Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Telefonia fixa incepe sa functioneze concurential

Telefonia fixa incepe sa functioneze concurential

Efortul de spargere a monopolului fostului operator de stat este, in mare parte, terminat si telefonia fixa incepe sa functioneze dupa regulile concurentei, a declarat, marti, presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, Dan Georgescu. "Piata de telecomunicatii din Romania a intrat, in mod limpede, intr-o noua etapa, motiv pentru care Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii (ANRC) va efectua, la sfarsitul acestui an, o analiza a pietei, in urma careia isi va adapta demersul de reglementare la noile realitati", a mai spus Dan Georgescu.

Autoritatea de reglementare va analiza posibila dominanta, la nivel regional, si, daca realitatea o va cere, va concentra activitatea de regelementare asupra operatorilor dominanti la nivel regional, a adaugat Georgescu.

Piata de telefonie fixa este, in acest moment, mai intens reglementata decat cea a telefoniei mobile, pentru ca aceasta din urma a fost, inca din start, o piata concurentiala, prin intrarea simultana a doi operatori. In primii doi ani de la privatizarea Romtelecom, situatia a ramas, in linii mari, neschimbata, fostul operator monopolist pastrandu-si pozitia dominanta, a continuat Dan Georgescu.

Anul 2006 a marcat o dezvoltare exploziva a operatorilor alternativi si, tot in acest an, ANRC isi va adapta demersul de reglementare, a declarat Georgescu. "Vom putea vorbi de o "piata de voce" (care sa includa atat telefonia mobila, cat si cea fixa) numai atunci cand aceasta piata va fi identificata si recunoscuta la nivelul Uniunii Europene. Comisia Europeana urmeaza sa analizeze si sa redefineasca pietele relevante din domeniul comunicatiilor si, daca piata unificata de voce va fi recunoscuta ca o autoritate, ANRC se va conforma si va avea o noua abordare", a spus acesta.

Referindu-se la pericolul aparitiei unui monopol de continut, presedintele ANRC a precizat ca acest aspect este reglementat de Consiliul National al Audiovizualului (CNA), iar reglementarea activitatii furnizorilor de internet este atributia Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI).

Romtelecom a acuzat, duminica, ANRC ca nu trateaza in mod egal toti marii jucatori de pe piata de telefonie si ignora specificul local al pietei romanesti, fiind depasit de realitatile acestei piete.

"Prin transpunerea legislatiei comunitare in domeniul comunicatiilor, fara o adaptare la specificul pietei romanesti, ANRC a inregistrat un esec teribil, descurajand investitiile in infrastructura si promovand un model concurential incorect", a declarat, duminica, directorul executiv juridic si de relatii ale companiei Romtelecom, Catalin Dima. Acesta a adaugat ca, in acest moment, ANRC reglementeza discriminatoriu jucatorii principali de pe piata romaneasca de telefonie. "Desi operatorii de telefonie mobila au o putere mult mai mare pe piata prin prisma numarului de utilizatori, ANRC insista sa suprareglementeze activitatea Romtelecom, in timp ce concurenta beneficiaza de un mediu mult mai relaxat, a continuat Dima.

Romtelecom si-a pierdut pozitia dominanta pe care o avea in 2003, in momentul liberalizarii pietei, a declarat, marti, presedintele Comisiei IT&C din Senatul Romaniei, Varujan Pambuccian.

In momentul de fata, e nevoie de aceleasi criterii de reglementare, pentru orice tip de dominanta, pe piata de telecomunicatii, a mai spus Varujan Pambuccian. "Consider ca realitatea actuala de pe piat romaneasca de telecomunicatii depaseste autoritatile", a declarat Pambuccian.

"Exista monopoluri mai discrete, cum ar fi monopolul de continut, care constituie un pericol mare pentru viitor", a continuat Pambuccian, referindu-se la furnizorii de conexiune internet.

Criteriul regional trebuie avut in vedere de catre autoritatea de reglementare, pentru ca, in prezent, exista operatori relevanti pe pietele mici, determinate zonal, a adaugat Pambuccian.

"Activitatea Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii a fost una corecta, insa consider ca trebuie sa incheiem o etapa si sa adaptam demersul de reglementare la noile cerinte ale pietei", a mai spus presedintele Comisiei IT&C din Senat.

In ceea ce priveste serviciile vocale, nu vor mai fi transformari spectaculoase, singurele schimbari importante se vor vedea in zona serviciilor de date si in zona de entartainement, a mai spus Pambuccian.

NewsIn

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.

Sursa: Business24
Articol citit de 808 ori