Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Nu intelegi noul sistem de tarifare RATB? Seful Regiei incearca sa faca lumina...

Nu intelegi noul sistem de tarifare RATB? Seful Regiei incearca sa faca lumina...

Bitelul de hartie este istorie. Noul sistem bazat pe carduri introdus de RATB este inca o enigma pentru majoritatea bucurestenilor. Adrian Crit, directorul general al Regiei, spune ca acesta a fost un pas firesc pentru a ne alinia unor Capitale cum ar fi Londra sau Praga. Suna bine in teorie, dar, in practica, bucurestenii trebuie sa strabata jumatate de oras doar pentru a-si cumpara cardurile, iar calatorii ocazionali trebuie sa scoata din buzunar 2,9 lei pentru o calatorie. Acestora, Adrian Crit le da o alternativa: cardul Activ care poate fi incarcat cu suma minima de 15 lei. Dar care este gratuit.

Este normal ca o persoana care este in trecere prin Bucuresti sa plateasca 3 lei pentru o calatorie (1,6 lei cardul + 1,3 lei calatoria)?

RATB nu conditioneza calatorii ocazionali sa foloseasca exclusiv cardul Multiplu, ci le ofera cardul Activ, ca pe o varianta avantajoasa. Cardul Activ nominal se ofera gratuit la prima emitere si poate fi incarcat cu o suma minima de 15 lei. In situatia in care nu este folosita integral, aceasta suma poate fi utlizata intr-o perioada foarte lunga de timp.


Totodata, cardul Activ nominal se poate reincarca online, iar in situatia in care acesta se pierde sau se deterioreaza, creditul ramas neutilizat poate fi trecut pe un nou suport.


In ce alte orase/capitale europene exista un sistem similar de plata cu cel adoptat de RATB? Care au fost modelele dupa care v-ati inspirat?


Strategia RATB de inlocuire a biletelor de hartie tine seama atat de realitatile locale cat si de experienta oraselor care realizeaza sau au realizat aceasta optiune, cum ar fi: Londra, Oslo, Dublin, Praga. Initiativa a avut la baza, prevederile Legii serviciilor de transport public local nr. 92 din 10 aprilie 2007: ,,Integrarea tarifara prin utilizarea unui singur tip de legitimatie de calatorie pentru toate mijloacele de transport public local de persoane prin curse regulate', acesta fiind unul dintre principiile de organizare a transportului public local de persoane.


Ce valoare are contractul semnat cu UTI pentru implementarea noului sistem de plata?


Sistemul Automat de Taxare implementat in Bucuresti face parte din proiectul "Reabilitarea transportului urban" si a fost finantat printr-un Acord de Impumut intre Romania, Banca Europeana de Investitii si Regia Autonoma de Transport Bucuresti, in valoare de 14.000.000 EURO. 


In urma licitatiei deschise pentru atribuirea contractului de achizitie publica, de implementare a sistemului de taxare, asocierea companiilor UTI ITALY SRL, AP TRANS SA, APB PRODATA LTDA si UTI RETAIL SOLUTION SRL a obtinut punctajul cel mai mare, fiind desemnata castigatoare. RATB a primit acordul de la Banca Europeana de Investitii pentru decizia de adjudecare a licitatiei. Contractul a fost semnat in data de 21.06.2005, iar costul total al proiectului este de 13.342.697 euro.


Multi ar zice ca acest nou sistem de plata este o "tichie de margaritar", existand alte investitii mai importante pe care RATB le-ar fi putut face. Ce le-ati raspunde acestor persoane?


Asa cu am precizat, investitia pentru aplicarea Sistemului Automat de Taxare a fost finantat printr-un Acord de Impumut intre Romania, Banca Europeana de Investitii si Regia Autonoma de Transport Bucuresti.


Care credeti ca este pretul corect al unui bilet RATB tinand cont de venitul minim/mediu al romanilor si de tarifele practicate in alte state?


In momentul de fata, pretul unei calatorii cu mijloacele de transport din Capitala este de 1,3 lei, RATB avand cel mai mic tarif din tara pentru transportul public, in conditiile in care detine cea mai mare flota. In Iasi, pretul unei calatorii este de 1,9 lei, iar in Budapesta, 1,48 euro.


Ce suma credeti ca va obtine RATB anul acesta din vanzarea de carduri?


Este greu de previzionat in prezent, care va fi volumul vanzarilor de carduri pentru acest an. Va putem spune numai ca, in ultima perioada, vanzarile au crescut.


Suporturile de card sunt achizitionate de catre RATB, prin licitatie deschisa, in conformitate cu prevederile legale, respectiv: OUG 34/2006 si HG 925/2006. Sumele incasate din vanzarea cardurilor sunt contabilizate in veniturile Regiei si sunt utilizate pentru achizitionarea altor carduri, respectiv pentru cheltuielile curente de exploatare.


Cate carduri lansate in parteneriat cu BCR credeti ca vor fi utilizate pentru plata calatoriilor RATB pana la sfarsitul anului?


Precizam ca momentan, sunt pe piata 1.300 de Carduri Zambet emise de BCR. Consideram ca numarul acestora va creste.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1726 ori