Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Fost vicepresedinte Rompetrol: Am cazut cu totii de pe scaun cand Patriciu ne-a spus ca a vandut compania

Fost vicepresedinte Rompetrol: Am cazut cu totii de pe scaun cand Patriciu ne-a spus ca a vandut compania
Nu se astepta nimeni, in 2007, ca Dinu Patriciu sa vanda Rompetrol catre o companie din Kazahstan, iar decizia a luat-o fara sa se sfatuiasca nici macar cu cei mai apropiati colaboratori ai sai, marturiseste Alexandru Bucsa, fost vicepresedinte al Rompetrol, intr-un interviu acordat Agerpres in dupa-amiaza zilei in care a murit Dinu Patriciu.

Bucsa a intrat livid in sala de sedinte unde il asteptam. ''Inca nu reusesc sa-mi revin'', spune el cu o privire extrem de trista.

Este ora 17,00, iar de cand a aflat vestea a vorbit incontinuu la telefon.

Il suna un alt fost vicepresedinte al Rompetrol. ''Plangea cand am vorbit cu el la ora 11,00, cand am aflat, si plange si acum'', spune Bucsa despre fostul sau coleg.

Adevarul este ca Patriciu a reusit sa stranga in jurul lui un nucleu de cativa oameni foarte tineri si extrem de destepti, care au condus compania intr-un spirit liber, spirit care nu mai caracterizeaza acum birocratia si paienjenisul procedural dintr-o multinationala. Dupa vanzarea Rompetrol catre KazMunaiGaz, ei au parasit compania rand pe rand. ''Era limpede ca trebuie sa plecam. In orice tranzactie de acest tip, noul proprietar vine cu propria echipa'', spune Bucsa.

Dupa zece ani la Rompetrol si doi ani la Oltchim, Bucsa este acum director general la Gaz Sud, a treia companie pe piata distributiei de gaze din Romania. Dupa o jumatate de ora de intrebari si raspunsuri despre piata gazelor, discutia a revenit, inevitabil, la Dinu Patriciu.

Patriciu isi platea oamenii de incredere nu dupa o grila de salarizare, ci in functie de valoarea lor si de ce insemnau ei pentru companie. Daca cereai un salariu de un milion de dolari, te intreba: ''Poti produce un milion o suta?'' ''Da''. ''Bun, atunci iti dau un milion'', povesteste Bucsa.

''Era atat de important businessul pentru el, incat intram in birou peste el la orice ora, nu conta cine e acolo. In companiile multinationale nu doar ca stai la usa directorului general, ci stai la 10 usi pana sa ajungi sa rezolvi o problema. Iar sarbatorile de Paste ne prindeau inevitabil in companie si mergeam la el in birou: 'Hai sa mancam cozonac cu lapte'. Si mancam cozonac cu lapte de fiecare Paste'', isi aminteste fostul apropiat al miliardarului.

Totusi, compania era a lui si se vedea asta in momentul cand se luau decizii. Asculta ce spun colaboratorii, tinea cont de sfaturile lor, dar, incapatanat, cand isi punea mintea facea tot cum voia el. A fost cazul cand s-a ales sigla companiei, floricica identica cu cea a companiei BP, fosta British Petroleum. 'Dar asta e sigla BP!', i s-a spus. 'Nu ma intereseaza, imi place', a fost raspunsul magnatului. Evident ca britanicii l-au dat in judecata, iar, dupa cativa ani de procese, a avut noroc ca BP nu era pe piata din Romania, dar pentru benzinariile din afara tarii a fost nevoit sa taie floricica in jumatate.

A devenit aproape un cliseu in ultimii ani sa se spuna ca Patriciu a fost un vizionar. Si asta pentru ca a reusit sa vanda grupul Rompetrol pentru fabuloasa suma de 1,6 miliarde de dolari (pentru 75% din actiuni) chiar cu un an inaintea crizei.

Cum a fost cand s-a intamplat?

''In momentul acela se cauta un partener pentru integrarea pe verticala a Rompetrol, care era o companie eminamente de rafinare. Neavand un producator de petrol in spate, era expusa la orice soc. De aici la faptul ca a vandut catre KazMunaiGaz nu mai stiu cum au decurs lucrurile. Stiu ca Dinu a fost plecat in Kazahstan, m-a sunat de acolo sa-mi ceara date pentru a evalua grupul, iar cand a venit ne-a spus: 'Am luat decizia si am vandut 75% din grup'. Noi am cazut toti de pe scaun in momentul acela, pentru ca nu ne asteptam niciunul. Si asta a fost. De ce a vandut cum a vandut numai el stie'', a mai spus Bucsa.

A facut bine?

''Tinand cont de ceea ce s-a intamplat in continuare, da. A venit criza... Uitati-va la Rompetrol, din 2007 si pana acum. Nu vreau sa arat cu degetul, dar au avut doar pierderi-record. Cu acele pierderi, nu cred ca Dinu Patriciu si actionarii de atunci puteau sa reziste. Deci trebuia un actionar mai tare, mai cu resurse, cum este KazMunaiGaz, care in fiecare an injecteaza bani aici. Cred ca a facut bine, tinand cont de criza care a venit si de ceea ce s-a intamplat in piata'', considera el.

Bucsa mai aminteste si de mandria lui Patriciu cand spunea ca e roman: ''Dincolo de faptul ca era un om de afaceri, Dinu Patriciu era un roman. Rompetrol era o companie romaneasca, condusa de management romanesc. Deciziile se iau in limba romana si se luau in interesul Romaniei. Inclusiv culorile reprezentative sunt rosu, galben si albastru. Toate au fost cu Romania in fata. Mergea peste tot in lume si spunea cu mandrie ca este roman si toti faceam asta''.

Iar in business trebuie sa fii perfect si ca om, si ca afacerist, altfel esti mancat cu fulgi cu tot.

''Negociam cu banci, cu companii. Am avut de-a face cu bancheri elvetieni, care erau foarte bine scoliti, experimentati, iar astia te mancau daca nu te faceai respectat. Cand mergeam sa discutam cu ei, trebuia sa stii carte, trebuia sa stii business, nu te jucai. Automat stiind si aratand ca esti om serios, ca te tii de cuvant, ca stii ce ai de facut, te respecta. Pe tine, ca Rompetrol, ca om, ca organizatie, ca Dinu Patriciu, ca tot, in lant. Oricare din verigile astea cade, toate se duc in jos. Noi eram o echipa respectata si imaginea pe care o aveam in afara era foarte buna'', a mai spus fostul vicepresedinte al Rompetrol.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Agerpres
Articol citit de 2071 ori