Blejnar, ANAF: Dispar peste 30% din administratiile fiscale

Miercuri, 22 Decembrie 2010, ora 09:39
1587 citiri
Blejnar, ANAF: Dispar peste 30% din administratiile fiscale

Restructurarea la nivelul sectorului fiscal va duce la disparitia a peste 30% dintre cele 424 de administratii financiare existente in teritoriu, urmand sa existe si disponibilizari la Garda Financiara, Vama si Trezorerie, potrivit presedintelui ANAF, Sorin Blejnar, scrie ZF in editia de miercuri, precizeaza Mediafax.

"Probabil in ianuarie - februarie va incepe procesul. Vor fi desfiintate multe administratii fiscale locale, dar nu cred ca se va injumatati numarul. Vor disparea toate administratiile financiare fara trezorerii. Sunt circa 50 de administratii care au doar partea de administrare financiara.

De asemenea, vom desfiinta administratiile care sunt foarte apropiate geografic. Romania nu-si poate permite administratii financiare la 5-6 km una de alta. Vor disparea peste 30% din administratiile financiare, care au fost infiintate in ultimii 20-30 de ani pe criterii administrative", a declarat Blejnar intr-un interviu acordat ZF.

El a mentionat ca obiectivul este ca la sfarsitul primului trimestru din 2011 sa fie finalizat procesul de comasare sau desfiintare a circa 150 de administratii financiare.

Intr-o prima etapa vor fi infiintate 8 administratii fiscale regionale si 41 de administratii judetene, care vor fi arondate regional.

"Exista mijloace moderne de declarare a veniturilor cu ajutorul certificatului digital. Contribuabili mari si mijloci sunt obligati sa depuna electronic declaratiile. Prin declararea electronica informatia intra in server. Se simplifica munca. In plus, dispare riscul ca un operator sa introduca o cifra gresita. Greselile apar deoarece s-a lucrat foarte mult pe suport hartie. Vrem sa renuntam la hartie", a spus el.

In planul de restructurare a ANAF intra si preluarea prin absorbtie a atributiilor Garzii Financiare si Autoritatii Nationale a Vamilor, acestea urmånd sa fie desfiintate si transformate in structuri fara personalitate juridica in cadrul agentiei.

"Atunci cand contribuabilul are contact cu Fiscul trebuie sa discute cu o singura institutie. Acum Garda si Vama sunt entitati de sine statatoare. Prin preluarea prin absorbtie, Fiscul va avea pentru prima data dupa multi ani o singura institutie. Automat se reduce si personalul".

Restructurarea ANAF este necesara pentru a consolida cadrul legal privind lupta impotriva evaziunii fiscale, pentru a elimina paralelismele si evaluarea diferita a aceleiasi operatiuni economice, in viziunea Guvernului.

ANAF are 1.002 angajati (aparat propriu), iar la Garda Financiara si ANV sunt 1.396, respectiv 3.812 de angajati. In directiile finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti sunt 23.376 de angajati.

Ministrul Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, a anuntat ca peste 6.000 de angajati din structurile subordonate ministerului vor fi disponibilizati.

ANAF urmareste pentru 2011 si 2012 implementarea unui sistem stabil de inlesniri la plata obligatiilor fiscale pentru contribuabilii aflati in dificultate temporara de lichiditate si reinstituirea esalonarilor la plata obligatiilor fiscale restante, a declarat Blejnar.

Dupa ce pana anul trecut oamenii de afaceri se plangeau de blocarea rambursarilor de TVA, care strangulau fluxurile de lichiditati ale multor companii actionand ca o suprataxa ascunsa, in acest an situatia rambursarilor s-a imbunatatit.

"Pentru o relatie corecta Fisc - contribuabil si pentru cresterea gradului de conformare al contribuabililor la declarare si la plata am intreprins numeroase actiuni menite sa sprijine mediul de afaceri, si aici ma refer la rambursarea de TVA cu control ulterior pentru deconturile cuprinse intre 5.000 si 10.000 lei, elaborarea OUG 92/2009 prin care firmele au posibilitatea sa-si amane obligatiile fiscale la plata pentru 6 luni, implementarea sistemului de declarare on-line, transparenta procesului de rambursare a TVA sau elaborarea Cartei Contribuabilului", a declarat Blejnar pentru ZF. 

In plus, prin actiunile de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, Fiscul urmareste, pe de-o parte, scoaterea la lumina a economiei nefiscalizate si atragerea de sume suplimentare la bugetul de stat, iar pe de alta parte, crearea unui mediu concurential corect, in care agentii economici sa-si desfasoare activitatea fara distorsiuni, a spus seful Fiscului.

ANAF urmareste prin crearea unui departament de control al persoanelor fizice cu venituri mari sa elimine paradoxul firma saraca - patron bogat, controalele urmand sa fie indreptate si spre proprietarii firmelor care afiseaza o avere pe care nu o pot proba, potrivit lui Blejnar.

"Prin crearea acestui departament de control al persoanelor fizice cu venituri mari vrem sa eliminam, sa tinem sub control paradoxul firma saraca - patron bogat prin aceea ca in momentul in care vom controla firmele care ori declara pierderi sau venituri foarte reduse fata de media sectorului economic respectiv, ori folosesc cu preponderenta operatiunile in cash, vom extinde sfera controlului si la persoanele fizice care detin sau administreaza respectiva firma, in asa fel incat sa avem o imagine globala asupra veniturilor realizate la nivelul intregii entitati".

Pana la sfarsitul anului ANAF intentioneaza sa finalizeze demersurile, cadrul legislativ, in vederea infiintarii departamentului specializat care va controla veniturile persoanelor fizice in vederea impozitarii cu 16% a veniturilor nedeclarate sau a caror sursa nu poate fi identificata, a spus Blejnar.

Controalele vor fi indreptate, pentru inceput, asupra cåtorva zeci sau poate sute de persoane fizice care fie cheltuiesc sume mari de bani pentru achizitionarea unor bunuri de lux fara a avea venituri declarate corespunzator, fie nu au venituri constante, fie nu exista documente complete care sa evidentieze veniturile realizate. Iar obiectivul urmarit prin acest demers este diminuarea evaziunii fiscale.

Seful Fiscului a amintit si de introducerea incepand de anul viitor a unor noi criterii pentru incadrarea in categoria "Mari contribuabili", obiectivul urmarit fiind preintampinarea accederii in aceasta categorie a firmelor fara patrimoniu, fara angajati, fara active imobiliare si care nu plateasc taxe si impozite.

Astfel se va renunta la cifra de afaceri, ca si element de departajare intre categoriile de contribuabili, urmand sa fie introduse criterii precum volumul obligatiilor bugetare datorate, cheltuielile de personal, veniturile din exploatare si volumul activelor imobilizate.

"Pe noile criterii de clasificare cei inclusi in categoria marilor contribuabili vor da 80-85% din venituri la nivel national. Este necesara o administrare foarte corecta, eficienta, dedicata pentru marii contribuabili. Este deficit de personal in acest domeniu, in prezent existand un numar de circa 300 de persoane.

Vrem sa ajungem la 600-700 de oameni prin reorientarea personalului catre marii contribuabili in urma procesului de restructurare, de remodelare a administratiilor financiare. Nu vom face noi angajari".

In prezent exista circa 1.900 de mari contribuabili, iar numarul va ajunge la aproximativ 3.000, a spus Blejnar.

"Unii vor intra in categoria marilor contribuabili, iar altii vor iesi. De exemplu, vor iesi firmele care au cifra de afaceri mare, dar nu au patrimoniu.

Acum 20.000 de contribuabili mari si mijlocii dau circa 65-70% din incasari. Pe noua structurare, din simularile noastre, vor fi 27.000 de contribuabili care vor da 94,3% din incasarile bugetare prognozate pentru 2011. Este vorba si de conformare voluntara".

In prezent in categoria "Mari contribuabili" sunt incluse companiile cu o cifra de afaceri anuala de peste 70 mil. lei.

Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Marile orașe europene, într-o criză a locuirii. ”Clujul rămâne doar al bogaților și al turiștilor”
Oameni din întreaga Uniune Europeană se confruntă cu o criză a locuirii fără precedent, agravată de inflație, sărăcie energetică și risc de excluziune socială. Un raport de la vârful...
Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Ce actualizări aduce Apple pentru noua tabletă iPad Air
Apple se pregătește să lanseze o nouă generație de iPad Air, care, pentru prima dată, va include două dimensiuni diferite, urmând exemplul liniei iPad Pro. Potrivit ultimelor rapoarte,...
#blejnar, #anaf, #administratii, #fiscale, #rambursare, #tva , #stiri Sorin Blejnar