Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Minea: Intrebarea este "Cine va rezista in retail?"

Minea: Intrebarea este "Cine va rezista in retail?"

In acest moment, piata de retail este marcata de un paradox. Pe de o parte, criza a adus consumul FMGC la nivelul din 2005, romanii cheltuind doar doua treimi din sumele de acum doi ani. In plus, masurile guvernamentale anuntate pentru acest an risca sa aduca in pragul saraciei o mare parte din populatie. Pe de cealalta parte, marii retaileri, cu toate ca isi vad veniturile diminuate, au in plan deschiderea a inca 150 de magazine in acest an.

In ultimii doi ani, piata romaneasca de retail FMGC, s-a contractat cu aproape 30%, ajungand la 16 miliarde de euro.

O parte dintre jucatorii si specialistii din piata vad viitorul ca fiind pesimist, dar exista si voci care se asteapta la cresteri usoare. Spre exemplu, consultantii de la Contrast Management, o companie din Austria care are un birou si in Bucuresti, se asteapta la un ritm de crestere anual de 5% in perioada care urmeaza.


"Criza a redus valoarea pietei de FMCG cu aproximativ cinci miliarde de euro fata de maxima atinsa in 2008, ceea ce reprezinta o scadere de 29%. S-a ajuns astfel la un nivel al pietei similar celui din 2005", a declarat Adrian Comaneci, Senior Project Manager Contrast Management Consulting Romania.


Singurul argument care ar sustine asteptarile optimiste ar fi faptul ca Romania a iesit recent din recesiune. Dar acesta este un fenoment care are efecte mai mult pe hartie, contracarat de realitati precum cresterea pretului la alimente sau cresterea cu 150% a tarifului gigacaloriei.


Tot compania de consultanta estimeaza aparitia a 150 de spatii noi de retail modern (hipermarketuri, supermarketuri, magazine de discount) in acest an. Cifra este sustinuta si de planurile anuntate de marii retaileri (Carrefour, Cora, Kauflaland etc). De fapt, numai noul intrat lant Lidl a anuntat faptul ca va lua cu asalt toate orasele cu o populatie de peste 30.000 de locuitori. Acest lucru inseamna ca retailerul are de gand sa deschida cel putin 80 de magazine la noi in tara.


Chiar si pana la intrarea Lidl pe piata, concurenta dintre marile lanturi era acerba. Cate loc de extindere mai este pe piata?


"Intrebarea nu este cate magazine mai poate absorbi piata, ci cine va rezista in perioada urmatoare", a declarat pentru Bloombiz Sorin Minea, presedintele Romalimenta si al lantului Angst.


Marii retaileri considera ca au de cucerit comertul traditional, adica segmentul ocupat de micile magazine si de pietele de zarzavaturi.


"Piata comertului modern din Romania nu este inca la stadiu de saturatie,reprezentand doar 48% din comertul total (in tarile vestice acest procent situandu-se intre 90-95%),deci mai exista spatiu pentru extindere, inclusiv pe canalul de hipermarketuri", a declarat pentru Bloombiz Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour.


Insa Minea considera ca acest mod de a privi lucrurile este gresit, deoarece nu se poate face o comparatie intre Romania si tarile vestice. La noi, o foarte mare parte din populatie nu are acces la spatiile mari de comert, cum ar fi populatia din zona rurala. Astfel de investitii ar fi total ineficiente in astfel de zone, asa ca marea batalie se da tot in orase.


"Hipermarketurile se lupta intre ele, nu pentru a cuceri comertul traditional", mai spune presedintele Romalimenta.


Diferentele dintre clientul roman si cel vestic se vad si in casele de marcat din magazine. Astfel, suma medie cheltuita de un roman in retail este la mai putin de jumatate din media europeana. Cu toate acestea,retailerii FMCG moderni au deschis magazine cu o frecventa de 117 unitati pe ani, ajungand la un stoc de 729 magazine la sfarsitului anului 2010.


"La sfarsitul anului trecut, in Romania existau aproximativ 100.000 metri patrati de spatii de retail modern la o mie de locuitori, de doua ori mai putin decat media din Polonia, Ungaria sau Cehia", a mai spus Comaneci.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1659 ori