Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Jocurile pentru calculator, printre cele mai banoase afaceri din industria multimedia

Jocurile pentru calculator, printre cele mai banoase afaceri din industria multimedia

Jocurile video sunt foarte profitabile deoarece costurile de productie sunt foarte reduse in comparatie cu sumele fabuloase castigate de pe urma vanzarilor. In prima saptamana de lansare, filmul "Spider Man 3" a inregistrat 75 milioane de dolari, in timp ce jocul "Halo 3", in aceeasi perioada, a avut incasari de peste 300 milioane de dolari.

Jocurile video se dovedesc a fi o afacere cu mult mai prospera decat productia de filme, chiar daca este vorba de Hollywood. De exemplu, costurile de productie ale celui mai bine vandut joc din lume, "Halo 3" au fost de numai 30 milioane de dolari. Cu mult mai putin comparativ cu cele peste 300 milioane de dolari cat au reprezentat vanzarile in prima saptamana de prezenta pe rafturi.

Si piata romaneasca a jocurilor dedicate calculatorului sau consolelor urmeaza tendintele internationale, si are toate sansele sa sparga noi bariere. In 2007, vanzarile de jocuri pot ajunge la 7 milioane de euro, dupa cele 5,5 milioane inregistrate anul trecut. Pentru 2008, previziunile sunt si mai interesante, piata avand toate sansele sa atinga valoarea de 10 milioane de euro.

Cum era de asteptat, cea mai mare parte a jocurilor sunt destinate utilizarii pe calculatorul personal, in proportie de 90%, in timp ce sub 10% sunt destinate consolelor precum Playstation, Nintendo sau Xbox.

"World of Warcraft", lider in Romania

La nivel mondial insa, consolele detin o cota de aproximativ 75% din piata jocurilor de profil. "In Romania inca nu exista cultura consolelor, oamenii preferand in continuare calculatorul personal, pentru ca este multifunctional. Din pacate, ei nu inteleg ca, spre deosebire de calculator, o consola nu necesita o investitie temporara pentru realizarea unui upgrade.

Cred insa ca pe viitor segmentul consolelor va castiga teren pe piata de jocuri de la noi, asa cum se intampla in restul lumii, unde jocurile pentru PC au o pondere de doar 25%", a declarat directorul de achizitii al companiei Best Distribution, Mihail Stegaru.

Conform datelor statistice ale celei mai mari companii de distributie, Best Distribution, jocul cu cele mai mari vanzari in Romania este "World of Warcraft". Acesta este o experienta online "role-playing" localizata in universul Warcraft. Jucatorii isi asuma rolul unor eroi Warcraft in timp ce exploreaza, se aventureaza si cerceteaza o vasta lume.

Fiind "Massively Multiplayer", "World of Warcraft" permite miilor de jucatori sa interactioneze in cadrul aceleiasi lumi. Indiferent daca se aventureaza impreuna sau lupta unul impotriva altuia in batalii epice, jucatorii vor forma prietenii, aliante si vor concura pentru putere si glorie.

O echipa care se ocupa numai cu acest lucru va crea un flux continuu de noi aventuri, teritorii de explorat si monstri de ucis. Acest continut te asigura ca jocul nu va fi niciodata acelasi de la luna la luna si va continua sa ofere noi provocari si aventuri pentru urmatorii ani.

"Halo 3" a fost cel mai bine vandut joc pana in prezent la nivel mondial, cu vanzari de peste 300 milioane de dolari in prima saptamana de la lansare.

"Halo 3", cel mai bine vandut joc din lume

In prima zi de la intrarea "Halo 3" pe piata, jucatorii au petrecut la nivel mondial mai mult de 3,6 milioane de ore in jocuri online, in crestere pana la 40 milioane de ore in cursul primei saptamani. Piata mondiala a jocurilor video s-ar putea extinde cu 50% in urmatorii patru ani, deoarece se estimeaza ca va atrage si utilizatori neexperimentati, declara, la sfarsitul verii, conducerea executiva a producatorului de jocuri video francez Ubisoft, citat de Reuters.

De asemenea, Electronic Arts (EA), compania care detinea prima pozitie in topul producatorilor de jocuri video, a emis prognoze similare, considerand ca din ce in ce mai multi oameni vor folosi consolele, calculatoarele, telefoanele mobile sau internetul pentru jocuri video. "In lume exista 150 milioane de oameni care folosesc jocurile video, insa si alte doua miliarde care sunt gata sa se joace", a declarat directorul de EA din Germania, Thomas Zeitner.

Creatorii "World of Warcraft", Vivendi Games, au fuzionat cu Activision Inc, intr-o companie ce vrea afaceri de 3,8 miliarde de euro in 2007. In Romania, Best Distribution detine drepturile pentru importul, comercializarea si localizarea partiala a jocurilor produse de cele doua companii care au fuzionat, dar si a celor sub liceta Electronic Arts, un alt jucator important in industrie. "Noua configuratie a pietei mondiale de jocuri va avea, rapid, efect si asupra pietei locale. Activision Blizzard devine si in Romania lider de piata, cu o cota cumulata de pana la 40%.

Ne reafirmam pozitia de numarul unu pe piata romaneasca de jocuri video, iar parteneriatul nostru va continua in noua formula cu Activision Blizzard", a declarat directorul general Best Distribution, Andreea Allardin.

Fuziuni la varf in industria de jocuri

Activision Blizzard devine astfel cel mai important jucator pe piata jocurilor video pentru console si PC, atat din perspectiva portofoliului, cat si din cea a cifrei de afaceri, urmata fiind de Electronic Arts, o alta companie importanta din industrie.

Activision detine jocuri video cu vanzari mari la nivel mondial precum "Guitar Hero", "Call of Duty", "Tony Howk" sau seriile "Spiderman", "X-Men", "Shrek", "James Bond" sau "Transformers". De cealalta parte, Vivendi Games detine, prin Blizzard Entertainment, toate drepturile asupra jocului multiplayer online, "World of Warcraft", care are in prezent mai mult de 9,3 milioane de jucatori online.

Pe langa acesta, in portofoliul Blizzard Entertainment se afla titlurile "World of Warcraft", "WarCraft", "StarCraft" si "Diablo" in topul primelor cinci jocuri de PC cel mai bine vandute in lume. Best Distribution are o cota de aproximativ 65% pe piata romaneasca de import si distributie de jocuri pentru console si pentru PC si estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de circa patru milioane de euro, mai mare cu 60% fata de anul trecut. Compania a fost infiintata in 1998, iar in 2005 a fost achizitionata de grupul RTC.

In noiembrie 2007, Best Distribution a fost vanduta in proportie de 40% catre compania greaca CD Media, unul dintre cei mai importanti distribuitori de jocuri pentru console, PC-uri si hardware din sudul Europei. Compania CD Media a fost infiintata acum 14 ani in Grecia si este lider in distributia de jocuri pentru console si PC pe aceasta piata.

Compania este prezenta, de asemenea, pe piata de profil din Cipru, unde detine 50% din actiunile celui mai important jucator local, Goodtones Games Ltd. Compania a incheiat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 17,5 milioane de euro, iar pentru anul in curs estimeaza un rulaj de 20 milioane euro. CD Media este detinuta, in proportie de 70%, de catre omul de afaceri Spiros Jamas, presedintele companiei.-

In Romania inca nu exista cultura consolelor, oamenii preferand in continuare calculatorul personal, pentru ca este multifunctional.

Franta acorda ajutor de stat de 20% pentru creatorii de jocuri PC

Comisia Europeana a aprobat proiectul de lege al statului francez de a acorda ajutor de stat pentru companiile producatoare de jocuri. Acest ajutor este garantat de statul francez numai pentru jocurile video care sunt originale, de calitate si contribuie la diversitate culturala. Dupa indelungi investigatii, Comisia Europeana a ajuns la concluzia ca ajutorul de stat nu incalca regulile comerciale ale Uniunii Europene.

Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a declarat ca autoritatile franceze au facut schimbari importante in asa fel incat sa imbine tinta producatorilor de jocuri cu continutul cultural si influente minime in competitia de pe piata jocurilor video. Scopul ajutorului de stat este acela de a da posibilitatea producatorilor de jocuri sa-si recupereze 20% costurile de productie destinate dezvoltarii de noi serii de jocuri. Acest ajutor din partea statului francez se intinde pe o perioada de patru ani.

Romanii, codasii UE la internet

Chiar daca cel mai popular joc video din Romania nu poate fi accesat decat prin intermediul internetului, numarul romanilor care se folosesc de facilitatile pe care le ofera internetul este sub media europeana, in timp ce locuitorii Islandei si Danermacei conduc clasamentul. Cel putin asa reiese dintr-un studiu realizat de Eurostat, biroul statistic al Comisiei Europene.

Patru romani din 100 isi creeaza o pagina de internet, 5% telefoneaza online, 6% gasesc, descarca si instaleaza programe pe computer, iar 12% participa la discutii online, reiese din studiul realizat de Eurostat, pentru primul trimestru al anului acesta.

Cercetarea mai arata ca 7% din romani transfera fisiere de tip audio sau video prin conexiune de tip peer to peer, 21% trimit e-mail-uri cu fisiere atasate, iar 23% utilizeaza motoarele de cautare. Nici vecinii de la sud de Dunare nu stau mai bine.

Tot patru bulgari din 100 isi creeaza o pagina de internet, 16% telefoneaza online, 6% gasesc, descarca si instaleaza programe pe computer, iar 20% participa la discutii online, potrivit studiului Eurostat. Documentul releva ca 10% din bulgari transfera fisiere de tip audio sau video prin conexiune de tip peer to peer, 27% trimit e-mail-uri cu fisiere atasate, iar 32% utilizeaza motoarele de cautare.

Islandezii, indragostiti de paginile de internet

In ceea ce priveste crearea unei pagini de internet, cetatenii Islandei conduc in studiul Eurostat. Astfel, 31% din islandezi isi creeaza o pagina de internet, 33% telefoneaza online, 41% gasesc, descarca si instaleaza programe pe computer, iar 37% participa la discutii online. Din studiul Eurostat mai reiese ca 23% din islandezi transfera fisiere prin conexiuni de tip peer to peer, 76% e-mail-uri cu fisiere atasate, iar 86% folosesc motoarele de cautare. Valori apropiate de cele din Islanda se intalnesc si in Danermarca.

In ceea ce priveste media pentru cele 27 de state membre UE, potrivit Eurostat, 10% din cetatenii comunitari isi creeaza o pagina de internet, 25% folosesc telefonia online, 52% descarca si instaleaza programe pe computer, iar 33% participa la discutii online. Potrivit studiului Eurostat, 13% din cetatenii comunitari transfera fisiere prin conexiuni de tip peer to peer, 72% trimit e-mail-uri cu fisiere atasate, iar 80% utilizeaza motoarele de cautare.

Studiul Eurostat a inclus gospodarii cu cel putin un membru, cu varsta cuprinsa intre 16 si 74 de ani. Perioada de referinta este primul trimestru al anului 2007. Membrii gospodariilor au fost intrebati despre accesul la internet, de acasa, al oricarei persoane din resedinta.

Persoanele participante la studiu au fost intrebate despre tipurile de activitati pe care le-au facut cel putin o data prin intermediul internetului, cu acces de acasa sau din oricare alt loc.

<a href=http://www.adevarul.ro/articole/jocurile-pentru-calculator-printre-cele-mai-banoase-afaceri-din-industria-multimedia/335473 target=_blank>Adevarul</a>

Bloombiz.ro Newsletter
Aboneaza-te la newsletter-ul infoBloombiz ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 1635 ori