Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

CE decide miercuri daca incepe procedura de infringement pentru taxa auto din Romania

CE decide miercuri daca incepe procedura de infringement pentru taxa auto din Romania

Comisia Europeana va decide miercuri daca taxa de prima inmatriculare din Romania va fi inclusa in pachetul supus procedurii de infringement (incalcare a tratatelor), dar este foarte probabil ca hotararea sa fie impotriva Romaniei, au declarat, luni, surse din Comisie.

"Romania nu a trimis nimic concret Comisiei pana acum, in urma discutiiilor dintre experti, iar Comisia poate decide inceperea procedurii de infringement. Miercuri se va lua decizia asupra pachetului din aceasta primavara si planul era includerea Romaniei si a taxei de prima inmatriculare in el. Insa nu a fost luata inca o decizie", a declarat pentru NewsIn un oficial al Comisiei Europene, care a solicitat sa nu fie identificat.

Decizia va fi luata de Colegiul Comisarilor, care se reuneste miercuri in sedinta sa saptamanala. Decizia nu trebuie sa intruneasca unanimitatea, ci doar o "majoritate considerabila".

Potrivit surselor NewsIn, Comisia a asteptat ca autoritatile romane sa faca ceva pentru modificarea taxei, astfel incat ea sa nu incalce tratatele, dar perioada de gratie acordata nu a fost fructificata. "De altfel, termenul-limita a fost 1 ianuarie, data aderarii, intrucat Bucurestiul stia de multa vreme ca taxa nu este in regula", a mai spus oficialul european.

Daca se va declansa procedura de infringement, Romania va primi o scrisoare de notificare oficiala (letter of formal notice), care este primul pas al acesteia. Autoritatile de la Bucuresti au la dispozitie doua luni de zile sa modifice taxa, iar daca ea va fi in acord cu aquis-ul comunitar, procedura de infringement este oprita.

Daca dupa aceasta perioada de timp taxa nu este scoasa din legislatie, Comisia trimite un alt document - reasoned opinion (argumentatie) - in care explica de ce prevederea respectiva este in contradictie cu cele stipulate la nivel comunitar si ce anume si cum trebuie schimbat. Autoritatile de la Bucuresti au la dispozitie alte doua luni pentru a se conforma cerintelor europene.

In cazul in care autoritatile romane ar refuza anularea taxei auto, Comisia Europeana ar da in judecata statul roman. Dupa o decizie a Curtii Europene de Justitie si in cazul unui verdict nefavorabil Romaniei, statul roman ar trebui sa-si schimbe legislatia. Daca refuza si de aceasta data, Comisia poate face apel si, in urma deciziei Curtii Europene de Justitie, Bucurestiul ar trebui nu numai sa schimbe legislatia, ci si sa suporte penalitati financiare substantiale.

Este un proces indelungat, care poate dura pana la un an si jumatate si este o problema pe care executivul european a avut-o si cu Polonia si Ungaria.

Ministerul Finantelor a anuntat, la sfarsitul lunii februarie, ca va trimite in martie Comisiei Europene o propunere referitoare la taxa de prima inmatriculare auto, cerintele oficialilor europeni fiind: aplicarea regresiva in functie de vechimea masinii si inmatricularea si a masinilor vandute de catre romani.

Ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat ca decizia politica a Executivului este de a mentine taxa de prima inmatriculare auto. In privinta unei eventuale declansari a procedurii de infringement din partea CE, Vladescu considera ca isi asuma acest risc, atat timp cat guvernul de la Bucuresti isi atinge scopul, respectiv protejarea mediului.

Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.

Tot in luna februarie, comisarul pentru taxe si impozite Lazlo Kovacs a declarat ca Romania are la dispozitie cel mult sase luni pentru a modifica taxa de prima inmatriculare auto, astfel incat sa se conformeze principiilor legislatiei europene, in caz contrar Comisia Europeana se va adresa Curtii Europene de Justitie. Comisarul explica ca procedura care se aplica in situatii precum cea a taxei de prima inmatriculare cuprinde mai multe etape inainte de inaintarea cazului catre Curtea Europeana de Justitie.

Bloombiz
(Sursa: NewsIn)

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 662 ori