Piata de telefonie fixa bate pasul pe loc

Joi, 07 August 2008, ora 10:54
2221 citiri
Piata de telefonie fixa bate pasul pe loc

Rezultatele pietei de telefonie fixa din primului trimestru 2008 indica stagnare (scaderea usoara a veniturilor, cresterea pierderilor, cresterea noilor servicii si scaderea telefoniei fixe), potrivit unui raport asupra pietei telecomunicatiilor.

Conform comunicatului OTE din 29 mai 2008, rezultatele operatorului RomTelecom din primului trimestru 2008 indica stagnare: scaderea usoara a veniturilor, cresterea pierderilor, cresterea noilor servicii (Internet si televiziune) si scaderea telefoniei fixe.


Veniturile primului trimestru au fost de 219,2 milioane euro, in scadere cu 1,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, din care 115,9 milioane euro din telefonie fixa si 27,8 milioane euro din telefonie internationala. Romtelecom a compensat partial scaderea din telefonie prin cresteri importante in noile sectoare - internet, crestere cu 69%; retransmisia de programe TV, crestere cu 77%. Si veniturile din interconectare au crescut cu 24%, fata de primele trei luni din 2007, reflectand o crestere cu 19% a traficului.


Cheltuielile operationale, inainte de amortizare si depreciere, sunt cu 24,4% mai mari decat in aceeasi perioada a anului 2007, mai ales datorita constituirii unui provizion de 29,6 milioane euro pentru disponibilizarea a 2.500 angajati, platindu-se, in medie, cate 12.000 euro fiecarui angajat disponibilizat.

Romtelecom a inregistrat in primele trei luni ale acestui an pierderi operationale de 14,2 milioane euro, fata de profit operational de 26,6 milioane euro in aceeasi perioada din 2007. Profitul operational, inainte de deprecieri si amortizari, a fost de 85,4 milioane euro, 39% din venituri, in scadere cu 5,8% fata de T1 2007. Fara provizioanele legate de restructurare, marja profitului ar fi fost aproape de cea de anul trecut, de 40,8%.


Pe langa costurile de restructurare, rezultatele Romtelecom au fost influentate si de scaderea numarului abonatilor la telefonia fixa, reducerea cu 50% a tarifelor pentru serviciile internet, precum si eliminarea unor tarife pentru convorbirile in retelele de telefonie fixa, operate anul trecut. In martie 2008 numarul utilizatorilor de telefonie fixa a ajuns la 3,021 milioane, in scadere cu 6,2% fata de aceeasi perioada din 2007. Fata de finele anului 2007, operatorul a mai pierdut 13.500 linii, sau 0,4% scadere.


RCS&RDS, potrivit directorului de dezvoltare Valentin Popviciu, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri consolidata de 500 milioane dolari, in crestere, in dolari, cu aproape 70% fata de anul precedent. Aceasta este cea mai mare rata de crestere dintre cele anuntate pentru anul trecut de operatorii importanti de pe piata noastra. In plus, conform TehnoPOL din 21 mai 2008, Ericsson a anuntat incheierea unui contract cu RCS&RDS, prin care va furniza tehnologii de optimizare a retelelor.


Cele 500 milioane dolari transformate in euro rezulta 365 milioane euro. Adica o crestere de 65%, fata de cele 221,7 milioane euro din 2006, cea mai mare, dupa Cosmote relansat (crestere de 256%, de la 43,7 la 155,6 milioane euro in 2007) printre marii operatori.


UPC Romania a anuntat ca numarul clientilor a crescut in primul trimestru 2008 cu 2,8%, respectiv 45.400 fata de finele anului 2007, la circa 1,661 milioane. Astfel, UPC Romania furnizeaza servicii video (cablu analog, cablu digital si televiziune prin satelit) la peste 1,341 milioane abonati, in crestere cu 3.900 fata de 31 decembrie 2007, din care 1,1679 milioane clienti cablu TV analog; 48,800 cablu Tv digital si 124.700 Tv satelit. Abonatii Internet au crescut cu 25.700, la 207.500, iar cei ai serviciilor de telefonie fixa cu 15.800 la 112.200.


Conform raportul trimestrial UPC Holding Olanda din 25 mai 2008, deprecierea leului in raport cu euro, dar si scaderea bazei de clienti cablu TV, a determinat UPC sa realizeze venituri de 38,5 milioane euro in primul trimestru 2008, mai mici cu 11,7% fata de trimestrul I 2007. Un impact major asupra rezultatelor afisate in euro a avut si evolutia cursului de schimb euro/leu, moneda nationala pierzand 9% in raport cu euro fata de aceeasi perioada a anului trecut. UPC este unul dintre putinii operatori care practica tarife in lei, marea majoritate a operatorilor avand tarife denominate in euro.


O alta explicatie pentru scaderea veniturilor UPC Romania este scaderea clientilor cablu TV, afacerea de baza a operatorului, in trimestrul analizat, UPC pierzand 9% din clientii CATV (115.500) fata de aceeasi perioada din 2007, numarul total al abonatilor (cablu analogic si digital) ajungand la 1,216 milioane.UPC a pierdut clienti cablu TV (nu numai UPC!) din cauza cresteri puternice a televiziunii prin satelit (DTH) a?? serviciul Dolce oferit de RomTelecom si Digi Tv oferit de RCS&RDS fiind principalele amenintari, dar si-a marit baza de clienti cablu digital si DTH.


UPC Romania este prezenta in circa 200 orase, iar de la intrarea pe piata noastra, in 1992, UPC a investit peste 700 milioane euro, in 2005 achizitionand Astral, al doilea furnizor de cablu TV dupa RCS&RDS, in cadrul unei tranzactii evaluata la circa 407 milioane de dolari.UPC Romania este o filiala a companiei olandeze UPC Holding, afiliata grupului american Liberty Global.


In afara de cei trei operatori importanti, in comunicatiile fixe mai sunt si alti operatori. Conform ANRCTI, 462 companii au obtinut dreptul de a oferi servicii de telefonie fixa, dintre care 124 ofera servicii locale, 1.665 companii care ofera acces internet si circa 580 companii care ofera servicii de retransmisie a programelor TV. Sa amintim si faptul ca operatorii de telefonie mobila Vodafone Romania si Orange Romania au lansat in 2007 servicii de telefonie fixa si ca exista intentii pentru a oferi si servicii de retransmisie a programelor TV, pentru a avea imaginea unei industrii din ce in ce mai convergenta si competitiva.


RomTelecom, cu 3,021 milioane clienti telefonie fixa si RCS&RDS, cu circa un milion utilizatori sunt cei mai importanti competitori din telefonia fixa si definesc o piata in stagnare, urmate la distanta de UPC Romania - 112.000 clienti.