Editorial Oana Stratula: De ce ar creste nivelul Sanatatii daca spitalele ar fi fundatii

Luni, 23 Septembrie 2013, ora 13:39
2736 citiri
Editorial Oana Stratula: De ce ar creste nivelul Sanatatii daca spitalele ar fi fundatii

In incercarea de a rezolva situatia disperata in care se gaseste sistemul de sanatate din Romania, autoritatile testeaza noi solutii: spitalele pilot. Se incearca limitarea finantarii spitalelor pilot de la bugetul de stat sau local. Veniturile acestora vor proveni, printre altele, din fonduri europene nerambursabile si servicii de inchiriere a unor spatii medicale.

Pretutindeni in lume si, cu atat mai mult in Romania, unde sectorul privat continua sa aiba o pondere redusa pe piata serviciilor medicale, spitalele publice reprezinta un element esential al sistemelor de ingrijire a sanatatii, avand in vedere ca acestea furnizeaza atat servicii medicale de baza cat si servicii de inalta specializare, inclusiv sau, mai ales, pentru categoriile defavorizate ale populatiei.

Din acest motiv, si avand in vedere situatia aproape dezastuoasa in care se afla sistemul public de sanatate in Romania, este evidenta necesitatea identificarii unor solutii de imbunatatire a eficientei si calitatii serviciilor medicale pe care le asigura spitalele publice.

In acest scop, Ministerul Sanatatii a lansat in dezbatere publica un Proiect de lege privind modificarea statutului spitalelor, cu completarile si modificarile din 27 august, prin care un numar de 12 spitale publice, denumite spitale pilot, vor fi reorganizate ca institutii de sanatate autonome.

Ce aduce nou regimul juridic al spitalelor pilot?

Spitalele-pilot vor fi clasificate in spitale-pilot de interes national (spitalele regionale si cele de urgenta) si spitale pilot de interes local (spitalele municipale si orasenesti).

La initiativa institutiei care are in responsabilitate managementul spitalului, spitalele pilot de interes local se pot reorganiza si ca asociatii sau fundatii medicale, de utilitate publica, cu statut de persoane juridice de drept privat, fara scop patrimonial, care urmaresc desfasurarea unor activitati de furnizare de servicii medicale de interes general sau in interesul unor colectivitati.

In scopul imbunatatirii calitatii serviciilor medicale, in structura spitalului-pilot este prevazuta a functiona o unitate de management al calitatii, incadrata cu personal cu pregatire in domeniu, precum si un dispecerat medical cu atributii in planificarea internarilor.

Cu titlu de noutate, personalul angajat in spitalele pilot nu va mai avea statut si nici norme de salarizare conforme cu personalul bugetar, astfel ca angajarea si promovarea se va face de managerul unitatii, in conformitate cu prevederile Codului Muncii si cele ale contractului colectiv de munca.

In privinta salarizarii, Proiectul de lege prevede ca aceasta va porni de la un minim, reprezentat de salariul existent la momentul preluarii personalului in cadrul noii forme de organizare ca institutie de sanatate autonoma, consiliul de administratie avand insa dreptul de a institui unui sistem de salarizare in functie de performanta.

Cum se vor finanta spitalele pilot?

Avand in vedere ca, la nivelul Uniunii Europene, in conformitate cu Regulamentul Consiliului Europei nr. 2223/96 privind Sistemul European de conturi nationale si regionale din Comunitate, spitalele se incadreaza in categoria institutiilor fara scop lucrativ, pentru care mai mult de 50% din costurile de productie sunt acoperite din vanzari, se considera ca acestea apartin sectorului societatilor nefinanciare si in nici un caz celui al administratiei publice.

Din acest motiv, Proiectul de lege isi propune limitarea finantarii spitalelor pilot de la bugetul de stat sau local, veniturile acestora urmand sa provina din urmatoarele surse: contracte de servicii de sanatate incheiate cu casele de asigurari de sanatate sau cu alte persoane juridice la cerere; fonduri europene nerambursabile; servicii de inchiriere a unor spatii medicale, echipamente sau aparatura medicala; servicii medicale acordate in regim privat; donatii, sponsorizari, legate; contracte de cercetare, contracte pentru studii clinice; coplata pentru servicii medicale; servicii de sanatate, hoteliere sau de alta natura furnizate la cerere; imprumuturi interne sau externe; asocieri in participatiune sau parteneriat public - privat; editarea si furnizarea unor publicatii cu caracter medical.

Finantarea de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sanatatii, a spitalelor pilot din reteaua autoritatilor administratiei publice locale va fi conditionata, pe de o parte, de destinatia sumelor si, pe de alta parte, de o contributie minima obligatorie a autoritatilor administratiei publice locale.

Astfel, spitalele-pilot din reteaua autoritatilor administratiei publice locale pot primi sume de la bugetul de stat pentru dotare cu aparatura medicala sau pentru reparatii capitale, insa numai in masura in care autoritatile administratiei publice locale participa cu fonduri in cuantum de minimum 30% din valoarea investitiilor.

Cu alte cuvinte, pentru investitiile cele mai importante, respectiv in dotari si reparatii capitale, spitalele pilot pot primi fonduri de la bugetul de stat numai daca autoritatile administratiei publice locale vor putea sa suporte un minim de 30% din valoarea investitiilor.

Este dincolo de orice indoiala ca, fata de situatia actuala a spitalelor publice din Romania, aflate, in majoritatea cazurilor, in pragul colapsului, autoritatile statului trebuie sa ia masuri urgente pentru punerea acestora pe linia de plutire, insa ramane de vazut daca autonomia preconizata prin acest Proiect de lege va fi de natura sa imbunatateasca situatia spitalelor sau, dimpotriva, sa le grabeasca sfarsitul.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#reforma sanatate 2013, #sistem medical Romania, #spitale pilot Romania, #spitale pilot reforma , #Sanatate publica