Ce trebuie sa stiti despre furtul cardurilor bancare

Marti, 26 Octombrie 2010, ora 09:07
1473 citiri
Ce trebuie sa stiti despre furtul cardurilor bancare

Numarul fraudelor in care sunt implicate cardurile bancare s-a majorat semnificativ in ultimul an, fie ca se manifesta sub forma furtului de carduri (furturi fizice) sau doar a informatiilor referitoare la acestea.

Potrivit reprezentantilor Directiei de Combatere a Criminalitatii Organizate (DIICOT) din cadrul Inspectoratului General al Politiei, este foarte importanta distinctia intre furtul fizic al cardului bancar si furtul informatiilor confidentiale inscrise pe banda magnetica a cardului bancar, prin metoda skimming sau phishing ori alte metode.

Skimming inseamna instalarea pe bancomat de echipamente artizanale destinate copierii informatiilor de pe banda magnetica si a codului PIN.

Phishing presupune transmiterea de mesaje e-mail care imita site-ul bancii emitente a cardului si care solicita datele confidentiale ale cardului bancar.

Primul tip de furt se comite, de regula, prin sustragerea portofelelor sau a gentilor. Chiar daca acest tip de furt este foarte frecvent, este mult mai greu pentru hot sa le foloseasca.

In primul rand, pagubitul poate suna imediat la banca, iar aceasta va anula cardul respectiv.

De asemenea, pentru utilizarea cardului fizic, hotul ar avea nevoie de codul PIN, iar, daca gaseste un magazin unde acest cod nu este necesar, vanzatorii ar trebui, in mod normal, sa-i ceara actele de identitate pentru verificare.

Potrivit lui Titi-Aurelian Stoenescu, director Carduri la Raiffeisen Bank, treptat, prin implementarea tehnologiei CHIP&PIN la nivelul tuturor cardurilor si terminalelor POS, tranzactiile frauduloase cu prezenta fizica a cardului se vor reduce considerabil.

In schimb, furtul datelor aferente cardului reprezinta o forma mult mai periculoasa de infractiune.

In primele noua luni din acest an au fost trimise in judecata 482 de persoane, dintre care 289 in stare de arest preventiv, comparativ cu 355 de persoane pe parcursul intregului an 2009, potrivit datelor obtinute de la DIICOT.

Tranzactiile frauduloase derulate la site-uri nesecurizate intra in responsabilitatea financiara a bancii care nu a implementat standardele Verified by Visa si MasterCard Secure Code, a explicat Stoenescu.

"Tranzactiile e-commerce la comerciantii Raiffeisen acceptatori de carduri se fac intr-un sistem securizat, autentificarea detinatorului de card facandu-se pe baza unei parole de securitate, echivalenta a PIN-ului din tranzactiile efectuate cu prezenta fizica a cardului", a explicat Stoenescu, pentru Ziare.com.

De asemenea, Millennium Bank a implementat sistemul de autorizare 3D Secure a tranzactiilor online, ce presupune folosirea unui username si a unei parole alese de catre detinatorul cardului, potrivit reprezentantilor bancii.

Cum puteti evita sa fiti victima fraudelor


Pentru a va asigura ca datele privind cardul dumneavoastra nu vor fi furate, iar apoi utilizate fraudulos, respectati urmatorele sfaturi, date de DIICOT:

- Utilizati bancomatele instalate la sediile unitatilor bancare;

- Evitati utilizarea bancomatelor instalate in zone intunecoase, unde nu exista sisteme de supraveghere video, sau care sunt instalate in zone mai putin sigure;

- Daca totusi utilizati aceste bancomate, acordati atentie sporita in vederea sesizarii eventualelor nereguli in functionarea bancomatului sau prezenta unor dispozitive straine atasate de bancomate;

- Nu inmanati cardul sau informatiile confidentiale ale cardului unor persoane necunoscute;

- Nu tineti cardul bancar si codul PIN in acelasi loc;

- Acoperiti tastatura cu mana in momentul formarii codului PIN si verificati autenticitatea fantei in care se introduce cardul bancar.

Ce puteti face daca ati constat o frauda


In momentul in care ati observat ca v-a fost furat cardul sau au fost efectuate tranzactii frauduloase, trebuie sa anuntati imediat banca emitenta, pentru blocarea contului, si sa depuneti o plangere la cea mai apropiata sectie de politie.

Potrivit reprezentantilor Raiffeisen, detinatorii de card sunt despagubiti in cazurile in care, in urma analizei documentatiei justificative primite de la bancile acceptatoare si a verificarii inregistrarilor din mesajele de autorizare se dovedeste ca detinatorul cardului nu a participat la efectuarea tranzactiilor si nu a actionat cu neglijenta sau rea intentie.

De asemenea, in cazul Millennium Bank, sumele utilizate in mod fraudulos pot fi recuperate de client printr-o reclamatie scrisa, semnata si depusa la orice sucursala a bancii.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#card, #bancar, #fraude , #stiri Raiffeisen