Facebook: Pot vinde magazinele in social media?

Miercuri, 22 Februarie 2012, ora 13:37
2868 citiri
Facebook: Pot vinde magazinele in social media?

Popularitatea Facebook, care va ajunge in curand la peste un miliard de utilizatori, a atras, cum era de asteptat, si interesul marilor branduri de a vinde prin intermediul retelei sociale. Se pare insa ca vanzarile nu sunt atat de mari cum s-ar astepta unii.

Multe magazine Facebook incep sa se inchida, scrie Mashable, care citeaza un reportaj Bloomberg. Spre exemplu, Gap, J.C. Penney, Nordstrom si GamStop au deschis magazine pe Facebook si le-au inchis in mai putin de un an. Este o lovitura pentru cei care ridica in slavi Facebook ca fiind viitor generator de venituri pentru business-urile de retail.

"Pur si simplu n-am obtinut rezultatele dorite din reteaua Facebook, asa ca am inchis magazinul rapid", a declarat Ashley Sheetz, vicepresedinte de marketing si strategie in cadrul GamStop. "Pentru noi, a fost o modalitate de a comunica cu clientii, nu un loc in care am vandut".

GameStop a deschis un magazin pe Facebook in aprilie 2011 si l-a inchis sase luni mai tarziu.

"Avem asteptari mari ca Facebook se va transforma intr-o noua destinatie, un magazin, un loc de unde oamenii ar cumpara", a declarat Sucharita Mulpuru, un analist in cadrul Forrester Research. "Dar s-a dovedit o incercare de a vinde ceva oamenilor, care erau acolo pentru a socializa cu prietenii".

Inceputul sfarsitului pentru comertul pe Facebook?

Totusi, niciuna dintre retragerile de pe Facebook nu dovedeste faptul ca Facebook nu ar avea potential pentru companiile care vor sa-si vanda produsele prin intermediul social media. Explicatia esecurilor ar putea fi ca anumite companii nu au inteles modul in care platformele sociale trebuie folosite pentru a genera vanzari.

In majoritatea cazurilor, retailerii au intrat in comertul pe Facebook prin simpla importare a cataloagelor de produse si punerea lor la dispozitie pe canalul de Facebook sau prin intermediul unei aplicatii Facebook.

Experienta este aproape identica cu cea generata de website-urile lor, cu doua mari diferente: 1. cumparatorii pot cumpara fara sa paraseasca Facebook si 2. aplicatia Facebook se misca mult mai greu decat website-ul dedicat al retailerului.

Cu alte cuvinte, consumatorii nu au nicio motivatie sa cumpere prin intermediul aplicatiilor Facebook.

Alte companii au incercat o abordare diferita: in loc sa ofere pe Facebook toata lista de produse, au oferit doar un anumit produs sau au prezentat discount-uri pentru anumite produse, in anumite perioade.

Cu toate ca aceste eforturi au generat un val de constientizare pentru utilizatori, majoritatea companiilor pierd bani pe Facebook, pentru ca dezvoltarea de aplicatii costa.

Pe de alta parte, Facebook a devenit o importanta sursa de trafic pentru website-urile retailerilor. Spre exemplu, 1,9% din traficul website-ului Burberry, la nivelul lunii septembrie 2010, era generat de Facebook. Un an mai tarziu,29,1% din trafic era generat de reteaua sociala.

Magazine romanesti pe Facebook

In data de 8 decembrie 2010, Kaspersky Romania lansa in cadrul NetCamp primul magazin pe Facebook din Romania.

"A fost o miscare ambitioasa si usor prematura pentru piata locala, insa a dus Kaspersky in randul primelor companii care au "intrat" in f-commerce si s-au bucurat (si se vor mai bucura o vreme) de un buzz bun", potrivit lui Cristian Manafu, consultant si organizator de evenimente social media.

"Sunt unul dintre cei care pariaza pe f-commerce si cred ca va fi pentru multe branduri un pas natural pe Facebook dupa ce "goana dupa like-uri" se va fi terminat".

O alta companie ce a ales Facebook pentru vanzari este furnizorul de solutii de e-commerce Payment, care a lansat primul mall pe Facebook, ce integreaza peste un milion de produse, oferite deja in retea de clientii companiei (cei care folosesc aplicatiile lor).

Paralela45 a intrat si ea in randul companiilor cu magazin virtual pe Facebook. Dupa cum spunea agentia de turism, va fi locul in care vor posta periodic cele mai interesante oferte din portofoliu, va fi o versiune mai restransa ca functionalitati si oferte a site-ului, unde se va gasi in continuare oferta completa".

In fapt, este vorba de o plasare a comenzii, doritorul urmand a fi contactat prin telefon ori e-mail.

Totusi, in Romania exista inca prea putine companii romanesti care s-au incumetat sa incerce comertul prin intermediul Facebook, chiar daca entuziasmul a inceput in urma cu doi ani. Intre timp, n-a crescut decat numarul utilizatorilor de Facebook din Romania, pana la peste 4,4 milioane.

#f commerce magazine romanesti, #comert online pe facebook, #vanzari pe facebook, #magazine retail pe facebook , #Stiri Social Media