Artic, o marca de traditie

Vineri, 14 Octombrie 2005, ora 09:17
1074 citiri

Ati auzit de Arctic? Daca cineva va pune aceasta intrebare pe strada cu siguranta ca prima imagine venita in minte este frigiderul copilariei. Uriasul butucanos cu usa bombata. Arctic in Romania este un fel de Dacia a frigiderelor. Este unul dintre putinele marci romanesti care au mai rezistat pe piata, dupa ce importurile au inceput sa curga. La Gaesti, unde se afla fabrica Arctic, se fac frigidere de 35 de ani si o zi. Dar nu s-au numit asa de la inceput. Primul nume al frigiderului made in Gaesti a fost FRIGERO - Frigider de Romania, caci asa au vrut autoritatile comuniste, ca orice nume sa contina si o trimitere la tara. Aceste frigidere s-au produs sub licenta franceza Thomson Houdson, cu tehnologie si dotare straina.

Numele s-a schimbat in 1972 cand frigiderul a iesit la export. Semana insa prea mult cu marca cehoslovaca Figera. Noul nume a fost dat de un oltean din Gorj, care si-a pus amprenta originii prin T-ul care se vroia un fel de coloana a infinitului. In scurt timp, marca s-a impus pe piata romaneasca, aproape inchisa in acele vremuri. Concurenta se numea Fram, fabricat la Sadu in Gorj, dar concurenta consuma cam multa energie electrica pentru epoca luminii.

Sovieticele ZIL si Minsk, la fel de energofage, faceau si ele putina concurenta Arcticului din anii '70. Asa ca frigiderului de Gaesti i-a fost usor sa acapareze piata. In plus mergea la export cam 85% din productie. A trecut timpul comunismului si, la inceputul anilor '90, Arctic a trait din traditie. Era cel mai ieftin, iar marca era atat de populara incat romanul de rand o confunda cu aparatul asa cum a confundat copiatorul cu marca Xerox sau autoturismul cu Dacia.

In 1997 compania este listata la bursa si o vreme s-a numarat printre vedetele de la BVB. Pachetul majoritar este preluat de Banca Europeana pentre Reconstructie si Dezvoltare si grupul francez Societe Generale. In 2002 se face transferul de propritate catre grupul turc Arcelik. Productia se diversifica, masini de spalat, aragazuri si de curand televizoare. Arctic detine o cota de 30% din piata de electrocasnice, din care 47% pe segmentul frigidere, 18% la masini de spalat si 20% pe segmentul aragazuri. In ultimii trei ani, cifra de afaceri a companiei a crescut cu aproape 300%, iar pentru acest an este estimata o valoare de 100 milioane de euro.

Antena 3