TV, operat de Noua Plus TV, dedicat femeilor; 5 Plus TV, operat tot de Noua Plus TV, destinat aceluiasi public vanat si de Europa 2, copiii si tinerii; alte doua posturi, despre care operatorul Galu Communication nu a mai anuntat nimic in ultima vreme, sunt Baby TV, adresat, de asemenea, copiilor, si 4 Teen Wave, pentru adolescenti. De la "Adevarul" lui Dinu Patriciu urmeaza sa vina Magnet TV, ce marseaza pe nisa "intelectualilor de la oras", iar de la grupul Pro se anunta Business Club, pe nisa deschisa deja de Money Channel-ul lui Sorin Ovidiu Vantu, precum si Info Sport, pe nisa sportiva unde s-au stabilizat deja alte doua canale.

Conditionari tehnice si demografice

Avalansa de noi posturi vine intr-un moment in care, la nivel national, principalii operatori de cablu nu s-au lepadat inca de povara sistemului analog, fiind nevoiti sa efectueze cu mare precautie modificari in grilele deja existente, pe parcursul unei perioade date de timp sau de la o zona la alta. Daca primii pasi pentru introducerea televiziunii digitale terestre au fost facuti la Bucuresti, solutia preponderenta pentru serviciile din teritoriu ramane cea a televiziunii digitale prin satelit. Aici, clientii - neacomodati cu noile propuneri si obisnuiti cu posturile consacrate - detin ultimul cuvant in alegerea programelor la care au acces.

Pana cand sistemul digital va fi implementat la scara larga, strategia RCS&RDS este sa asimileze noi posturi, considerate mai relevante decat cele existente deja, prin mutarea unora in pachetul extra, atat timp cat se mentine varietatea ofertei.

"Sistemul de transmisie analog propune si un numar limitat de canale TV, din cauza frecventei reduse. Dar, prin aparitia sistemului digital de transmitere a programelor prin satelit si prin cablu, posibilitatile de marire a grilelor de programe au crescut", spune Ionut Tarcea, marketing manager RCS&RDS. Incercand sa echilibreze balanta intre realism si optimism, el precizeaza ca "tinand cont de criterii si principii (ale stabilirii grilei de programe, dupa interesele consumatorilor - n.r.) si de limitarea tehnica pe care o avem, introducerea unui nou canal este destul de dificila, dar orientarea noastra principala este satisfacerea clientului... In general, posturile de nisa isi gasesc locul in pachetele extra-baza, avand un grup-tinta mai restrans".

Potrivit UPC-Astral, in cazul serviciului clasic de transmisii prin cablu, clientii sunt "in cele din urma" cei care decid, in functie de specificul local, daca un nou post intra sau nu in grila, dupa ce compania analizeaza o serie de alte criterii precum taxa perceputa de furnizorul programului sau frecventele disponibile. Iar de la RCS&RDS, Tarcea arata ca "publicul a devenit in ultimii ani foarte sensibil si pretentios la programele TV pe care le urmareste. Este foarte important sa te ghidezi dupa audientele canalelor TV in momentul in care compui grila de programe". Din nou, atat timp cat respectivii clienti nu au posibilitatea sa judece in mod direct cat de bine raspunde un post intereselor lor, este putin probabil ca ei sa ceara includerea postului cu pricina in pachetul de baza sau in pachetul extra.

Prioritatile "greilor" din cablu sunt, deocamdata, altele

Concomitent, primii doi operatori de cablu din Romania, UPC-Astral si RCS&RDS, se intereseaza si de extinderea propriului portofoliu de programe adaptate la piata romaneasca. Din acest punct de vedere, UPC-Astral pare sa aiba initiativa in ultima perioada, anuntand toamna aceasta extinderea pachetului de baza cu doua noi canale straine subtitrate in limba romana - Sport1 si MGM Channel -, ambele vizand doua nise deja aglomerate de numeroase posturi romanesti si straine, cea de sport si cea de filme.

De altfel, atat UPC-Astral, dupa fuziunea finalizata toamna aceasta, cat si RCS&RDS si-au manifestat in ultima vreme numeroase alte prioritati. Ambele sunt preocupate in mod deosebit de dezvoltarea de servicii de televiziune digitala (Focus Sat, Astral Digital, Digi TV si Digi TV Cablu), in concurenta cu serviciile Boom TV si Max TV - conditie-cheie pentru o oferta cat mai flexibila de programe. Concomitent, ele se concentreaza si pe dezvoltarea serviciilor de tip triplay (cablu, Internet si telefonie) in teritoriu, anul acesta anuntand si primii pasi in zona serviciilor pay per view (PPV) si video on demand (VOD).

In octombrie, un punct sensibil pe agenda RCS&RDS a fost obtinerea unei licente de telefonie mobila 3G si tot in aceeasi perioada s-a facut simtit un grad inalt de ostilitate intre aceasta firma si UPC-Astral, pe de o parte, si Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC), pe de alta parte, din cauza unei propuneri ANRC de amanare a aplicarii etapei a doua de scadere a tarifelor de interconectare cu retelele Vodafone si Orange. Acelasi sector al telefoniei are prioritate maxima si pentru UPC-Astral, fiind pilonul principal al campaniei de toamna prin care firma isi promoveaza noua oferta triplay.

Dat fiind ca multe dintre aceste programe de dezvoltare sunt abia la inceput sau inca in stadiu de proiect, noile posturi de televiziune care vor sa cucereasca publicul din Romania incepand din aceasta iarna trebuie sa mai astepte pana vor avea posibilitatea reala sa-si atinga publicul-tinta.

Costin Ionescu

Saptamana Financiara

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...