Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

INTERVIU

Cand si cat trebuie sa investeasca o companie in comunicarea pe Facebook

Cand si cat trebuie sa investeasca o companie in comunicarea pe Facebook


Facebook ridica sau coboara o companie. Social media nu mai poate fi neglijata, iar companiile trebuie sa fie atente cum isi fac intrarea pe scena acestui mediu de comunicare.

Ce trebuie sa stie antreprenorii despre Facebook, cand sa investeasca, cum sa investeasca si, mai ales, cat sa investeasca, intr-un interviu cu Alexandru Negrea, seful departamentului de Facebook din cadrul agentiei digitale Spada.

Alexandru Negrea sustine prezentari si workshop-uri practice despre marketing si comunicare in social media de peste doi ani. Activeaza in social media de peste sase ani si a fost social media manager la cea mai mare banca din Romania, Banca Comerciala.



Din experienta pe care ai acumulat-o pana acum, cam cat la suta dintre companiile din Romania, care au o prezenta online (website macar) acorda o importanta sporita comunicarii prin social media, in special prin Facebook?

Daca ne raportam la toate firmele care au un site pe Internet, probabil ca mai putin de 15% dintre acestea folosesc social media pentru a comunica online. Sunt vreo 20.000 de pagini romanesti de Facebook in momentul asta si nu toate sunt asociate unei firme, deci e posibil sa exagerez cand zic 15%. Daca vorbim de atentie sporita atunci procentul e mult mai mic, pentru ca atentie sporita ar insemna comunicare constanta si campanii pe termen lung, iar firmele romanesti nu sunt inca acolo. Procentul asta creste, insa, iar cand spun asta ma bazez pe prezenta tot mai mare a oamenilor din companii la conferinte si workshop-uri de marketing si comunicare online.

Cat investeste o companie din Romania pentru promovarea imaginii sale prin canalul Facebook?

Sunt companii mari care investesc mai mult de 100.000 euro pe an in Facebook (strategie editoriala, ads, aplicatii, concursuri cu premii, cupoane de reducere), dar si companii la fel de mari care investesc de zece ori mai putin, poate, ajutate fiind de imaginea pe care si-au construit-o de-a lungul timpului. Cu cat compania are mai multe probleme de imagine, cu atat investitia in Facebook e mai mare, pentru ca trebuie sa pluseze mult in zona de Customer Care.

Pentru firmele mici situatia e mai complicata, pentru ca Facebook nu iti permite sa faci performanta in retea fara investitii in ads. Comunitatea de pe Facebook iti poate aduce multe beneficii pe termen lung, dar pana ajungi la o comunitate mare si bine segmentata trebuie sa intelegi cum functioneaza Facebook (investitie in training-uri), sa concepi si sa implementezi o strategie editoriala pe termen lung (investitie in continut), sa raspunzi intrebarilor de pe pagina de Facebook (investitie in oameni de suport si administrare).

Cele mai multe firme mici si-ar dori sa faca performanta pe Facebook cu investitii de 150E pe luna si nu ar fi asta o problema daca asteptarile lor ar fi adaptate la acest buget.

Ce investitii anuale exista din partea companiilor care isi trimit angajatii la cursuri pentru comunicarea/gestionarea imaginii companiei in social media?

Cursurile de social media nu necesita investitii anuale mari. La Social Media School, spre exemplu, participarea la curs costa aproximativ 350 euro si trecem prin toate canalele de comunicare din social media, parte tehnica plus implementare si exercitii practice. Un astfel de curs ar trebui sa fie suficient pentru a avea un start bun cu prezenta si campaniile pe Facebook, daca vorbim de oameni care au deja baza de marketing online traditional, oameni care stiu sa calculeze o rata de conversie si sa optimizeze o campanie PPC.

Daca mai adaugam cateva conferinte mari, probabil ca investitia anuala nu depaseste 1500 de euro. E putin, mai ales pentru o companie mare care are asteptari uriase de la social media.

Din ce domenii provin cel mai adesea companiile care investesc in social media?

Cred ca IT&C, FMCG si Financiar-Bancar sunt trei industrii foarte vizibile in social media. Astept nerabdator industria de turism, care s-ar potrivi perfect pe Facebook, spre exemplu si care nu se misca aproape deloc. La fel si zona de restaurante/baruri/cafenele, cu potential mare dar cu activitate timida la nivel de comunicare online.

Care sunt cele mai frecvente greseli pe are le fac companiile romanesti in ceea ce priveste comunicarea pe Facebook?

Cea mai frecventa greseala e ca trateaza pagina de Facebook, spre exemplu, ca pe un canal traditional de comunicare, fara sa inteleaga rolul si nevoile unei comunitati pe termen lung. Nici macar politicienii, care ar avea un interes direct in a activa pe Facebook, nu au inteles ca social media nu te ajuta cu nimic daca esti activ acolo doar in perioada campaniei electorale. Pagina de Facebook si comunitatea online in general inseamna customer care si prezenta constanta. Mai bine nu o faci deloc decat sa o faci sezonier.

O a doua greseala majora e ca multe companii folosesc imagini pentru care nu au drepturi de autor in comunicarea de pe Facebook, fara sa isi dea seama ca ar putea oricand sa isi piarda paginile sau sa plateasca daune. In plus, incurajeaza astfel de practici cu care toti ne luptam de ani de zile.

Care pot fi beneficiile unei companii care isi planifica resurse si investitii in comunicarea prin social media?

Daca investesti acum 10.000 euro intr-o campanie pe Facebook, care iti aduce 15.000 de fani pe pagina de Facebook si alte cateva mii de vizitatori pe un Landing Page, la viitoarea campanie cu acelasi buget vei avea aceleasi rezultate + comunitatea din prima campanie, pe care o adresezi aproape gratis.

In timp cifrele astea tot cresc, pentru ca si comunitatea creste si poti ajunge sa faci campanii cu buget aproape inexistent, dar cu rezultate asemanatoare cu cele din prima campanie. Nu se intampla peste noapte si nici usor nu e, dar e un scenariu posibil.

E infricosator la inceput, pentru ca ti se tot cer bugete pentru tot felul de lucruri, dar daca intelegi potentialul pe termen lung si daca ai o strategie coerenta de comunicare, rezultatele vor fi pe masura asteptarilor.

Comunicare in social media are trebui sa se faca prin intermediul unei agentii sau internalizare? Banuiesc ca este o intrebare care apare destul de des, mai ales in randul companiilor care pana acum nu au spart gheata in acest domeniu.

Daca nu ai om dedicat pentru social media, cel mai bine ar fi sa apelezi la o agentie specializata. Daca ai om dedicat pentru social media, dar omul asta nu are experienta, ar fi mai bine ca o perioada sa lucrezi in paralel si cu o agentie specializata.

Daca ai om de social media, iar omul asta are si experienta, la un moment dat vei avea nevoie de implementarea unei aplicatii, de programare web, de project management, deci ar fi recomandat ca in timpul campaniilor sa apelezi si la serviciile unei agentii sau la serviciile unui consultant social media. Depinde de obiectivele pe care le ai.

Poti sa-mi dai niste exemple de ASA DA si de ASA NU?

Vodafone Romania este un exemplu de ASA DA in social media. Un altul este Land Rover Romania. Un exemplu de ASA NU e orice pagina de Facebook care publica imagini fara drepturi de autor sau fara legatura cu obiectul de activitate al companiei.

Cam cat la suta din bugetul de comunicare al unei companii din Romania este directionat catre Facebook?

Nu stiu, prefer sa nu ma hazardez in afirmatii. Din experienta mea cam 10-15% din buget merge catre social media. Stam foarte prost la capitolul studiilor de piata. Pentru Statele Unite, spre exemplu, gasesti studii de piata despre absolut orice, studii publice care au rolul de a dezvolta industria.

Si inca o intrebare: ce-i spui directorului unei companii care nu stie cu ce se mananca Facebook: social media genereaza vanzari sau imagine? Cand si in ce caz trebuie investit intr-o directie sau intr-alta?

Facebook genereaza ce poate produsul/serviciul tau sa genereze. Daca produsul e bun il poti vinde prin orice canal de comunicare/promovare. Daca ai probleme de imagine, o pagina de Facebook administrata corect le poate rezolva in timp, dar e nevoie de investitii si de oameni buni cu care sa lucrezi.

Totul e masurabil pe Internet, dar masurarea asta depinde de flexibilitatea companiilor. Pot sa-ti masor vanzarile generate de orice fel de campanie, dar trebuie sa fii dispus sa impementezi Social Media in companie, tehnologic vorbind.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4321 ori