Lanturile de magazine de retail cuceresc Romania

Vineri, 04 August 2006, ora 04:24
5058 citiri

Lanturile mari de retail din Romania isi maresc in fiecare an cota din totalul pietei de vanzari, iar potentialul de crestere pentru hipermarketuri si supermarketuri ramane ridicat, potrivit studiilor de piata. Un studiu recent facut de compania de cercetare de piata GfK Romania arata ca, in 2005, 27% din vanzarile din Romania au fost facute prin lanturile de retail, in timp ce in 2001 doar 6% din vanzari s-au realizat prin astfel de retele de magazine. Conform aceluiasi studiu, vanzarile realizate prin lanturile de magazine ar putea depasi 50% din totalul vanzarilor din Romania in 2010.Cota de piata relativ scazuta, dar si potentialul mare de crestere a pietei ca urmare a asteptarilor analistilor ca puterea de cumparare a romanilor se va mari in anii urmatori, a determinat companiile de retail sa deschida tot mai multe magazine noi in 2006. Cresterea este determinata in principal de expansiunea retelelor de hipermarketuri si magazine cash&carry deja existente pe piata romaneasca (Carrefour, Metro, Selgros, Cora), de intrarea unora noi, precum Auchan sau Spar, dar si de strategiile de consolidare si extindere ale principalilor retaileri de electronice, IT&C si electrocasnice (Altex, Flamingo International si Domo).

Carrefour are in prezent sase magazine si va deschide un al saptelea centru comercial in toamna, la Constanta. Tot in Constanta s-a deschis recent hipermarketul Real, parte a grupului Metro, in urma unei investitii de 12 milioane euro. Este al doilea Real din Romania, dupa cel deschis la Timisoara, iar compania tinteste inaugurarea a inca 15 magazine pana la sfarsitul lui 2007.

Real a intrat pe piata romaneasca dupa ce grupul german a considerat ca a ajuns la numarul optim de magazine pe segmentul cash&carry, unde are 23 de magazine.

Principalul competitor al Metro pe acest segment, Selgros, a ajuns la al 13-lea magazin, deschis la inceputul lui august la Bacau, in care a investit 15 milioane de euro. Este al doilea hipermarket deschis anul acesta, dupa Selgros Ploiesti. Initial, oficialii Selgros au anuntat intentia de a forma in Romania un lant de 15 hipermarketuri dar si-au revizuit planurile de extindere pe piata romaneasca si au marit numarul vizat de unitati la 20.

Grupul francez Cora, care are cele mai putine magazine comparativ cu celelalte lanturi prezente in Romania - doua la Bucuresti, urmeaza sa deschida si el un nou magazin pana la finele anului, la Cluj.

Auchan si Spar si-au anuntat intentia de a intra pe piata romaneasca. Grupul olandez Spar va deschide in august primul sau supermarket, la Arad, in urma unei investitii de 1,5 milioane de euro, iar tinta declarata a grupului este sa deschida 200 de magazine in Romania, pentru care si-a bugetat investitii de 350 de milioane de euro. Grupul francez Auchan va deschide in toamna primul hipermarket la Bucuresti, in care investeste 40 de milioane euro si tinteste deschiderea a cate doua magazine in fiecare an.

Retelele de tip discount urmeaza acelasi trend al extinderii.

Kaufland detine 11 magazine, dintre care opt centre au fost deschise in 2006. Ultimul a fost inaugurat la Satu Mare in urma unei investitii de 8,5 milioane de euro, care va fi urmat de inca cinci pana la finele anului. Kaufland tinteste in urmatorii patru ani formarea unei retele de 50 de magazine, in urma unei investitii cuprinse intre opt si zece milioane de euro pentru fiecare centru comercial.

In octombrie anul trecut a avut loc deschiderea primului magazin Plus Discount in Romania, ocazie cu care oficialii companiei au anuntat investitii de 200 milioane de euro pentru dezvoltarea unei retele de 120 de centre comerciale. "Reteaua Plus este prezenta cu un numar de 21 de magazine in Romania si intentionam sa deschidem alte 19 magazine, continuand astfel strategia noastra de expansiune la nivel national", a declarat directorul general Plus Discount Romania, Uwe Klostermann.

Reteaua MiniMax Discount detine in prezent trei magazine urmand sa deschida alte zece pana la sfarsitul lui 2006. Oficialii companiei au anuntat intentia de a ajunge la 100 de magazine in urmatorii patru ani, iar investitia pentru fiecare din centre va fi de aproximativ 750.000 euro.

Grupul Rewe Romania a anuntat intentia de a deschide anual aproximativ 15 unitati Penny Market si doua unitati XXL Megadiscount. Pana in 2011 vor investi 180-200 milioane euro si tintesc o retea formata din 150-200 de magazine, potrivit oficialilor companiei.

Retelele de pe segmentul de electrocasnice, electronice si produse IT&C sunt si ele pe val

Strategia Altex din 2006 presupune schimbarea de imagine, precum si dezvoltarea retelelor de magazine Media Galaxy si Altex. Compania a deschis la sfarsitul lui iulie cel mai mare centru Media Galaxy din tara, in Piata Unirii din Bucuresti, pe o suprafata de 6.000 de metri patrati, in urma unei investitii de 1,5 milioane de euro. Altex vrea sa deschida patru sau cinci magazine de acest gen si inca 20 de centre comerciale sub marca Altex pana la sfarsitul lui 2006. Investitiile se vor ridica la 20 milioane de euro.

Flamingo International a inceput in mai procesul de integrare a retelei Flanco, pe care o achizitionase anul trecut. "In urma transformarilor din aceasta perioada, care se pot intinde pe un interval de pana la doi ani si care presupun, pe langa aceste inchideri de locatii, si deschiderea altora, va rezulta o structura de magazine moderne, eficiente, competitive, cu trasaturi distincte, bine individualizate", a declarat presedintele Flamingo Computers, Eduard Samson. Grupul tinteste o cifra de afaceri de 160 milioane de euro in 2006, respectiv o cota de piata de 20%, desi piata de retail din Romania a inceput anul in scadere, potrivit oficialilor Flamingo International.

Strategia Domo este o exceptie de la regula generala, fiind orientata in prezent catre mediul rural si orasele mici, dar fara a deschide magazine noi. Domo a lansat la 1 iulie un catalog de comanda valabil pana pe 15 septembrie, adresat in principal oraselor mici si localitatilor rurale, acolo unde nu exista magazine ale grupului. Catalogul este distribuit catre potentialii clienti si contine un talon prin care acestia pot comanda prin fax sau posta. Plata se poate face prin credit sau bani gheata la primirea comenzii. Este primul proiect de acest gen in Romania, afirma reprezentantii Domo.

Un factor important pe care se bazeaza expansiunea retelelor de magazine este creditul de consum. In Romania, penetrarea creditului de consum este inca scazuta, reprezentand 8%, in comparatie cu Bulgaria, 14% si Germania, peste 50%. Valoarea vanzarilor totale pe piata de retail a bunurilor de larg consum este estimata in 2006 la 33,5 miliarde euro, fata de 28,7 miliarde euro inregistrate in 2005, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare Deloitte Romania.