Antena 1 si RCS&RDS au luat drepturile tv pentru Liga I

Marti, 01 Aprilie 2008, ora 00:37
2597 citiri
Antena 1 si RCS&RDS au luat drepturile tv pentru Liga I

Dupa o lupta acerba, cele doua companii de media au achizitionat meciurile din primul esalon fotbalistic romanesc cu suma de 85 milioane de euro pe trei ani.

Consortiul format din postul de televiziune

Antena 1 si operatorul de cablu RCS&RDS a castigat licitatia pentru

drepturile tv ale meciurilor din Liga I, pentru perioada 2008 – 2011. Cele doua

companii vor gestiona aceste drepturi in cadrul parteneriatului, fara a vinde

alte optiuni altor televiziuni de pe piata.

 

Cel mai asteptat eveniment din acest an al

pietei de televiziune, licitatia pentru vanzarea drepturilor de difuzare ale

meciurilor din Liga I, s-a consumat ieri, la sediul Ligii Profesioniste de

Fotbal (LPF). Licitatia cu strigare a fost castigata de consortiul Antena 1 –

RCS&RDS contra sumei de 85 milioane de euro (plus TVA), pentru trei

sezoane.

 

Ceilalti doi competitori, Realitatea Media

– Telesport si Kanal D, s-au oprit la 84,5 milioane de euro, respectiv 72,5

milioane de euro. De departe, a fost cea mai spectaculoasa licitatie din

istoria achizitiilor de programe tv din Romania.

 

Dupa ora 11, delegatiile celor trei grupari

media au inceput sa soseasca la sediul LPF. Au fost prezenti Valeriu Argaseala,

presedintele Consiliului de Administratie al clubului Steaua, si Nicolae Badea,

presedintele Consiliului Executiv al clubului Dinamo. Dumitru Dragomir, presedintele

LPF si „creierul" acestei afaceri, a solicitat asistentei (jurnalisti,

oameni de fotbal si reprezentantii companiilor de media) sa pastreze linistea in

timpul „strigarilor".

 

Inaintea demararii licitatiei propriu-zise,

Dragomir a propus ofertantilor ca „pasul de strigare" sa nu se limiteze

doar la 500.000 de euro, asa cum prevedea caietul de sarcini, ci sa poata fi

formulat chiar si peste acest prag. Propunerea lui Mitica a fost respinsa

prompt de echipele celor trei televiziuni.

 

Licitatia a inceput de la suma de 54

milioane de euro (fara TVA), conform prevederilor din caietul de sarcini. Emotiile

au crescut pana la paroxism. Dragomir a strigat pentru inceput: „54 milioane de

euro!" si toate cele trei formatii au ridicat cartonasul, semn ca accepta

suma strigata. Dragomir a licitat a doua oara: „54,5 milioane de euro!" si

cartonasele s-au ridicat aprobator.

 

Digi TV, platforma digitala a operatorului

RCS&RDS si-ar putea mari numarul de abonati difuzand meciurile din Liga I.

 

Kanal D s-a oprit la 72,5 de milioane de

euro

 

Asa a strigat seful Ligii pana la 72,5

milioane de euro, cand reprezentantul Kanal D (care a vorbit tot timpul la

telefon) nu a mai ridicat cartonasul. La aceasta suma, televiziunea turcilor de

la Dogan a iesit din cursa. Cosmin Baleanu, comentator si realizator la Kanal

D, a fost vizibil coplesit de miza. Competitia a continuat (la infarct) intre

Realitatea Media – Telesport, pe de o parte, si Antena 1 – RCS&RDS, pe de

alta parte.

 

Strigarile au depasit cu rapiditate pragul

de 80 milioane de euro. Sorin Enache, directorul general Realitatea Media, parea

relaxat. De cealalta parte, Alexandru Oprea, directorul general RCS&RDS si

omul care a ridicat cartonasul din partea consortiului, isi facea treaba constiincios,

fara sa-i tremure mana. Dumitru Dragomir a strigat: „85 milioane de

euro!".

 

S-a ridicat cartonasul din partea grupului

Antena 1 – RCS&RDS. La Realitatea –Telesport, nu s-a vazut nicio miscare...

Atunci, Dragomir a strigat a doua si a treia oara: „85 milioane de euro!",

dar cartonasul Realitatii nu s-a mai ridicat. Antena 1 si RCS&RDS a ramas

pe pozitie: 85 milioane de euro. Seful LPF a anuntat cu satisfactie: „Castigatorii

sunt Antena 1 si RCS! Le doresc succes si sa-si scoata banii!".

 

Imediat, organizatorii au cerut castigatorilor

sa-si deschida scrisoarea de garantie bancara. Aici, s-a vazut ca acest consortiu

putea sa liciteze pana la 90 milioane de euro. Ziaristii au navalit peste

Alexandru Oprea, „artizanul" victoriei, pentru primele declaratii. Sorin

Enache si Horatiu Nicolau, directorul Telesport, au parasit discret sala de

licitatie.

 

Antena 1 si RCS&RDS tin optiunile in

familie

 

Pana la 15 mai a.c., castigatorul va trebui

sa achite LPF intregul pret pentru sezonul 2008 – 2009, adica 28,3 milioane de

euro (fara TVA). De asemenea, pana pe 15 mai 2009, va fi achitata cea de-a doua

transa pe sezonul urmator, iar pana pe 15 mai 2010, restul de bani pentru

sezonul corespunzator.

 

Drepturile tv castigate de Antena 1 si

RCS&RDS se refera la difuzarea primara si secundara, in direct sau inregistrata

a meciurilor din Liga I, dar si utilizarea exclusiva de imagini pe internet sau

telefonie mobila.

 

Sorin Oancea, vicepresedinte Antena 1 si

director general Antena 3, a declarat ca victoria de la LPF nu este o surpriza.

"Antena 1 si-a dorit intotdeauna exclusivitate pentru aceste meciuri.

Partidele vor fi impartite intre Antena 1 si platforma Digi TV (apartinand

RCS&RDS – n. red.) dupa o formula prestabilita.

 

De asemenea, vor fi difuzate meciuri si pe

viitorul canal sportiv, Arenna TV". Intrebat de "Adevarul" daca

va vinde optiuni altor televiziuni de pe piata, Sorin Oancea a declarat:

"Nu am luat inca o decizie finala, dar avand in vedere parteneriatul cu

RCS&RDS nu cred ca vor fi disponibile meciuri pentru celelalte

televiziuni".

 

Referitor la suma cu care a castigat licitatia,

Oancea a recunoscut ca este foarte mare, "dar in businessul tv e necesar sa

dai si astfel de lovituri, nu neaparat pentru un profit". El estimeaza ca,

la sfarsitul celor trei ani, Liga I va face o afacere foarte buna pentru consortiu:

"In prezent, nu mai e loc de aventuri pe piata de televiziune din Romania".

 

Lovitura data de Antena 1 vine dupa ce

aceasta a castigat la sfarsitul anului trecut drepturile tv pentru meciurile

echipei nationale de fotbal din cadrul preliminariilor Campionatului Mondial

din 2010. Ambitia celor de la Antena este clara: crearea unei platforme de media

prin intercatiunea dintre Antena 1, "Gazeta Sporturilor" si viitorul

canal sportiv Arenna TV. Cu siguranta, prin acest pachet grupul Voiculescu va

viza pozitia de lider detinuta de Pro TV.

 

Alexandru Oprea a declarat ca intentioneaza

sa includa aceste programe in pachetul de baza al Digi TV catre toti abonatii:

"Desi am putea sa marim tarifele, o sa incercam sa le mentinem in stransa

legatura cu veniturile populatiei, care nu sunt mari".

 

In ceea ce priveste profitabilitatea

acestei afaceri, Oprea s-a abtinut sa comenteze, dar a recunoscut ca suma cu

care a castigat licitatia este prea mare pentru piata din Romania. La randul sau,

Dumitru Dragomir, citat de Mediafax, a spus ca suma obtinuta este mica si ca se

astepta la una mai mare, de 150 – 160 milioane de euro.

 

Ce spun celelalte posturi tv

 

Horatiu Nicolau, directorul general al

Telesport, considera ca cifra castigatoare nu arata valoarea reala a

campionatului. „La cati bani a luat LPF in ultimii patru ani si cat va lua in

urmatorii trei ani, ar trebui sa-i ridice o statuie de aur lui Dragomir",

a declarat Nicolau.

 

Cosmin Cernat, seful Departamentului Sport

de la Kanal D, ii felicita cavalereste pe cei de la Antena 1. "Dar este o

suma nejustificata si aberanta. Nivelul campionatului nostru nu justifica acesti

bani. Probabil ca Antena 1 si RCS&RDS si-au facut calculele si, ca oameni

care se pricep la acest business, vor incerca sa faca profit". Cernat a

mai declarat ca este prematur sa se pronunte daca televiziunea Kanal D va cumpara

vreo optiune, in cazul in care acestea vor fi scoase la vanzare.

 

Vlad Enachescu, seful Departamentului Sport

din cadrul TVR, apreciaza faptul ca Antena 1 si partenerul sau au gasit banii

necesari. "Este una dintre cele mai mari lovituri de pe piata media din

Romania. Fotbalul a demonstrat ca este un produs vandabil. Daca va sublicentia,

va castiga foarte mult pentru ca va avea dreptul sa vanda meciurile cu orice

suma", a spus Enachescu.

 

Teo Avramescu, seful Departamentului

Sport al National TV, considera ca aceste sume sunt

"suprarealiste". "In acest sezon, constat ca Antena 1 este

supermotivata. Cu siguranta, nu-si vor scoate banii. Nicio televiziune nu si-a

scos banii pentru ca piata de publicitate nu e pregatita." Avramescu

estimeaza ca Antena 1 nu-si va pastra optiunile cele mai slabe, asa cum a facut

Telesport in ultimii patru ani.

 

Marea intrebare care va framanta piata tv in

urmatoarele zile va fi: "Vinde sau nu vinde Antena 1 si RCS&RDS

drepturile tv si altor televiziuni?" O alta dilema: Va trece Digi TV aceste

drepturi in sistem pay-per-view? Oricum, prin aceasta lovitura, Antena 1 devine

un centru de putere in businessul de sport din media autohtona.

 

Ce urmeaza dupa licitatie?

 

Campioana din sezonul 2008 – 2009 va castiga

aproximativ 5 milioane de euro, impartirea drepturilor tv pe un an facandu-se

proportional, in functie de locul ocupat in clasamanet. Un club de la mijlocul

clasamentului va castiga pe sezon, aproximativ 1,5 milioane de euro.

 

Antena 1 isi va imbunatati profilul

telespectatorilor. In prezent, statia are un public preponderent feminin, cu varste

ridicate. Prin acest program, va atrage un public tanar si dinamic. Este

„ultimul tren" pe care Antena 1 l-a prins pentru a-si ameliora targetul.

Antena 1 are premisele de a-si creste cota de piata in urmatorii trei ani,

beneficiind si de pachetul achizitionat pentru meciurile nationalei.

 

Grupul Intact, prin platforma Antena 1 –

„Gazeta Sporturilor" - Arenna TV (viitorul canal) devine un centru de

putere in mass-media sportiva.

 

Grupul Intact va deveni mai puternic in

negocierile din businessul de publicitate.

 

Digi TV, care detine in prezent 600.000 de

abonati, isi va creste numarul de persoane care vor opta pentru aceasta

platforma.

 

Exista doua optiuni de gestionare a

drepturilor: exploatare in comun, Antena 1 – RCS-RDS, si o impartire a optiunilor

catre alte posturi tv. Prima optiune pare mai profitabila.

 

Kanal D, in absenta drepturilor tv din

Liga, va cunoaste in sezonul urmator o scadere a audientelor.

 

Pierderea drepturilor tv de catre

Realitatea Media ar putea marca o incetinire a dezvoltarii acestui trust.

Realitatea va fi obligata sa gestioneze afacerile proaspetei achizitii

Telesport fara fotbalul autohton. (Petre Barbu)

 

Cat costa fotbalul

 

Drepturile de difuzare ale Ligii I de

fotbal din Danemarca, SAS Ligaen, care are 12 echipe, costa 140 milioane de

euro.

 

Drepturile de difuzare ale Ligii I din Romania,

care cuprinde 18 echipe de fotbal costa 102 milioane de euro, suma cu tot cu

TVA.

 

Grupul Modern Times va plati 46,6 milioane

pe sezon pentru meciurile din Liga I a Danemarcei, in timp ce Antena va plati

34 milioane de euro pe sezon.

 

In Anglia, Grupul Sky/Setanta a cumparat

drepturile de televizare ale Premier League cu 1,335 miliarde de euro pe an,

contractul fiind valabil pe trei ani, incepand cu sezonul 2007-2008.

 

Drepturile de televizare pentru Bundesliga

vor fi detinute, incepand din 2009-2010, de Sirius pentru suma de 500 milioane

de euro pe sezon, timp de sase ani.

 

In Olanda, postul national de televiziune,

NOS, a platit 105 milioane de euro doar pentru a difuza rezumatele meciurilor

din Eredivisie, pentru urmatoarele cinci sezoane.

 

Liga I, o afacere profitabila?

 

Victor Popa, senior media planner

Optimedia: „Pentru televiziunile cu cote de piata in scadere sau care doresc sa-si

creasca intr-un timp scurt cota de piata, fotbalul este solutia. In acest

moment, sumele sunt nerealiste, nu cred ca se vor acoperi din publicitate"

 

Catalin Albu, Deputy GM Media Today:

„Bugetul investit nu este acoperit doar de publicitatea aferenta

transmisiunilor meciurilor de fotbal, ci si de toate stirile sportive generate

de acestea"

 

Catalin Tolontan, redactor-sef „Gazeta

Sporturilor": In acest moment, practic bugetul unor cluburi precum Gloria

Bistrita sau Otelul Galati este asigurat doar din drepturile tv. "

 

Razvan Varabiescu, director executiv Media

Direction: „Daca privim lucrurile doar din punct de vedere al bugetului atras

punctual pe aceste meciuri, este foarte greu sa fie acoperita aceasta investitie.

Este un calcul simplu, trebuie sa impartim bugetul la un numar de GRP-uri

estimat de a fi livrat pentru a afla costul mediu pe spot in meci. Oamenii din

televiziuni isi pot da seama daca acest cost este realist in piata din Romania

sau nu".