Cea mai mare provocare pentru Samsung: Reinventarea

Joi, 07 August 2014, ora 12:36
1760 citiri
Cea mai mare provocare pentru Samsung: Reinventarea

Dupa ce a inregistrat o scadere a vanzarilor de telefoane inteligente si se confrunta cu iminenta schimbare a generatiilor din managementul de top, concernul Samsung Electronics trebuie sa se reinventeze, sa fie mai inovativ, dar sa nu-si piarda rigoarea si obiectivele care l-au facut o putere la nivel mondial.

Vara aceasta, compania a incercat sa faca mediul de lucru din campusul sau de la sud de Seul mai prietenos si mai creativ. Astfel, programul de lucru a devenit mult mai flexibil, iar femeile angajate isi pot lua concediu de maternitate fara sa mai fie preocupate de siguranta locului de munca, conform Reuters.

Conglomeratul incearca, de asemenea, sa isi schimbe valorile culturale din propria tara prin reducerea unor excese des intalnite in corporatiile din Coreea de Sud, compania eliminand noptile pierdute in partidele obligatorii de consum de alcool.

"Serile companiei au devenit 1-1-9: un singur tip de alcool, un singur loc si numai pana la ora 9 seara", a spus un angajat al Samsung cu o vechime de opt ani in firma. "Tineri nu mai sunt obligati sa ramana, iar seniorii vor fi atenti sa nu isi supere subordonatii", a mai spus acesta, care a dorit sa ramana anonim.

Samsung a inregistrat o scadere neasteptata a veniturilor in al doilea trimestru al anului, ca urmare a reducerii cotei pe piata smartphone si nu are, inca, un plan care sa elimine aceste probleme. Presedintele companiei, Lee Kun-hee, in varsta de 72 de ani, care a redefinit termenul "criza permanenta", a ramas internat in spital dupa atacul de cord din luna mai.

Ascensiunea fiului sau Jay Y. Lee, in varsta de 46 de ani, educat la Harvard si aparent mostenitorul sau, poate fi o gura de aer proaspat pentru concern, dar efectuarea unor schimbari radicale in modul in care isi desfasoara activitatea ar putea fi o sarcina dificila.

"Compania pare sa fie parte dintr-un roman in incercarea de a-si schimba cultura", a spus Jay Subhash, un fost angajat manager de produs al companiei, care a plecat in aprilie de la Samsung. "Are nevoie disperata sa adopte o cultura care favorizeaza transparenta, creativitatea si inovarea. Dar acest lucru ar pune in pericol mare actualele active culturale, ierarhia sa militara, care ii permite sa functioneze cu viteza luminii pentru a-si depasi concurenta".

In cautarea personalitatii

Samsung a sustinut mult nevoia de creativitate si a angajat multe talente din afara Coreei in timp ce si-a extins activitatea in piete diferite. Pe langa relaxarea programului de lucru, compania sustine si filosofia numita "Work Smart", prin care vrea sa reduca timpul inutil petrecut la birou.

In timp ce compania spera ca noile conditii vor ajuta la aparitia de noi idei, unii insideri spun ca progresul este lent, din cauza culturii de management rigid, inradacinata de sus.

"Samsung isi cauta sufletul acum, se intreaba 'cine sunt si ce ar trebui sa fac'", a spus Chang Sea-jin, profesor la un institut de stiinta si tehnologie din Coreea de Sud, autorul lucrarii "Sony Vs Samsung".

"Pe termen lung, compania trebuie sa devina globala si deschisa. Acordarea unei autonomii mai mari angajatilor poate duce la pierdera controlului, dar acest lucru va aduce companiei, pe termen lung, beneficii prin dezvoltarea de talente, care pot conduce afacerea dintr-o perspectiva globala".

Scaderea profitului din al doilea trimestru a declansat la Samsung o austeritate simbolica: managerii diviziei de terminale au renuntat la o parte din bonusurile lor si au ales clasa mai ieftina pentru zborurile scurte - acte de loialitate ce fac parte din cultura Samsung, care pune accentul pe rapiditate in actiune.

In timp ce este lider pe pietele smartphone, TV, frigidere si memorii, Samsung este vazut ca un "fast-follower" si nu ca o companie inovatoare, ca Apple sau Google.

Multe firme coreene au aceleasi probleme care decurg din cultura conformista a mostenita de la Confucius, care a alimentat, de asemenea, si succesul sau industrial. Multi angajati ai Samsung intervievati de Reuters au spus ca cei care nu accepta normele de multe ori sfarsesc prin a parasi compania.

"Principala problema din Coreea este aceea ca in cultura confucianista, in care este un respect profund pentru varsta, se acorda foarte multa importanta ierarhiei, iar inovatia este grea intr-un mediu in care nu-ti poti provoca seful cu usurinta", a declarat Shaun Cochran, seful companiei coreene de cercetare CLSA.

Semnele schimbarii

Samsung face eforturi pentru schimbari. In iulie, directorul financiar al companiei, Lee Sang-hoon, a intrebat cum poate raspunde Samsung schimbarilor rapide din tehnologie intr-o initiativa menita sa stimuleze dialogul, "Grand Discussion", lansata dupa ce compania a inceput sa foloseasca un serviciu de mesagerie interna. Discutia a generat 4.221 de idei si comentarii.

"Samsung se mandreste cu creativitatea si diversitatea angajatilor sai si va depune eforturi pentru a crea un mediu in care acestia vor avea oportunitatea sa se dezvolte", a spus compania intr-o declaratie acordata Reuters.

Prin programul "Creative Lab", angajatii sai pot avea, fiecare sau in echipa, un an pentru a dezvolta o idee, daca aceasta este considerata demna de urmat. Samsung a precizat ca anul trecut a avut parte de circa 14.000 de idei prin aceste initiative.

Angajatii Samsung si observatorii din afara companiei spun ca schimbarea culturala este inevitabila deoarece generatie mai tanara din Coreea de Sud cere mai mult decat salarii mari.

Intr-un studiu publicat in acest an de Incruit, portal de recrutare, compania Korean Air Lines este considerata cel mai cautat angajator din tara, depasind Samsung care a dominat 10 ani acest clasament. Conform celor de la Incruit, Samsung a fost depasita deoarece impune un volum mare de munca si un timp liber limitat, in timp ce tinerii au inceput sa aprecieze tot mai mult un raport viata-munca mai echilibrat.

In acelasi timp, circa doua treimi din cei aproape 300.000 de angajati ai Samsung nu sr afla in Coreea de Sud, in afara tarii fiind generata si majoritatea veniturilor.

Dintre cele mai mari firme din Coreea de Sud, Samsung iese in evidenta si prin faptul ca nu tine cont unde au fost educati canditatii pentru posturile pe care le ofera, a spus Im Chan-soo, seful firmei LCS Communications din orasul port Busan din sudul tarii, care ofera cursuri pentru cei care se pregatesc de interviuri la Samsung.

"Samsung cauta oameni cinstiti, nebuni dupa companie, care au ochi doar pentru Samsung si care au incercat de multe ori sa se angajeze aici", a mai spus Im.

Un fost angajat al Samsung Electronics, un american rezident in Coreea de Sud, a spus ca managerii de top sunt deschisi globalizarii, desi multi angajati si persoane din afara companiei, intervievati de Reuters, au declarat ca nucleul culturii companiei ramane pur coreean.

"Cred ca schimbarile sunt inevitabile", a spus un angajat al Samsung. "Si nu pentru ca firma a decis sa fie deschizatoare de drumuri, ci pentru ca tendintele sociale se schimba. Exista o dorinta de a schimba sistemul."

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#samsung cultura, #probleme samsung, #reinventare samsung , #Management