Nu mai vrem magazine gigant. Romanii migreaza spre supermarketuri

Luni, 23 Mai 2011, ora 16:10
2691 citiri
Nu mai vrem magazine gigant. Romanii migreaza spre supermarketuri

Este posibil ca in curand imensele hipermarketuri deschise de Carrefour, Cora sau Auchan sa arate ca niste orase parasite. Romanii incep sa prinda gustul supermarketurilor si magazinelor mici de proximitate. Motivele? In ultimul an, acestea au aparut ca ciupercile dupa ploaie. In plus, buzunarul cumparatorului a devenit mult prea sarac pentru a-si putea permite sa umple cosurile hipermarketurilor.

Zilele trecute, lantul Interex a anuntat ca va lua cu asalt Capitala, dupa ce, la sfarsitul anului trecut, avea 12 magazine in tara. In plus, in curand, asteptam si intrarea marelui retailer Lidl, care va concura tot pe segmentul supermarketurilor.

Acest tip de magazine a fost anul trecut vedeta noilor deschideri, cu peste 40 de noi magazine care au impanzit toata Romania.

La sfarsitul lui 2010, cel mai extins lant de supermarketuri era Mega Image, cu 72 de magazine, cu 24 mai multe decat in 2009, conform unui studiu al companiei de cercetare Nielsen. Pe locul doi se afla Billa, cu 55 de magazine, dintre care 12 au fost deschise anul trecut. Carrefour Market ajunsese la 32 de locatii, conceptul de magazine fiind lansat in 2008.

Tindem spre magazine specializate

"Intr-adevar, romanii se indreapta catre magazinele mai mici, mai calde, care au servire specializata si care se gasesc mai aproape de casa", a declarat pentru Bloombiz Sorin Minea, presedintele Romalimenta si al lantului de magazine Angst. Astfel, daca in trecut, consumatorul intra in hipermarketuri oricand ii permitea timpul, acum apeleaza la magazinele mari o data pe saptamana sau la doua saptamani.

Tendinta este de a apela la magazinele mici pentru produse alimentare si la cele mari pentru produsele nealimentare.

Cum va arata situatia peste 1-2 ani? "Ne putem uita la obisnuintele cumparatorilor din afara tarii. In strainatate, clientii se indreapta spre magazinele in care au incredere, spatii comerciale familiare si specializate pe branduri. Astfel, daca vor sa cumpere sunca de Praga, vor alege magazinul specializat pe mezeluri care vinde cea mai buna si mai proaspata sunca de Praga", mai spune Minea.

Insa presedintele Romalimenta nu crede intr-o capacitate prea mare a pietei de a absorbi un numar crescut de supermarketuri. "Nu cred ca putem vorbi despre cate supermarketuri mai poate absorbi piata, ci despre cine va mai ramane in picioare in perioada urmatoare. Este o lupta acerba pe acest segment".

74% dintre romani, fideli unui magazin

Conform studiului Nielsen, in 2010, frecventa de achizitie din hipermarketuri s-a micsorat, crescand cea din supermarketuri si magazine traditionale.

Unul dintre cei mai importanti factori in alegerea magazinelor este proximitatea. "Romanii aleg magazinele din comertul modern in functie de usurinta de a ajunge la unitate, de oferta variata a magazinului, pentru faptul ca alimentele sunt proaspete si pentru raportul bun calitate/pret", se arata in raport.

Obisnuintele romanilor cand vine vorba de comportamentul de cumparare sunt greu de schimbat, dar elementul pentru care ar alege un magazin in defavoarea altuia este pretul. 74% dintre romani au facut cumparaturi la magazinul pe care il frecventeaza de obicei, mai arata studiul.


In plus, romanii s-au indreptat din ce in ce mai mult inspre produsele la oferta. „Oamenii au inceput s? nu mai fie atat de loiali unei m?rci ?i au luat in considerare ?i al?i factori in alegerea produsului", spune Bogdana Baltasiu, managerul departamentului de cercetare din cadrul Nielsen.

Conceptul de piata libera nu mai exista

In perspectiva unei puteri de cumparare din ce in ce mai scazute, romanii ar putea sa se reintoarca la pietele traditionale, mai precis la tarabele cu zarzavaturi. Insa, Sorin Minea considera ca aceste piete nu mai exista. "Din pacate, Romania a omorat conceptul de piata libera, piata agricola. Trei sferturi dintre comerciantii din aceste piete vand produse din import, cumparate de la angrosisti", mai spune presedintele Romalimenta.

Articol de Silvia Panturu

#supermarket, #hipermarket, #carrefour, #cora, #auchan, #lidl, #interex, #mega image, #studiu nielsen, #sorin minea, #romalimenta, #angst, #obisnuinte consum, #tendinte retail , #stiri Sorin Minea