Google aduce vanzari, Facebook doar like-uri

Luni, 11 Martie 2013, ora 15:20
8530 citiri
Google aduce vanzari, Facebook doar like-uri

Foarte multe companii mici si mijlocii din Romania au inceput sa-si faca publicitate prin intermediul retelei Facebook. Reclamele sunt targetate si apar in functie de activitatea pe care o are utilizatorul de Facebook: caror branduri da like, ce subiecte il intereseaza, cu cine interactioneaza, ce prieteni are etc.

Facebook ofera oricui posibilitatea de a-si achizitiona reclama in retea, un functie de bugetul planificat si de preferintele publicitare, precum localitatea/tara, varsta, un anumit interes (exemplu, alergare), tipul de utilizator (oricine, doar cei conectati cu pagina companiei, doar cei are nu sunt conectat cu pagina companiei), bugetul avut la dispozitie.

Targetarea Facebook este destul de precisa. Spre exemplu, un producator de echipamente sportive pentru alergare poate publica o reclama, vizibila doar alergatorilor amatori din Bucuresti si va avea o audienta de 12.820 de oameni.

Google AdWords, serviciul pentru publicitate online oferit de Google, permite, de asemenea, o targetare complexa a audientei.

O firma mica sau mijlocie isi poate pune problema, care sistem de publicitate este mai eficient? Care sistem de publicitate ii va aduce mai multi vizitatori sau ii va genera mai multe vanzari?

Potrivit firmelor contactate de Business24, reteaua sociala Facebook genereaza mai mult "buzz", dar Google AdWords ii face pe utilizatori sa cumpere.

Unde se vand mai bine prajiturile, pe Facebook sau pe Google?

Vlad Telibasa este un tanar antreprenor roman care detine edulce.ro, o afacere online prin care comercializeaza prajituri si torturi. El a incercat puterea de vanzare a Facebook anul trecut, de Ziua Copilului, un moment propice pentru orice parinte sa cumpere dulciuri micutilor.

"Am obtinut multe clickuri, dar CPC-ul e mare comparativ cu Google AdWords, de 25-30 de centi. Google AdWords oscileaza intre 8 si 10 centi".

Vlad Telibasa

CPC este modalitatea prin care se calculeaza cat plateste un publicitar pentru reclama online, in functie de numarul de clickuri.

"Conversia generata de Google AdWords este mult mai buna", spune Vlad Telibasa. Prin conversie se intelege numarul de utilizatori care ajung sa cumpere un produs sau un serviciu, in urma vizionarii reclamei online.

Vlad Telibasa spune ca investeste aproximativ 6-700 de euro pe luna pentru a-si promova serviciile prin intermediul Google AdWords si ca obtine o rata de conversie este de aproximativ 1,5%, la 1000 de vizite atrase pe site-ul sau. "In Romania", spune Telibasa, "rata medie de conversie prin Google AdWords este undeva la 1%".

"Facebook, doar pentru campanii de informare"

Alex Dumbrava, directorul general al Aventuria.ro, un magazin online de nisa, specializat in vanzarea si inchirierea de sisteme de transport pentru masini, precum portbagajele auto, a investit sume mici pentru promovarea pe Facebook, mai mult "pentru a testa apele".

"Investitiile au fost de ordinul a cateva zeci de dolari pe campanie, care a insemnat promovarea unui produs concret", spune Alex Dumbrava.

Rezultatele campaniilor: de 10 ori mai multe "submit" sau "subscribe" la produsul respectiv decat vanzari reale.

"Efectul a fost, pana la urma, de viralitate, like-uri obtinute, zic eu, onest, pentru ca erau produse deosebite - huse incalzite pentru scaunul masinii, de exemplu, sau huse "waterproof" pentru telefoanele mobile".

Aventuria.ro foloseste in prezent Facebook pentru a comunica informatii cercului de fani, despre evenimente, produse sau servicii.

"Nu ne asteptam la vanzari, ci il folosim ca pe un instrument complementar de informare si crestere/ imbunatatire a imaginii", afirma Alex Dumbrava.

Marii retaileri prefera Google

evoMAG.ro, unul dintre cei mai mari retaileri online de produse IT&C de pe piata locala, cu afaceri estimata la 14 milioane de euro in 2012, investeste aproximativ 2.000 de euro pe luna in campaniile de publicitate pe Facebook.

"Facebook nu vinde, iar diferenta fata de Google AdWords este colosala", a declarat pentru Business24 directorul general al companiei, Mihai Patrascu.

Mihai Patrascu evoMAG

"Toate campaniile derulate de evoMAG.ro pe Facebook au fost de informare. La fel de repede s-au si uitat".

"Clientul obtinut in urma campaniilor pe Facebook este clientul care nu este setat sa cumpere".

Potrivit acetuia, evoMAG.ro cumparat campanii de publicitate pe Facebook pentru discount-uri la diverse produse sau la produsele cu stocuri limitate.

"Utilizatorii Facebook dau click, se uita, dar conversia nu prea exista".

evoMAG.ro investeste in publicitatea online prin intermediul Google AdWords intre 10.000 si 20.000 de euro pe luna.

"E un canal de publicitate oportunist, daca stii cum sa programezi campania si cui te adresezi", spune el.

Mihai Patrascu a oferit si un exemplu concret, afirmand ca magazinul sau a reusit sa vanda intr-o singura zi chiar si 100 de aparate foto DSLR, dintr-un anumit model.

"E vorba de un singur model", spune el, "un aparat foto de nisa care costa peste 2.000 de lei".

Campaniile premium pe Facebook incep sa fie vandute si in Romania

"Campaniile de tip marketplace - cpc sunt cel mai intens folosit, in mixul de media digitala pe Facebook", a declarat pentru Business24 Dragos Stanca, directorul general al companiei Thinkdigital, care comercializeaza in regim exclusiv campaniile Facebook Premium Ads in Romania.

Dragos Stanca

"Va creste cu siguranta ponderea campaniilor premium", afirma Dragos Stanca.

Potrivit acestuia, cei mai importanti investitori in platforma de publicitate pe Facebook sunt agentiile de media, dar si zona e-commerce creste vizibil.

"In ultima perioada s-a remarcat prima campanie Logout Experience, facuta de BCR. O astfel de campanie costa de la 6.000 de euro in sus, pe zi", spune Dragos Stanca.

Logout Experience este un tip de campanie publicitara lansata de Facebook la inceputul anului 2012 si vizeaza utilizatorii care se delogheaza de pe Facebook, zilnic. Este, practic, cel mai vizibil si de impact vizual format existent pe Facebook .

Practic, acest format tinteste cei peste 5,8 milioane de utilizatori de Facebook din Romania, dintre care 60% folosesc platforma zilnic. Aproximativ un milion de utilizatori unici, care genereaza 2,3 milioane de afisari, tin la confidentialitatea lor si se delogheaza la finalul sesiunii Facebook, potrivit lui Dragos Stanca.

Daca o campanie premium pe Facebook costa minimum 6.000 de euro pe zi, o campanie de tip marketplace poate costa de la 1.000 de euro pe zi, spune Dragos Stanca.

Potrivit acestuia, in Romania exista in jur de 5,8 milioane de conturi active de Facebook, unde exista cel putin un tip de activitate in ultimele 30 de zile, iar media conturilor false este de sub 3%.

"Practic, nu exista conturi false, exista doar identitati neasumate. Impresia ca sunt mai multe astfel de conturi vine, evident, din faptul ca acestia sunt mai galagiosi. Insa politicile in sensul asta se inaspresc pe masura ce galagia aceasta devine deranjanta", afirma Dragos Stanca.

Piata de publicitate online din Romania - 40 de milioane de euro

Potrivit estimarilor facute de Dragos Stanca, piata de publicitate online din Romania este in prezent de aproximativ 40 de milioane de euro, din care Google are o cota de cel putin 35%, Facebook intre 10 si 15%, Yahoo intre 5 si 10%.

Restul pietei este impartita intre alte site-uri internationale, sisteme licitative si, pe piata locala, intre publisheri si regiile de publicitate online.

Din punctul de vedere al platformei, Facebook nu are un concurent, in momentul actual, spune Dragos Stanca.

"Din punct de vedere al bugetelor de publicitate atrase, evident ca principalul competitor este Google", afirma el.

Facebook a generat venituri in valoare de 5,089 de miliarde de dolari in 2012, in timp ce Google a obtinut, tot anul trecut, dar la nivelul trimestrului patru, venituri in valoare de 14,42 miliarde de dolari.

#publicitate Facebook Romania, #publicitate Google AdWords, #publicitate online Romania , #Campanii publicitate