Dupa o lupta acerba, cele doua companii de media au achizitionat meciurile din primul esalon fotbalistic romanesc cu suma de 85 milioane de euro pe trei ani.
Consortiul format din postul de televiziune
Antena 1 si operatorul de cablu RCS&RDS a castigat licitatia pentru
drepturile tv ale meciurilor din Liga I, pentru perioada 2008 – 2011. Cele doua
companii vor gestiona aceste drepturi in cadrul parteneriatului, fara a vinde
alte optiuni altor televiziuni de pe piata.
Cel mai asteptat eveniment din acest an al
pietei de televiziune, licitatia pentru vanzarea drepturilor de difuzare ale
meciurilor din Liga I, s-a consumat ieri, la sediul Ligii Profesioniste de
Fotbal (LPF). Licitatia cu strigare a fost castigata de consortiul Antena 1 –
RCS&RDS contra sumei de 85 milioane de euro (plus TVA), pentru trei
sezoane.
Ceilalti doi competitori, Realitatea Media
– Telesport si Kanal D, s-au oprit la 84,5 milioane de euro, respectiv 72,5
milioane de euro. De departe, a fost cea mai spectaculoasa licitatie din
istoria achizitiilor de programe tv din Romania.
Dupa ora 11, delegatiile celor trei grupari
media au inceput sa soseasca la sediul LPF. Au fost prezenti Valeriu Argaseala,
presedintele Consiliului de Administratie al clubului Steaua, si Nicolae Badea,
presedintele Consiliului Executiv al clubului Dinamo. Dumitru Dragomir, presedintele
LPF si „creierul" acestei afaceri, a solicitat asistentei (jurnalisti,
oameni de fotbal si reprezentantii companiilor de media) sa pastreze linistea in
timpul „strigarilor".
Inaintea demararii licitatiei propriu-zise,
Dragomir a propus ofertantilor ca „pasul de strigare" sa nu se limiteze
doar la 500.000 de euro, asa cum prevedea caietul de sarcini, ci sa poata fi
formulat chiar si peste acest prag. Propunerea lui Mitica a fost respinsa
prompt de echipele celor trei televiziuni.
Licitatia a inceput de la suma de 54
milioane de euro (fara TVA), conform prevederilor din caietul de sarcini. Emotiile
au crescut pana la paroxism. Dragomir a strigat pentru inceput: „54 milioane de
euro!" si toate cele trei formatii au ridicat cartonasul, semn ca accepta
suma strigata. Dragomir a licitat a doua oara: „54,5 milioane de euro!" si
cartonasele s-au ridicat aprobator.
Digi TV, platforma digitala a operatorului
RCS&RDS si-ar putea mari numarul de abonati difuzand meciurile din Liga I.
Kanal D s-a oprit la 72,5 de milioane de
euro
Asa a strigat seful Ligii pana la 72,5
milioane de euro, cand reprezentantul Kanal D (care a vorbit tot timpul la
telefon) nu a mai ridicat cartonasul. La aceasta suma, televiziunea turcilor de
la Dogan a iesit din cursa. Cosmin Baleanu, comentator si realizator la Kanal
D, a fost vizibil coplesit de miza. Competitia a continuat (la infarct) intre
Realitatea Media – Telesport, pe de o parte, si Antena 1 – RCS&RDS, pe de
alta parte.
Strigarile au depasit cu rapiditate pragul
de 80 milioane de euro. Sorin Enache, directorul general Realitatea Media, parea
relaxat. De cealalta parte, Alexandru Oprea, directorul general RCS&RDS si
omul care a ridicat cartonasul din partea consortiului, isi facea treaba constiincios,
fara sa-i tremure mana. Dumitru Dragomir a strigat: „85 milioane de
euro!".
S-a ridicat cartonasul din partea grupului
Antena 1 – RCS&RDS. La Realitatea –Telesport, nu s-a vazut nicio miscare...
Atunci, Dragomir a strigat a doua si a treia oara: „85 milioane de euro!",
dar cartonasul Realitatii nu s-a mai ridicat. Antena 1 si RCS&RDS a ramas
pe pozitie: 85 milioane de euro. Seful LPF a anuntat cu satisfactie: „Castigatorii
sunt Antena 1 si RCS! Le doresc succes si sa-si scoata banii!".
Imediat, organizatorii au cerut castigatorilor
sa-si deschida scrisoarea de garantie bancara. Aici, s-a vazut ca acest consortiu
putea sa liciteze pana la 90 milioane de euro. Ziaristii au navalit peste
Alexandru Oprea, „artizanul" victoriei, pentru primele declaratii. Sorin
Enache si Horatiu Nicolau, directorul Telesport, au parasit discret sala de
licitatie.
Antena 1 si RCS&RDS tin optiunile in
familie
Pana la 15 mai a.c., castigatorul va trebui
sa achite LPF intregul pret pentru sezonul 2008 – 2009, adica 28,3 milioane de
euro (fara TVA). De asemenea, pana pe 15 mai 2009, va fi achitata cea de-a doua
transa pe sezonul urmator, iar pana pe 15 mai 2010, restul de bani pentru
sezonul corespunzator.
Drepturile tv castigate de Antena 1 si
RCS&RDS se refera la difuzarea primara si secundara, in direct sau inregistrata
a meciurilor din Liga I, dar si utilizarea exclusiva de imagini pe internet sau
telefonie mobila.
Sorin Oancea, vicepresedinte Antena 1 si
director general Antena 3, a declarat ca victoria de la LPF nu este o surpriza.
"Antena 1 si-a dorit intotdeauna exclusivitate pentru aceste meciuri.
Partidele vor fi impartite intre Antena 1 si platforma Digi TV (apartinand
RCS&RDS – n. red.) dupa o formula prestabilita.
De asemenea, vor fi difuzate meciuri si pe
viitorul canal sportiv, Arenna TV". Intrebat de "Adevarul" daca
va vinde optiuni altor televiziuni de pe piata, Sorin Oancea a declarat:
"Nu am luat inca o decizie finala, dar avand in vedere parteneriatul cu
RCS&RDS nu cred ca vor fi disponibile meciuri pentru celelalte
televiziuni".
Referitor la suma cu care a castigat licitatia,
Oancea a recunoscut ca este foarte mare, "dar in businessul tv e necesar sa
dai si astfel de lovituri, nu neaparat pentru un profit". El estimeaza ca,
la sfarsitul celor trei ani, Liga I va face o afacere foarte buna pentru consortiu:
"In prezent, nu mai e loc de aventuri pe piata de televiziune din Romania".
Lovitura data de Antena 1 vine dupa ce
aceasta a castigat la sfarsitul anului trecut drepturile tv pentru meciurile
echipei nationale de fotbal din cadrul preliminariilor Campionatului Mondial
din 2010. Ambitia celor de la Antena este clara: crearea unei platforme de media
prin intercatiunea dintre Antena 1, "Gazeta Sporturilor" si viitorul
canal sportiv Arenna TV. Cu siguranta, prin acest pachet grupul Voiculescu va
viza pozitia de lider detinuta de Pro TV.
Alexandru Oprea a declarat ca intentioneaza
sa includa aceste programe in pachetul de baza al Digi TV catre toti abonatii:
"Desi am putea sa marim tarifele, o sa incercam sa le mentinem in stransa
legatura cu veniturile populatiei, care nu sunt mari".
In ceea ce priveste profitabilitatea
acestei afaceri, Oprea s-a abtinut sa comenteze, dar a recunoscut ca suma cu
care a castigat licitatia este prea mare pentru piata din Romania. La randul sau,
Dumitru Dragomir, citat de Mediafax, a spus ca suma obtinuta este mica si ca se
astepta la una mai mare, de 150 – 160 milioane de euro.
Ce spun celelalte posturi tv
Horatiu Nicolau, directorul general al
Telesport, considera ca cifra castigatoare nu arata valoarea reala a
campionatului. „La cati bani a luat LPF in ultimii patru ani si cat va lua in
urmatorii trei ani, ar trebui sa-i ridice o statuie de aur lui Dragomir",
a declarat Nicolau.
Cosmin Cernat, seful Departamentului Sport
de la Kanal D, ii felicita cavalereste pe cei de la Antena 1. "Dar este o
suma nejustificata si aberanta. Nivelul campionatului nostru nu justifica acesti
bani. Probabil ca Antena 1 si RCS&RDS si-au facut calculele si, ca oameni
care se pricep la acest business, vor incerca sa faca profit". Cernat a
mai declarat ca este prematur sa se pronunte daca televiziunea Kanal D va cumpara
vreo optiune, in cazul in care acestea vor fi scoase la vanzare.
Vlad Enachescu, seful Departamentului Sport
din cadrul TVR, apreciaza faptul ca Antena 1 si partenerul sau au gasit banii
necesari. "Este una dintre cele mai mari lovituri de pe piata media din
Romania. Fotbalul a demonstrat ca este un produs vandabil. Daca va sublicentia,
va castiga foarte mult pentru ca va avea dreptul sa vanda meciurile cu orice
suma", a spus Enachescu.
Teo Avramescu, seful Departamentului
Sport al National TV, considera ca aceste sume sunt
"suprarealiste". "In acest sezon, constat ca Antena 1 este
supermotivata. Cu siguranta, nu-si vor scoate banii. Nicio televiziune nu si-a
scos banii pentru ca piata de publicitate nu e pregatita." Avramescu
estimeaza ca Antena 1 nu-si va pastra optiunile cele mai slabe, asa cum a facut
Telesport in ultimii patru ani.
Marea intrebare care va framanta piata tv in
urmatoarele zile va fi: "Vinde sau nu vinde Antena 1 si RCS&RDS
drepturile tv si altor televiziuni?" O alta dilema: Va trece Digi TV aceste
drepturi in sistem pay-per-view? Oricum, prin aceasta lovitura, Antena 1 devine
un centru de putere in businessul de sport din media autohtona.
Ce urmeaza dupa licitatie?
Campioana din sezonul 2008 – 2009 va castiga
aproximativ 5 milioane de euro, impartirea drepturilor tv pe un an facandu-se
proportional, in functie de locul ocupat in clasamanet. Un club de la mijlocul
clasamentului va castiga pe sezon, aproximativ 1,5 milioane de euro.
Antena 1 isi va imbunatati profilul
telespectatorilor. In prezent, statia are un public preponderent feminin, cu varste
ridicate. Prin acest program, va atrage un public tanar si dinamic. Este
„ultimul tren" pe care Antena 1 l-a prins pentru a-si ameliora targetul.
Antena 1 are premisele de a-si creste cota de piata in urmatorii trei ani,
beneficiind si de pachetul achizitionat pentru meciurile nationalei.
Grupul Intact, prin platforma Antena 1 –
„Gazeta Sporturilor" - Arenna TV (viitorul canal) devine un centru de
putere in mass-media sportiva.
Grupul Intact va deveni mai puternic in
negocierile din businessul de publicitate.
Digi TV, care detine in prezent 600.000 de
abonati, isi va creste numarul de persoane care vor opta pentru aceasta
platforma.
Exista doua optiuni de gestionare a
drepturilor: exploatare in comun, Antena 1 – RCS-RDS, si o impartire a optiunilor
catre alte posturi tv. Prima optiune pare mai profitabila.
Kanal D, in absenta drepturilor tv din
Liga, va cunoaste in sezonul urmator o scadere a audientelor.
Pierderea drepturilor tv de catre
Realitatea Media ar putea marca o incetinire a dezvoltarii acestui trust.
Realitatea va fi obligata sa gestioneze afacerile proaspetei achizitii
Telesport fara fotbalul autohton. (Petre Barbu)
Cat costa fotbalul
Drepturile de difuzare ale Ligii I de
fotbal din Danemarca, SAS Ligaen, care are 12 echipe, costa 140 milioane de
euro.
Drepturile de difuzare ale Ligii I din Romania,
care cuprinde 18 echipe de fotbal costa 102 milioane de euro, suma cu tot cu
TVA.
Grupul Modern Times va plati 46,6 milioane
pe sezon pentru meciurile din Liga I a Danemarcei, in timp ce Antena va plati
34 milioane de euro pe sezon.
In Anglia, Grupul Sky/Setanta a cumparat
drepturile de televizare ale Premier League cu 1,335 miliarde de euro pe an,
contractul fiind valabil pe trei ani, incepand cu sezonul 2007-2008.
Drepturile de televizare pentru Bundesliga
vor fi detinute, incepand din 2009-2010, de Sirius pentru suma de 500 milioane
de euro pe sezon, timp de sase ani.
In Olanda, postul national de televiziune,
NOS, a platit 105 milioane de euro doar pentru a difuza rezumatele meciurilor
din Eredivisie, pentru urmatoarele cinci sezoane.
Liga I, o afacere profitabila?
Victor Popa, senior media planner
Optimedia: „Pentru televiziunile cu cote de piata in scadere sau care doresc sa-si
creasca intr-un timp scurt cota de piata, fotbalul este solutia. In acest
moment, sumele sunt nerealiste, nu cred ca se vor acoperi din publicitate"
Catalin Albu, Deputy GM Media Today:
„Bugetul investit nu este acoperit doar de publicitatea aferenta
transmisiunilor meciurilor de fotbal, ci si de toate stirile sportive generate
de acestea"
Catalin Tolontan, redactor-sef „Gazeta
Sporturilor": In acest moment, practic bugetul unor cluburi precum Gloria
Bistrita sau Otelul Galati este asigurat doar din drepturile tv. "
Razvan Varabiescu, director executiv Media
Direction: „Daca privim lucrurile doar din punct de vedere al bugetului atras
punctual pe aceste meciuri, este foarte greu sa fie acoperita aceasta investitie.
Este un calcul simplu, trebuie sa impartim bugetul la un numar de GRP-uri
estimat de a fi livrat pentru a afla costul mediu pe spot in meci. Oamenii din
televiziuni isi pot da seama daca acest cost este realist in piata din Romania
sau nu".