Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

RATB ar putea deveni societate comerciala

RATB ar putea deveni societate comerciala

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) ar putea fi transformata in societate comerciala, pentru cresterea independentei si acces la fonduri europene, a declarat, miercuri, directorul general al RATB, Adrian Crit, citat de Mediafax.

"Transformarea regiei autonome in societate comerciala este normala si constituie o obligatie legala potrivit directivei 1370 a Comisiei Europene, in conditiile in care acest lucru ar permite sa existe o independenta mai mare in luarea deciziilor, adica acestea nu mai depinda de multe ori de anumite persoane care accepta sau nu un plan de dezvoltare", a pus Crit, dupa o conferinta de presa.

Directiva 1370 a Comisiei Europene trebuia implementata pana la 1 ianuarie 2008.


Crit a mentionat ca statutul de regie autonoma nu permite accesarea de fonduri europene, ceea ce reprezinta "o problema majora", intrucat costurile cu achizitia de vehicule ar putea fi acoperite in proportie de 60% prin sume de la UE.


"Am gandit toate aceste aspecte, urmeaza sa le transformam. Am vorbit cu primarul general (al Capitalei, Sorin Oprescu, n.r.) si se pare ca avem acceptul dansului.


Sa vedem si la nivel politic cum o sa se accepte acest lucru", a spus Crit.


Guvernul s-a angajat in negocierile cu Fondul Monetar International ca va modifica legislatia astfel incat sa permita regiilor de transport Metrorex si RATB sa majoreze tarifele cu mai mult decat rata inflatiei, pentru ca aceste companii sa isi poata acoperi cheltuielile curente din venituri.


Noua lege va stabili si infiintarea unei noi "autoritati metropolitane de tranzit", care va supraveghea cele doua regii de transport public.


Crit a spus ca RATB solicita Consiliului General al Municipiului Bucuresti "din doua in doua saptamani" majorarea pretului unei calatorii, existand inca din 2010 o solicitare privind cresterea pretului la 1,8 lei/calatorie.


Pretul unei calatorii cu RATB este in prezent de 1,3 lei si nu a mai fost majorat din februarie 2008.


Intrebat despre declaratiile presedintele Traian Basescu ca ar fi dorit alegerea unor manageri independeti la regiile de stat, Crit a raspuns ca "orice administrator ar veni, daca ar depinde de un consiliu general sau ceva, nu ar putea lua deciziile care trebuie".


Basescu a declarat, la saptamana trecuta, la TVR, ca a dorit includerea in noul acord cu FMI a unei prevederi legate de selectarea managerilor regiilor de stat, mentionand ca acestia pot fi platiti "cu orice suma" cat timp isi fac treaba si reduc arieratele.


El a precizat ca managerii independenti pentru regii nu trebuie sa fie straini neaparat. Seful statului a mentionat ca marea problema a regiilor este legata de stocuri, unde achizitiile se fac prin contracte politice. El a dat un exemplu de pe vremea cand era primar al Capitalei si a verificat stocurile RATB.


Totusi, directorul general al RATB a spus ca in momentul de fata majoritatea contractelor existente sunt acorduri cadru pentru o anumita perioada de timp si o cantitate maxima de piese de schimb care pot fi achizitionate doar atunci cand este necesar, in baza unei cereri.


"Pot sa zic urmatorul lucru - piesele de schimb se aduc in momentul de fata doar la cerere.


Din pacate unii care s-au obisnuit in trecut sa aiba tot timpul stocuri mai comenteaza. Punem mare accent pe siguranta rutiera si nu mergem pe stocuri", a continuat Crit.


El a precizat ca este necesara o reorganizare a RATB, iar aceasta a inceput.


"Am redus numarul posturilor de conducere cu 75. (...) Am redus numarul salariatilor de la 12.000 de persoane in iulie 2010 la 11.400 de persoane", a continuat seful RATB.


Intrebat daca ETA si ETE (Exploatare Transport Auto si Exploatare Transport Electric) vor fi desfiintate, Crit a raspuns ca se urmeaza in acest sens o strategie aprobata in trecut.


El a precizat ca personalul celor doua entitati va fi redistribuit la nivel decizional, cat si in autobaze.


Exploatare Transport Auto si Exploatare Transport Electric sunt doua entitati care au in subordine autobazele si, respectiv, depourile de tramvai si trolebuz. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1775 ori