Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Fotbalul a zguduit piata tv din Romania

Fotbalul a zguduit piata tv din Romania
Alexandru Oprea, directorul general RCS&RDS, liciteaza "cu sange rece" din jumatate in jumatate de milion de euro pentru a castiga meciurile din Liga I. Ziua de 31 martie marcheaza inceputul unei noi configuratii a businessului autohton de televiziune: Antena 1 si TVR detin drepturile pentru fotbalul de calitate.


„Adevarul" prezinta culisele si
impactul pe care cele doua licitatii, Liga I si Champions League, le vor avea in
piata de televiziune din Romania. Culisele sunt dezvaluite de Catalin Tolontan,
redactor-sef „Gazeta Sporturilor", intr-un articol coplesitor prin
tensiunea si, uneori, dramatismul evenimentelor din 31 martie. Despre schimbarile
preconizate in businessul tv vorbesc Andreea Lupu si Petre Barbu, redactori
„Adevarul".



 



Culisele zilei care a schimbat piata media
din Romania



 



O poveste cu 130 milioane de euro, cu
oameni, trusturi de presa si decizii, despre urcari si caderi, despre
definitivul care dureaza o zi, povestea zilei de 31 martie 2008...



 



Niciodata, in istoria televiziunilor din
Romania, nu s-a purtat o asemenea lupta a colosilor. Cu 48 de ore in urma,
lucrurile stateau cu totul altfel. Trustul Pro cumulase 28,9% din audienta all
urban (18-49 de ani) a televiziunilor din Romania, pe primul trimestru 2008.
Canalele Pro au incasat, in 2007, aproximativ 140 milioane de euro din
publicitate, din piata totala de 300 de milioane! Cum sa deranjezi un trust
care face profit de 61 milioane de euro?!



 



Intalnirea SOV – Horatiu Nicolau



 



Pe partea cealalta a Lunii, lucrurile merg
anapoda. TVR se afla in cea mai mare criza de audienta si reputatie din ultimul
deceniu. Canalul public aduna mai multe procese interne intre angajati si
institutie decat puncte de rating. Antena 1 gafaie si ea.



 



„Ne putem transforma din urmaritorul Pro TV
in liderul plutonului televiziunilor mici", avertizeaza Laurentiu Ionete,
cel care vinde publicitatea pentru Antene. A simtit-o pe pielea lui! La
negocierile pentru 2008, tot mai multe agentii si clienti ameninta ca sar
Antenele si alte televiziuni in beneficiul Media Pro International. Pro trateaza
de pe pozitii de forta.



 



„Futu-i! Mi-a venit sa ma ridic de la masa,
dar agentia mi-a zis ca n-am solutii", a exclamat, intors in firma, unul
dintre sefii uneia dintre companiile din top 10 spenderi de publicitate.



 



Si vine dimineata zilei de 31 martie. La
LPF se liciteaza drepturile tv pentru Liga 1. Din Elvetia se asteapta raspunsul
pentru Champions League. Realitatea TV e favorita pentru Liga lui Mitica. A
cumparat si Telesport. „Stiu ca nu am niciun avantaj concret, dar vreau sa fiu
corect cu tine, Horatiu", i-ar fi zis SOV lui Nicolau, patronul postului si
detinatorul drepturilor de pana atunci.



 



Pretul Telesport trece de 5 milioane de
euro. Nicolau si-a luat o parte din bani inainte de licitatie. SOV e ticnit de
generos sau are un plan ascuns. Oricum ar fi, cine il poate invinge pe Vantu?
Cheltuie bani o groaza, succesul Realitatea il dopeaza, iar managerii sai pregatesc
dosarul de luni de zile.



 



Cu cateva zile inainte s-a petrecut insa
ceva. „S-a trezit un monstru", dupa cum avea sa spuna mai tarziu Horatiu
Nicolau, trecut in tabara Realitatea. Monstrul nu s-a desteptat de unul singur.
Mai intai, cineva i-a batut in usa. Camelia Voiculescu e un nume care nu spune
mare lucru. Pentru adversarii Antenei 1, e Fata-lui-Tata. Si nu doar pentru
adversari.



 



Cand a venit in fruntea postului, lumea a
strambat din nas. „Am mai vazut noi din astea! Nu rezista mai mult de doua
luni!", au spus cei care faceau jocurile in canal. Dar au inceput
succesele. Mai intai a cumparat meciurile echipei nationale. „Scump, irational
de scump!", au zis cei care au pierdut.



 



Apoi, a facut un calcul. Si l-a pastrat
secret. Cine sunt cei care pierd cel mai mult daca Realitatea face un post pay
tv? Cablistii! Au inceput discutiile cu Romtelecom, cu UPC, cu RCS. La cifra
lor de afaceri, cablistii s-au urnit greu.



 



Dar monstrul a primit informatii care l-au
piscat. Realitatea angajase echipa lui Costi Druica, cel mai bun creator de
DTH. Apoi, cablistii au aflat ca noul proiect inchiriase spatiu pe un satelit
pe care lucra si RCS. Upsssss! Plus echipamente de doua milioane de euro, deja
cumparate!



 



Antena 1 si RCS au semnat in ultima clipa



 



Teszari, miliardarul fara chip din Oradea, si
Oprea, „un tip care gandeste infinit mai mult decat vorbeste", si-au
calculat riscul. „La ce pasiuni mobilizeaza fotbalul, puteti pierde cel putin
200.000 de abonati intr-un an de zile", le-au confirmat cei din Antena 1. In
acel moment s-au urnit.



 



Vineri, 28 martie, cu o ora si jumatate inainte
de data-limita a depunerii dosarelor la LPF, avocatii A1-RCS erau inca in cladirea
Iridex de pe Bucuresti-Ploiesti. Orasul se pregatea de summitul NATO. „Ar fi
culmea sa nu ajungem la sediul Ligii, care-i undeva langa Casa Poporului si
unde sunt restrictii ca naiba!". Au ajuns.



 



Weekendul a fost de o tensiune salbatica.
Practic, totul statea in limita scrisorilor de garantie, dincolo de care
participantii nu mai puteau licita. Uniunea de ultim moment, A1-RCS, i-a ingrijorat
pe cei de la Realitatea. „Avem o problema! Cablistii vin din alta industrie,
unde sumele sunt mult mai mari", au spus ei. Dar nu mai aveau ce face.
Dosarul se inchisese.



 



Cand s-au asezat luni in fotolii, pentru
restul lumii Realitatea era favorita. Dar taberele stiau. „Avem sanse sub
50%", si-au marturisit intre ei cei din RTV. Fata-lui-Tata mixase
industriile si asta a dat totul peste cap. S-a pornit de la 54 milioane de euro
pentru trei ani. S-a licitat cu un milion la 12 secunde! Kanal D s-a oprit la
73 de milioane.



 



Au ramas Realitatea si A1-RCS. Cand
Dragomir a intrebat: „Cine da 85 de milioane?", Sorin Enache, directorul
grupului Realitatea-Catavencu si omul care avusese viziunea canalului de sport,
s-a lasat pe spate in fotoliul caramiziu si a dat usor din mana dreapta.



 



Trecusera fix sase minute si acel gest
imperceptibil punea capat unui proiect gandit timp de cativa ani. La patru
scaune si un culoar distanta, Oprea a ridicat pentru ultima oara cartonul cu
numarul 3. Avea aerul linistit al omului care cumparase un cuptor cu microunde,
in timp ce in spatele sau echipa Antenei tasta febril pe telefon: „Am castigat!!!"
Cei din Antene erau noul ProTV. Le luceau fetele de bucurie.



 



Ziua nu se incheiase. Ramasese in joc Liga
Campionilor. Intorsi la sediu, sefii de la Realitatea au sunat in Elvetia. „Ne
pare rau, ne retragem oferta, nu mai putem face acum canalul de sport
DTH!".



 



Todan, leul batran



 



Celor de la UEFA le-a picat rau de tot.
Realitatea trimisese cea mai buna oferta. In sase minute, totul se schimbase!
Daca ar fi avut sase milioane in plus pe scrisoarea de garantie pentru Liga 1,
seara i-ar fi prins pe oamenii lui SOV cu cele mai bune programe de sport in
portofoliu. Ar fi fost tratati drept Stapanii Lumii. Sperantele s-au mutat la
Kanal D.



 



„Am intepenit langa telefon. Astept",
spunea Cosmin Cernat, cel care ii convinsese cu un an in urma pe turci sa
investeasca in fotbal. „Vom da probabil raspunsul dimineata", au informat
cei de la UEFA televiziunilor ramase in cursa. In Pro TV, oficial domnea
siguranta. Neoficial, Costi Mocanu si Felix Draghici simtisera ceva. Dar nu le
venea sa creada.



 



Doar cativa oameni din TVR stiau ce se pregateste.
La sfatul lui Todan, leul batran si ranit al achizitiilor din Romania, postul
public trimisese o oferta de peste 30 milioane de euro. Raspunsul de la Lucerna
a sosit putin inainte de 9 seara. „Am castigat!", i-a zis Todan lui Enachescu.
Imediat, unda de soc a lovit Pro TV.



 



Dragomir, epuizat



 



Cluburile de fotbal au castigat o suma
fabuloasa. O echipa de mijlocul clasamentului va lua din drepturile de difuzare
1,6-1,7 milioane de euro, adica aproape tot bugetul sau anual! Si totusi,
Dragomir a terminat la pat ziua triumfului sau, care ar fi trebuit sa fie si
cea a triumfului fostului sau preferat, Telesport, si a noului sau patron, Sorin
Ovidiu Vantu. Seful Ligii a anuntat „o criza de bila".



 



Laurentiu Ionete ajunge acasa dupa 11
noaptea. Are telefonul plin de mesaje. Agentiile de publicitate si clientii au inceput
sa-l caute. In fiecare zi a acestui an se cheltuieste un milion de euro pe
posturile tv din Romania. Unii dintre bani isi vor schimba traseul... Vanzatorul
Antenelor isi ia o noapte de ragaz. Acum, el e cel asteptat. 31 martie s-a
terminat.



 



A doua zi dupa „schimbarea la fata"



 



Antena 1 este pe val. TVR s-a trezit, dar
nu e sigur ca nu va adormi la loc. Realitatea Media isi linge orgoliile ranite.
Pro TV a fost umilit (ce ironie, tocmai de TVR!). Kanal D... pana cand turcul
va mai plati?



 



Cand Kanal D s-a oprit la 73 milioane de
euro, iesind astfel din cursa pentru castigarea drepturilor tv ale meciurilor
din Liga 1, confruntarea dintre grupul Intact si Realitatea a ajuns la
paroxism. In fond, nu au contat banii „strigati" in fata lui Mitica
Dragomir, cat dorinta disperata de a castiga. Altfel spus, a fost o ciocnire a
orgoliilor celor doi patroni: Dan Voiculescu, respectiv Sorin Ovidiu Vantu.



 



Cel din urma si-a dorit aceste drepturi
pentru a-si continua dezvoltarea trustului. Patronul Intact a avut un dublu
scop, sa franeze avantul din ultimii doi ani a Realitatii si sa se apropie de
vechiul (si nemuritorul) sau rival, Adrian Sarbu (Pro TV). De aceasta data, a castigat
Voiculescu la o diferenta de doar jumatate de milion de euro.



 



Cu drepturile pentru Liga I, la care se
adauga cele pentru meciurile nationalei si a partidelor din Cupa Romaniei,
grupul Intact poate crea cea mai puternica platforma sportiva de media. Antena
1 – „Gazeta Sporturilor" – Arenna TV (canal de sport care va fi lansat in
toamna) – Digi TV (televiziunea digitala apartinand RCS&RDS, cea mai mare
din tara) vor forma un pol de putere in media romaneasca.



 



De fapt, a fost „ultimul tren" prins
de Antena 1 in tentativa sa de a-si ameliora profilul telespectatorilor. In
prezent, are un public preponderent feminin, usor in varsta. Cu fotbalul,
publicul sau se va imbogati cu telespectatori tineri si dinamici, in special barbati.



 



De ce familia Voiculescu a investit cu atata
generozitate intr-un produs atat de scump, contrazicand zgarcenia de administrator
de bloc a patronului? Pentru a ataca gruparea Pro TV – sport.ro – Pro Sport.
Dar nu numai atat.



 



Daca ar fi sa ne amintim de declaratiile
lui Dan Voiculescu, de la inceputul acestui an, privind negocierile cu grupul
german RTL, pentru vanzarea a 10% din actiunile Antena 1, Antena 2 si Euforia,
am putea spune ca achizitiile fotbalistice imbogatesc „zestrea fetei care se
pregateste de maritis".



 



Cu alte cuvinte, e un semn ca familia
Voiculescu e decisa sa vanda in strainatate si, pentru a creste valoarea
trustului, a investit in programe. Asta chiar daca exista zvonuri ca
negocierile RTL – Intact s-ar fi blocat.



 



TVR a deposedat Pro TV



 



Revenind in tara... Antena 1 a avut si
noroc in confruntarea de uzura pe care o duce cu Pro TV. Faptul ca TVR a castigat
la cateva ore dupa licitatia de la LPF dreptul de a transmite meciurile din
Champions League, deposedand astfel grupul Pro, ii creeaza Antenei 1 o situatie
cum nu se poate mai favorabila pentru a ataca direct primul loc.



 



Astfel de tentative s-au mai intamplat in
ultimii ani, in alte conjuncturi, si Pro a rezistat. Asadar, fara fotbal,
grupul Pro va gasi, poate, o formula prin care sa reziste. (Sa nu-i plangem de
mila!)



 



Consortiul castigator Antena 1-RCS&RDS
are doua variante: sa vanda altor televiziuni unele optiuni sau sa le
gestioneze „in familie". Se pare ca a doua varianta va fi preferata. In
aceasta situatie, Arenna TV are premise cum ne se poate mai favorabile pentru a
fi lansat in toamna. Antena 3 si Antena 2 vor veni „in coada cometei".



 



Digi TV va atrage noi abonati pe piata DTH.
Toate aceste lucruri, la care se adauga si programele secundare (talk-show-uri,
stiri, rezumate, programe speciale), sunt generatoare de venituri. Nu trebuie
uitat insa ca difuzarea meciurilor necesita mari cheltuieli (care de reportaj,
diurne, transport etc.).



 



Va vinde sau nu va vinde?



 



Daca Intact a cucerit, reduta dupa reduta,
fotbalul romanesc, ce va ramane restului pietei? TVR si-a reabilitat blazonul,
castigand drepturile pentru Champions League. Daca Antena 1 si RCS&RDS nu
vor vinde meciuri, atunci Pro TV, Kanal D, National TV si Telesport (Realitatea
Media) se vor bate pe ce-a mai ramas... Cupa UEFA.



 



Cel mai mare pierzator pare sa fie Kanal D
care, dupa ce si-a asigurat o crestere spectaculoasa a audientei in acest
sezon, se vede descoperit pe zona de fotbal, atat de draga turcilor de la
Dogan. Numai „nora pentru mama" va mai sti sa iasa din aceasta relatie
rupta cu fotbalul. Pe de alta parte, va fi interesant de urmarit ce va face Realitatea
Media cu proaspatul achizitionat Telesport.



 



Cezar Batog, managing director Optimedia,
considera ca Antena 1 are sansa sa ajunga, in sfarsit, Pro TV si se va
transforma intr-o televiziune generalista de divertisment propriu si meciuri: „Isi
va mari inventarul de GRP prin aportul de audienta adus de meci si isi va creste
veniturile.



 



RCS&RDS va castiga foarte mult daca mareste
putin tariful sau difuzeaza meciuri in pay per view." Potrivit calculului
facut de Cezar Batog, operatorul de cablu va castiga mai mult de 120 milioane
de euro.



 



Razvan Varabiescu, mananig director Media
Direction, vorbeste despre impactul pe care il vor avea aceste doua licitatii
asupra businessului tv: „Normal ar fi sa existe un transfer de GRP si bani de
la televiziunile care transmiteau pana acum aceste meciuri la noile posesoare.
Singura necunoscuta este pretul la care se va face".



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 10596 ori